www.svethardware.cz
>
>
>
>
>

Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu

Šéfa NVIDIE nechává Radeon VII chladným, mluví o bídném výkonu
, , aktualita
Jensen Huang se vyjádřil na adresu firmy AMD a jejího včera představeného Radeonu VII. Jak by se dalo tušit, pochvalná slova to nejsou, ovšem ani diplomaticky zdrženlivá. Huang přímo mluví o bídném výkonu. 
K oblíbeným
reklama
AMD se může pochlubit, že bude mít na trhu první 7nm GPU a v případě Radeonu VII s cenou 699 dolarů to bude už od února. To se snaží a také bude snažit prodat jako své prvenství, i když střízlivě uvažující zákazníky bude zajímat především výkon, kapacita pamětí, cena a spotřeba. V něčem bude AMD oproti cenově srovnatelné konkurenci (RTX 2080) lepší, což jsou právě paměti (kapacita a propustnost), v něčem horší (spotřeba či podpora her s ray tracingem) a v něčem srovnatelné, což má být obecně herní výkon. Co k tomu může říci šéf NVIDIE? 
 
 
Jensen Huang zůstává dle svých slov nenadšen novým Radeonem VII, jehož výkon je bídný a architektura nenabízí nic nového, čili ani ray tracing a ani podporu AI. Poukazuje také na to, že jde o 7nm čip s paměťmi HBM, který dokáže sotva stačit kartě RTX 2080 a pokud ta dokáže využít a zapnout DLSS, pak Radeon přímo "rozdrtí", stejně jako když zapne ray tracing na jádrech RT. Huang se také vyjádřil o samotné prezentaci firmy AMD, kterou označil za podivnou a že ji snad vymysleli jen chvíli předem. 
 
Tím ale neskončil a věnoval se technologii FreeSync, na niž jeho NVIDIA v podstatě nyní sama přešla, když ohlásila kompatibilitu s Adaptive-Sync. K tomu řekl, že s FreeSync NVIDIA nikdy nesoupeřila a že jde o technologii, o které se neprokázalo, že skutečně funguje a že většina monitorů podporujících FreeSync pracuje špatně i s kartami od AMD. Zřejmě tím naráží na fakt, že z nějakých čtyř set monitorů s podporou FreeSync nakonec NVIDIA pro G-Sync certifikovala zatím jen dvanáct (další mohou následovat). Ale jak Huang říká, chce otestovat "každou kartu s každým monitorem a každou hrou" a pokud to v některém případě nebude fungovat, oficiální certifikaci daný monitor nedostane. Pokud v tom není nadsázka, pak můžeme popřát testujícím zaměstnancům NVIDIE pevné nervy a trpělivost. 
 
 
My zase můžeme komentovat něco z toho, co Huang řekl. Především je třeba říci, že Radeon VII donedávna nikdo nečekal a pokud bychom jej čekali, jistě bychom si nemysleli, že zašlape v herním výkonu konkurenční hi-endovou GeForce do země, protože na to Vega jednoduše není stavěna, ačkoliv má v hrubém výkonu (FP32) 13,8 TFLOPS oproti RTX 2080 Ti s 13,4 TFLOPS. AMD prostě provedlo především die-shrink původní Vegy, který umožnil vytvořit GPU na ploše 331 mm2, které se ve hrách má vyrovnat konkurenčnímu GPU o velikosti 545 mm2. Právě to je v tomto případě výhoda 7nm technologie. 
 
Na druhé straně by šlo namítnout, že GeForce má navíc jádra RT a Tensor, ovšem ta mají zatím v celkovém měřítku pramalý význam, než a pokud se ray tracing a DLSS rozšíří. A AMD se už dávno vyjádřilo ve smyslu, že do podpory ray tracingu se nebude pouštět, než půjde o technologii, která se bude moci uplatnit napříč celým výkonnostním spektrem. Je však jasné, že pokud o podpoře ray tracingu na kartách Vega a Navi dosud neuvažovala, těžko by to mohla v této fázi vývoje (mluvíme už jen o Navi) napravit, takže Davidu Wangovi v podstatě nic jiného nezbývalo, než aby podporu ray tracingu zatím vyloučil. 
 
S ohledem na to všechno ale zní připomínky Huanga ohledně RT a AI poněkud dětinsky. Nikdo nečekal, že by AMD technologie srovnatelné s novinkami v architektuře Turing nyní nabídlo, ale lze pochopit, že Huang se právě  tímto snaží poukázat na výhody nových GeForce RTX a AMD může mít z jeho trošku jedovaté reakce i svým způsobem radost. 
 
Pravda však je, že zde soupeří i 7nm proces proti 12nm, což je v podstatě stále starý optimalizovaný 16nm proces, a nová Vega má dle mého názoru na svůj výkon přece jen vysoké TDP (uvádí se 300 W), protože se přece jenom čekala daleko menší hodnota. A to v porovnání s RTX 2080 s TDP 215 W skutečně není nic moc, zvláště když do toho spadají i jádra RT a Tensor, bez nichž by RTX 2080 mohla být menší, levnější i méně žravá a stále by nepřišla o nic z výkonu při srovnání s Radeonem VII. Jenomže opět, to se týká herního výkonu a v disciplíně FP32 nový Radeon VII předčí i RTX 2080 Ti, jak už bylo řečeno. Nic není černobílé. 
 
Zdroj: PC World


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Asusu unikla nepředstavená mobilní GeForce RTX 3050 Ti Asusu unikla nepředstavená mobilní GeForce RTX 3050 Ti
Asus na svých stránkách zveřejnil informace o notebooku TUF Dash F15. To by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby se ve specifikacích neobjevil dosud nepředstavený mobilní čip Nvidia GeForce RTX 3050 Ti.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
John McAfee obviněn z podvodu s kryptoměnami, hrozí mu 100 let vězení John McAfee obviněn z podvodu s kryptoměnami, hrozí mu 100 let vězení
Bude-li mít John McAfee smůlu, v životě už nevytáhne paty z vězení. 75letému podnikateli totiž v USA hrozí až 100letý trest v souvislosti s obviněním z podvodů s kryptoměnami. Ty měl nejprve nakoupit a poté propagovat na sociálních sítích.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Google reaguje na digitální daň: zvýší ceny reklamy o 2 % ve Francii a Španělsku Google reaguje na digitální daň: zvýší ceny reklamy o 2 % ve Francii a Španělsku
Několik států se snaží více zdanit technologické giganty, jako jsou Google nebo Facebook. Např. ve Španělsku a Francii na to Google zareaguje tím, že pro inzerenty zdraží reklamu. Ti tak za stejný počet kliků zaplatí více.
Včera, aktualita, Milan Šurkala6 komentářů
Diablo II: Resurrected dovolí použít uložené pozice z původní 20 let staré hry Diablo II: Resurrected dovolí použít uložené pozice z původní 20 let staré hry
Už dobře víme, že Blizzard chystá remaster legendární hry Diablo II. Ponese název Diablo II: Resurrected a bude natolik spřízněná s původní hrou, že dokonce dovolí použít uložené pozice staré i více než 20 let.
Včera, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
Razer uvádí své první chytré brýle Anzu. Nahradí sluchátka Razer uvádí své první chytré brýle Anzu. Nahradí sluchátka
Razer Anzu jsou chytré brýle v nenápadném designu, které po spárování se smartphonem umožňují hlavně poslech hudby nebo telefonování. Fungují také jako sluneční brýle, i když čočky lze vyměnit za dioptrické.
5.3.2021, aktualita, Jáchym Šlik1 komentář