reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu

10.1.2019, Jan Vítek, aktualita
Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu
Jensen Huang se vyjádřil na adresu firmy AMD a jejího včera představeného Radeonu VII. Jak by se dalo tušit, pochvalná slova to nejsou, ovšem ani diplomaticky zdrženlivá. Huang přímo mluví o bídném výkonu. 
AMD se může pochlubit, že bude mít na trhu první 7nm GPU a v případě Radeonu VII s cenou 699 dolarů to bude už od února. To se snaží a také bude snažit prodat jako své prvenství, i když střízlivě uvažující zákazníky bude zajímat především výkon, kapacita pamětí, cena a spotřeba. V něčem bude AMD oproti cenově srovnatelné konkurenci (RTX 2080) lepší, což jsou právě paměti (kapacita a propustnost), v něčem horší (spotřeba či podpora her s ray tracingem) a v něčem srovnatelné, což má být obecně herní výkon. Co k tomu může říci šéf NVIDIE? 
 
 
Jensen Huang zůstává dle svých slov nenadšen novým Radeonem VII, jehož výkon je bídný a architektura nenabízí nic nového, čili ani ray tracing a ani podporu AI. Poukazuje také na to, že jde o 7nm čip s paměťmi HBM, který dokáže sotva stačit kartě RTX 2080 a pokud ta dokáže využít a zapnout DLSS, pak Radeon přímo "rozdrtí", stejně jako když zapne ray tracing na jádrech RT. Huang se také vyjádřil o samotné prezentaci firmy AMD, kterou označil za podivnou a že ji snad vymysleli jen chvíli předem. 
 
Tím ale neskončil a věnoval se technologii FreeSync, na niž jeho NVIDIA v podstatě nyní sama přešla, když ohlásila kompatibilitu s Adaptive-Sync. K tomu řekl, že s FreeSync NVIDIA nikdy nesoupeřila a že jde o technologii, o které se neprokázalo, že skutečně funguje a že většina monitorů podporujících FreeSync pracuje špatně i s kartami od AMD. Zřejmě tím naráží na fakt, že z nějakých čtyř set monitorů s podporou FreeSync nakonec NVIDIA pro G-Sync certifikovala zatím jen dvanáct (další mohou následovat). Ale jak Huang říká, chce otestovat "každou kartu s každým monitorem a každou hrou" a pokud to v některém případě nebude fungovat, oficiální certifikaci daný monitor nedostane. Pokud v tom není nadsázka, pak můžeme popřát testujícím zaměstnancům NVIDIE pevné nervy a trpělivost. 
 
 
My zase můžeme komentovat něco z toho, co Huang řekl. Především je třeba říci, že Radeon VII donedávna nikdo nečekal a pokud bychom jej čekali, jistě bychom si nemysleli, že zašlape v herním výkonu konkurenční hi-endovou GeForce do země, protože na to Vega jednoduše není stavěna, ačkoliv má v hrubém výkonu (FP32) 13,8 TFLOPS oproti RTX 2080 Ti s 13,4 TFLOPS. AMD prostě provedlo především die-shrink původní Vegy, který umožnil vytvořit GPU na ploše 331 mm2, které se ve hrách má vyrovnat konkurenčnímu GPU o velikosti 545 mm2. Právě to je v tomto případě výhoda 7nm technologie. 
 
Na druhé straně by šlo namítnout, že GeForce má navíc jádra RT a Tensor, ovšem ta mají zatím v celkovém měřítku pramalý význam, než a pokud se ray tracing a DLSS rozšíří. A AMD se už dávno vyjádřilo ve smyslu, že do podpory ray tracingu se nebude pouštět, než půjde o technologii, která se bude moci uplatnit napříč celým výkonnostním spektrem. Je však jasné, že pokud o podpoře ray tracingu na kartách Vega a Navi dosud neuvažovala, těžko by to mohla v této fázi vývoje (mluvíme už jen o Navi) napravit, takže Davidu Wangovi v podstatě nic jiného nezbývalo, než aby podporu ray tracingu zatím vyloučil. 
 
S ohledem na to všechno ale zní připomínky Huanga ohledně RT a AI poněkud dětinsky. Nikdo nečekal, že by AMD technologie srovnatelné s novinkami v architektuře Turing nyní nabídlo, ale lze pochopit, že Huang se právě  tímto snaží poukázat na výhody nových GeForce RTX a AMD může mít z jeho trošku jedovaté reakce i svým způsobem radost. 
 
Pravda však je, že zde soupeří i 7nm proces proti 12nm, což je v podstatě stále starý optimalizovaný 16nm proces, a nová Vega má dle mého názoru na svůj výkon přece jen vysoké TDP (uvádí se 300 W), protože se přece jenom čekala daleko menší hodnota. A to v porovnání s RTX 2080 s TDP 215 W skutečně není nic moc, zvláště když do toho spadají i jádra RT a Tensor, bez nichž by RTX 2080 mohla být menší, levnější i méně žravá a stále by nepřišla o nic z výkonu při srovnání s Radeonem VII. Jenomže opět, to se týká herního výkonu a v disciplíně FP32 nový Radeon VII předčí i RTX 2080 Ti, jak už bylo řečeno. Nic není černobílé. 
 
Zdroj: PC World


reklama