reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon Image Sharpening funguje s novými ovladači i s GPU Polaris

13.9.2019, Jan Vítek, aktualita
Radeon Image Sharpening funguje s novými ovladači i s GPU Polaris
Ovladače AMD Radeon Adrenalin 19.9.2 nově rozšiřují podporu technologie Radeon Image Sharpening i pro některé grafické karty založené na GPU Polaris. Co nám v tomto ohledu společnost AMD slibuje? 
Radeon Image Sharpening jednoduše dělá to, co má ve svém názvu, takže doostřuje obraz a my tuto technologii můžeme brát i jako protipól pro DLSS, respektive nyní už spíše Freestyle Sharpening Filter. Tato novinka od NVIDIE má potenciál poslat do zapomnění právě technologii DLSS, což by ovšem najednou znamenalo, že jádra Tensor budou na moderních GeForce pro herní účely naprosto zbytečná, takže si nelze dost dobře představit, že by se sama NVIDIA technologie DLSS zřekla, čímž by v podstatě přiznala, že Tensor na GeForce jen zbytečně zabírají místo. Problém je ten, že přesně tak to zatím vypadá, ale uvidíme, jaký bude vývoj. 
 
 
Co se týče společnosti AMD, vývoj je takový, že Radeon Image Sharpening (RIS) budeme moci nově rozběhat i na některých kartách generace Polaris. Technologie RIS je využitelná především ve dvou případech. Jednak to jsou hry, které i při renderingu v nativním rozlišení monitoru vypadají neostře, a to třeba kvůli antialiasingu TAA. V takovém případě je můžeme nechat s mizivým dopadem na výkon doostřit a to funguje nakonec i v tehdy, když máme například monitor s rozlišením 4K a hru necháme renderovat v jeho 80% rozlišení, čili na 1800p. Opět, dopad RIS na výkon je velice malý, což může rendering v nižším rozlišení více než vyrovnat a my pak získáme více snímků za sekundu se srovnatelnou kvalitou obrazu. 
 
Nakonec si ale každý zvlášť musí určit, co mu vyhovuje a co ne, nicméně nyní je důležité to, že takovou možnost budou mít i majitelé Polarisů. RIS byla dříve omezena pouze na sérii Radeon RX 5700 pod Windows 10 a ve hrách pod DirectX 9, DirectX 12 a Vulkanem. Ano, pro nejrozšířenější DirectX 11 tu podpora nebyla, a to prý kvůli tomu, že AMD se zaměřilo na podporu nejdříve v moderních API a vedle nich ji přidat do DirectX 9 bylo velice snadné. Takže na podporu v DirectX 11 stále čekáme. 
 
Nyní je nové to, že RIS bude fungovat s novými ovladači Radeon Adrenalin 19.9.2 také s kartami Radeon RX 470, RX 570, RX 480, RX 580 a RX 590, ovšem zatím pouze pod DirectX 12 a Vulkanem, a to pod Windows 10. O Vegách zatím nepadlo ani slovo, i když těm by se snad tato věc také neměla později vyhnout, nicméně Polaris jsou zcela jistě mnohem rozšířenější karty, takže je dobře, že se AMD nyní zaměřilo na ně. Čekáme také ještě na podporu RIS v DirectX 11. 
 
Vedle toho se nové ovladače zaměřují na optimalizaci výkonu nových Radeonů Navi v Borderlands 3, opravu různých chyb se synchronizací, kompatibilitou s hrami a podobně. Stahovat můžete zde, kde jsou k dispozici také veškeré podrobnosti o nových ovladačích.


reklama