www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu

Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu
, , aktualita
Jensen Huang se vyjádřil na adresu firmy AMD a jejího včera představeného Radeonu VII. Jak by se dalo tušit, pochvalná slova to nejsou, ovšem ani diplomaticky zdrženlivá. Huang přímo mluví o bídném výkonu. 
K oblíbeným
reklama
AMD se může pochlubit, že bude mít na trhu první 7nm GPU a v případě Radeonu VII s cenou 699 dolarů to bude už od února. To se snaží a také bude snažit prodat jako své prvenství, i když střízlivě uvažující zákazníky bude zajímat především výkon, kapacita pamětí, cena a spotřeba. V něčem bude AMD oproti cenově srovnatelné konkurenci (RTX 2080) lepší, což jsou právě paměti (kapacita a propustnost), v něčem horší (spotřeba či podpora her s ray tracingem) a v něčem srovnatelné, což má být obecně herní výkon. Co k tomu může říci šéf NVIDIE? 
 
 
Jensen Huang zůstává dle svých slov nenadšen novým Radeonem VII, jehož výkon je bídný a architektura nenabízí nic nového, čili ani ray tracing a ani podporu AI. Poukazuje také na to, že jde o 7nm čip s paměťmi HBM, který dokáže sotva stačit kartě RTX 2080 a pokud ta dokáže využít a zapnout DLSS, pak Radeon přímo "rozdrtí", stejně jako když zapne ray tracing na jádrech RT. Huang se také vyjádřil o samotné prezentaci firmy AMD, kterou označil za podivnou a že ji snad vymysleli jen chvíli předem. 
 
Tím ale neskončil a věnoval se technologii FreeSync, na niž jeho NVIDIA v podstatě nyní sama přešla, když ohlásila kompatibilitu s Adaptive-Sync. K tomu řekl, že s FreeSync NVIDIA nikdy nesoupeřila a že jde o technologii, o které se neprokázalo, že skutečně funguje a že většina monitorů podporujících FreeSync pracuje špatně i s kartami od AMD. Zřejmě tím naráží na fakt, že z nějakých čtyř set monitorů s podporou FreeSync nakonec NVIDIA pro G-Sync certifikovala zatím jen dvanáct (další mohou následovat). Ale jak Huang říká, chce otestovat "každou kartu s každým monitorem a každou hrou" a pokud to v některém případě nebude fungovat, oficiální certifikaci daný monitor nedostane. Pokud v tom není nadsázka, pak můžeme popřát testujícím zaměstnancům NVIDIE pevné nervy a trpělivost. 
 
 
My zase můžeme komentovat něco z toho, co Huang řekl. Především je třeba říci, že Radeon VII donedávna nikdo nečekal a pokud bychom jej čekali, jistě bychom si nemysleli, že zašlape v herním výkonu konkurenční hi-endovou GeForce do země, protože na to Vega jednoduše není stavěna, ačkoliv má v hrubém výkonu (FP32) 13,8 TFLOPS oproti RTX 2080 Ti s 13,4 TFLOPS. AMD prostě provedlo především die-shrink původní Vegy, který umožnil vytvořit GPU na ploše 331 mm2, které se ve hrách má vyrovnat konkurenčnímu GPU o velikosti 545 mm2. Právě to je v tomto případě výhoda 7nm technologie. 
 
Na druhé straně by šlo namítnout, že GeForce má navíc jádra RT a Tensor, ovšem ta mají zatím v celkovém měřítku pramalý význam, než a pokud se ray tracing a DLSS rozšíří. A AMD se už dávno vyjádřilo ve smyslu, že do podpory ray tracingu se nebude pouštět, než půjde o technologii, která se bude moci uplatnit napříč celým výkonnostním spektrem. Je však jasné, že pokud o podpoře ray tracingu na kartách Vega a Navi dosud neuvažovala, těžko by to mohla v této fázi vývoje (mluvíme už jen o Navi) napravit, takže Davidu Wangovi v podstatě nic jiného nezbývalo, než aby podporu ray tracingu zatím vyloučil. 
 
S ohledem na to všechno ale zní připomínky Huanga ohledně RT a AI poněkud dětinsky. Nikdo nečekal, že by AMD technologie srovnatelné s novinkami v architektuře Turing nyní nabídlo, ale lze pochopit, že Huang se právě  tímto snaží poukázat na výhody nových GeForce RTX a AMD může mít z jeho trošku jedovaté reakce i svým způsobem radost. 
 
Pravda však je, že zde soupeří i 7nm proces proti 12nm, což je v podstatě stále starý optimalizovaný 16nm proces, a nová Vega má dle mého názoru na svůj výkon přece jen vysoké TDP (uvádí se 300 W), protože se přece jenom čekala daleko menší hodnota. A to v porovnání s RTX 2080 s TDP 215 W skutečně není nic moc, zvláště když do toho spadají i jádra RT a Tensor, bez nichž by RTX 2080 mohla být menší, levnější i méně žravá a stále by nepřišla o nic z výkonu při srovnání s Radeonem VII. Jenomže opět, to se týká herního výkonu a v disciplíně FP32 nový Radeon VII předčí i RTX 2080 Ti, jak už bylo řečeno. Nic není černobílé. 
 
Zdroj: PC World


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
AMD potvrzuje 3. generaci Threadripperů a odkládá nástup CPU Ryzen 9 3950X AMD potvrzuje 3. generaci Threadripperů a odkládá nástup CPU Ryzen 9 3950X
Společnost AMD na závěr dnešního dne potvrdila příchod třetí generace procesorů Threadripper, což je jistě dobrá zpráva. Nicméně špatná je ta, že se firmě nepodaří splnit slib, aby vypustila na trh slíbený Ryzen 9 3950X včas. 
Včera, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
Epic zdarma nabízí Batmanovskou kolekci šesti her a připravuje si Metro: 2033 Redux Epic zdarma nabízí Batmanovskou kolekci šesti her a připravuje si Metro: 2033 Redux
Společnost Epic Games nekončí s pravidelným nabízením her zdarma a nyní si připravila rovnou celou Batman Arkham Collection a Lego Batman čítající celkem šest her. Brzy pak přijde do nabídky zdarma i Metro: 2033 Redux.
Včera, aktualita, Jan Vítek
Obrovský vulkán Loki na Io by mohl každou chvíli spustit Obrovský vulkán Loki na Io by mohl každou chvíli spustit
Jupiterův měsíc Io patří mezi geologicky činná tělesa Sluneční soustavy a brzy by to mohl velice názorně ukázat. Erupce jeho vulkánu zvaného Loki byla už dříve několikrát úspěšně předpovězena a nyní se očekává další. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
QNAP uvádí na trh NAS systém QTS 4.4.1 s novým linuxovým jádrem QNAP uvádí na trh NAS systém QTS 4.4.1 s novým linuxovým jádrem
Společnost QNAP si připravila novou verzi operačního systému pro své modely NAS, a sice QTS 4.4.1. Ta představuje nové funkce pro cloudová a hybridní cloudová úložiště či řešení Fibre Channel. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Valve by dle francouzského soudu nemělo uživatelům bránit v prodeji zakoupených her Valve by dle francouzského soudu nemělo uživatelům bránit v prodeji zakoupených her
Společnost Valve byla už dříve donucena k tomu, aby umožnila hráčům vracet hry, které mají šanci si krátce vyzkoušet. Nyní se na ni ale z Francie valí další a potenciálně mnohem větší ohrožení tržeb, které se týká přeprodeje her. 
Včera, aktualita, Jan Vítek