www.svethardware.cz
>
>
>
>
>
>
>

Přehled desktopových grafických čipů

Přehled desktopových grafických čipů
, , , článek
Přinášíme komplexní přehled grafických čipů a modelů grafických karet společností ATI/AMD a NVIDIA, který průběžně doplňujeme o nové modely, abyste tak měli k dispozici i aktuální informace. Doplněno o nové GeForce RTX 3000 a Radeony RX 6000.
K oblíbeným
reklama

Radeon RX 500

 
Dne 18. dubna 2017 společnost AMD představila další generaci Radeonů, kterou však jásot rozhodně nepřivítal. Stále se jednalo o čipy Polaris 10 a 11, k nimž pouze přibyl low-endový Polaris 12, což znamenalo, že AMD v té době ještě stále nemělo k dispozici opravdu výkonný grafický čip na 14nm procesu, který by mohl konkurovat generaci NVIDIA Pascal. Ten měl přijít na trh až později jako Vega.





Série Radeon RX 500 je tak pouze mírně vylepšenou sérií Radeon RX 400 založenou na stejných GPU, jimž byly zvednuty limity spotřeby, díky čemuž se dosáhlo vyšších taktů. Ovšem právě i spotřeba vyletěla vzhůru, čímž se její poměr výkonu ještě dále zhoršil v porovnání s Pascaly. Pak tu máme nově podporované funkce a technologie jako Radeon Chill pro lepší energetickou efektivitu, podporu nového Radeon FreeSync 2 s HDR a Radeon ReLive pro nahrávání a sdílení záznamu z her.





Co se týče nových karet, představeny byly čtyři hlavní modely, a to Radeon RX 580, RX 570, RX 560 a RX 550, což byla jediná opravdová novinka s low-endovým Polaris 12. Nejdříve na trh dorazily dvě nejvýkonnější karty, a to hned 18. dubna, o dva dny později přišla na trh karta Radeon RX 550 a až na květen byl přichystaný Radeon RX 560, který oproti svému přímému předchůdci využil již veškeré možnosti čipu Polaris 11, čili 1024 Stream procesorů a ne jen 896.
 
Na podzim roku 2018 společnost AMD ještě jednou oživila generaci Polaris a připravila čip Radeon RX 590. Ten dohromady nepřinesl nic nového a zásadního, ačkoliv nese GPU Polaris 30 a to už je 12nm a ne 14nm. Nicméně tento vylepšený výrobní proces je pouze o trošku lepší než 14nm a ne ve smyslu vyšší hustoty prvků na stejné ploše. Umožnil však dosáhnout vyšších taktů, a to s větším rozdílem, než předvedl svého času Radeon RX 580 oproti RX 480. Na druhou stranu to přišlo za cenu podstatného zvýšení TDP na 225 W. AMD tak v roce 2018 v případě herních karet značně zaostávalo za NVIDIÍ nejen z hlediska výkonu, ale také spotřeby.
 
Modely grafických karet z rodiny RX 5xx
Model
Takt čipu [MHz]
Složení čipu [SP:TMU:ROP]
Spotřeba karty [W]
Efektivní takt pamětí [MHz]
Podpora pamětí
Šířka paměťové sběrnice [bit]
Pam. propustnost (GB/s)
DirectX / OpenGL/OpenCL/Vulkan
Datum uvedení
RADEON GPU: Polaris 20 [14 nm, 5 700 mil. tranzistorů]
Polaris 11 [14 nm, 3 000 mil. tranzistorů]
Polaris 12 [14 nm, 2 200 mil. tranzistorů]
Polaris 30 [12 nm, 5 700 mil. tranzistorů]
Radeon RX 550
1100 až 1183
512:32:16
50
7 000
2/4 GB GDDR5
128
112
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
květen 2017
Radeon RX 560
1175 až 1275
1024:64:16
60 - 80
7 000
2/4 GB GDDR5
128
112
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
20. 4. 2017
Radeon RX 570
1168 až 1244
2048:128:32
150
7 000
4/8 GB GDDR5
256
224
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
18. 4. 2017
Radeon RX 580
1257 až 1340
2304:144:32
185
8 000
4/8 GB GDDR5
256
256
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
18. 4. 2017
Radeon RX 590
1469

1545
2304:144:32
225
8 000
8 GB GDDR5
256
256
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
15. 11. 2018
 
 

Radeon RX Vega

 
Do stejné rodiny jako Radeony RX 500 můžeme zařadit i modely RX Vega, které jsou sice oficiálně označeny za čipy 5. generace GCN oproti 4. generaci v případě RX 500. Dá se ale říci, že RX Vega představují pro RX 500 dlouho očekávaný hi-end. 
 
 
Nástup Radeonů RX Vega bezpochyby ovlivnil vývoj pamětí HBM2, s nimiž AMD možná až moc spěchalo a spolehlo se na to, že společnost SK Hynix je dodá včas. Však máme dobře zdokumentováno, že vývoj HBM2 ve firmě SK Hynix potkala řada odkladů a bez těchto pamětí byly čipy Vega k ničemu. AMD také zcela přirozeně dala přednost profesionálním kartám s těmito čipy, jako jsou Radeon Instinct či Vega Frontier, neboť ty mohlo prodávat za mnohem větší peníze než prosté herní karty. 
 
Radeon RX Vega tak přišly na řadu až v polovině srpna 2017, kdy už byly profesionální modely na trhu a dokázaly se přinejlepším dotáhnout na konkurenci v podobě řady NVIDIA Pascal, a to za cenu zvýšené spotřeby. 
 
CES 2019 odehrávající se jako obvykle hned zkraje nového roku přinesl jedno překvapení, o němž se začalo šuškat pár týdnů předem. AMD namísto očekávaných čipů generace Navi představila jednu novinku, o níž v průběhu roku 2018 říkala, že ji nechystá, a sice desktopovou kartu se 7nm čipem Vega. Karta dostala prostý název Radeon VII, který evokuje jednak 7nm proces a pak i to, že jde o druhou generaci čipů Vega. S cenou 699 dolarů jde o hi-endovou kartu, která měla ambice se postavit modelu GeForce RTX 2080. 
 
AMD v tomto případě provedlo především die-shrink původní Vegy, přičemž nejvýraznějším zásahem do čipu z hlediska základních specifikací bylo to, že ten podporuje čtyři a ne pouze dva paměťové čipy HBM2. To mělo zásadní vliv na výkon, protože především rozšířením paměťové sběrnice na 4096 bitů se dosáhlo propustnosti 1 TB/s, která byla do té doby mezi desktopovými kartami nevídaná. Zbytek pak zajistilo především navýšení taktovací frekvence GPU a za zmínku rozhodně stojí i nárůst kapacity pamětí na dvojnásobných 16 GB. 
 
Modely grafických karet z rodiny RX Vega
Model
Takt čipu [MHz]
Složení čipu [SP:TMU:ROP]
Spotřeba karty [W]
Takt pamětí [MHz]
Podpora pamětí
Šířka paměťové sběrnice [bit]
Pam. propustnost (GB/s)
DirectX / OpenGL/OpenCL/Vulkan
Datum uvedení
RADEON GPU: Vega (5. gen. GCN) [14 nm, 12,5 mld. tranzistorů, plocha 486 mm2]
Radeon RX Vega 56
1156 až 1471
3584:224:64
210
1 600
8 GB HBM2
2 048
410
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
14. 8. 2017
Radeon RX Vega 64
1247 až 1546
4096:256:64
295
1 890
8 GB HBM2
2 048
483,8
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
14. 8. 2017
Radeon RX Vega 64 Liquid
1406 až 1677
4096:256:64
345
1 890
8 GB HBM2
2 048
483,8
12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0
14. 8. 2017
Radeon VII
 1450 až 2800 3840:240:64  295 W  2 000  16 GB HBM2 4 096  1024 12.0 / 4.5 / 2.0 / 1.0  9. 1. 2019 
reklama
Nejnovější články
Musk vypíše soutěž o nejlepší technologii zachytávání CO2, vítěz získá 100 mil. USD Musk vypíše soutěž o nejlepší technologii zachytávání CO2, vítěz získá 100 mil. USD
Elon Musk je znám tím, že chce pomoci lidstvu zbavit se fosilních paliv. Jedním z nových projektů bude i soutěž o nejlepší systém zachytávání oxidu uhličitého, přičemž ve hře je cena ve výši 100 milionů USD.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
NVIDIA žádá výrobce, aby udávali TGP a takty mobilních grafických karet NVIDIA žádá výrobce, aby udávali TGP a takty mobilních grafických karet
NVIDIA nedávno potvrdila, že nová generace mobilních grafických karet GeForce už nebude rozdělena na základní Max-P a slabší Max-Q pro úspornější či tenčí počítače. Jak ale zákazník zjistí, co si kupuje? 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Digitimes: Intel se firmě TSMC ještě neupsal Digitimes: Intel se firmě TSMC ještě neupsal
V posledních dnech a týdnech se mluvilo o tom, že Intel se jistojistě chystá využít výrobní kapacity firmy TSMC k výrobě procesorů či snad dalších produktů, ovšem dle Digitimes žádná taková dohoda ještě neexistuje. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Cyberpunk 2077 dostal patch na verzi 1.1, herní vylepšení přijdou později Cyberpunk 2077 dostal patch na verzi 1.1, herní vylepšení přijdou později
Studio CD Projekt Red o víkendu vypustilo do světa první velkou záplatu pro Cyberpunk 2077, která verzi hry povýší na 1.1 a je určena pro PC, konzole i Stadii. Jde především o ladění, opravy, přičemž herní vylepšení ještě nečekejme. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Knights of the Old Republic se vrací, připraví je Lucasfilm Games? Knights of the Old Republic se vrací, připraví je Lucasfilm Games?
Už před rokem jsme slyšeli o tom, že se chystá oživení série Knights of the Old Republic, čili KOTOR a také se mluví o tom, že ji bude vyvíjet nějaké studio, jež bychom zrovna nehádali. A vůbec přitom nemusí patřit pod Electronic Arts. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře