reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Omezovač výkonu LHR na GeForce RTX 3000 končí, mizí z ovladačů Nvidia

18.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
Omezovač výkonu LHR na GeForce RTX 3000 končí, mizí z ovladačů Nvidia
V době kryptoměnové horečky se společnost Nvidia snažila aspoň trochu pomoci hráčům vydáním grafických karet s omezovačem výkonu LHR (Lite Hash Rate), které hůře těžily vybrané kryptoměny. To ale nyní končí, už k tomu není důvod.
Při nedávné kryptoměnové horečce, která se spojila navíc s čipovou krizí, jsme tu měli velký nedostatek grafických karet. Ty skoupili těžaři kryptoměn a skalpeři, kteří chtěli na přeprodeji nedostatkových karet hodně vydělat (a v případě nových RTX 4090 to zkouší znovu). Na hráče se takřka nedostalo a pokud ano, tak byly karty za doslova šílené ceny. Jedním ze způsobů, jak se mělo hráčům alespoň trochu pomoci, bylo vydání karet řady GeForce RTX 3000 LHR (Lite Hash Rate) v květnu 2021. Takové karty měly záměrně zhoršený výkon pro těžbu kryptoměn vybranými algoritmy. Ve výsledku to ale nějak závratně nepomohlo. Omezení se postupně dařilo obcházet nebo snižovat jejich dopad, dostupnost ani ceny se také až tak zásadně nezlepšily.
 
Nvidia GeForce RTX 3000 LHR
 
Když se k tomu přidá fakt, že Ethereum, které se na těchto kartách těžilo nejčastěji, nedávno přešlo na proof-of-stake, takže k jeho "těžení" není potřeba výkonných grafických karet, ale jen držení samotné kryptoměny, koncept LHR už úplně ztratil svůj smysl (LHR v případě Etherea omezovalo něco, co dnes už vlastně neexistuje). Vědoma si je toho i samotná Nvidia a poslední verze grafických ovladačů pro Windows (522.25) a Linux (520.56.06) už toto omezení nemají. LHR karty tak nyní fungují už bez této funkce.
 
To však může pomoci těžbě některých dalších kryptoměn, které byly s pomocí LHR ještě limitovány. Nyní je takový krok v podstatě logický, protože Nvidia se s příchodem nových karet RTX 4000 potřebuje zbavit starých zásob. Udělat je tentokrát naopak atraktivnější pro těžaře (když je už hráči moc nechtějí) dává smysl.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama