reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Coolest, aneb největší katastrofa Kickstarteru se ještě zvětšuje

15.4.2016, Jan Vítek, aktualita
Coolest, aneb největší katastrofa Kickstarteru se ještě zvětšuje
Přenosná chladnička není nijak vzrušující, ale ta od Coolest, která je vybavena mixérem, USB nabíječkou, reproduktory s rozhraním Bluetooth, LED lampičkou a další výbavou zvedla zájem více než 62 tisíc lidí na Kickstarteru. Je tu ale pár problémů.
Dnes už je kampaň firmy Coolest považována za největší katastrofu spojenou s crowdfundingovým serverem Kickstarter, neboť výrobce, ačkoliv namísto pouhých 50 tisíc dolarů nakonec vybral 13,3 milionu dolarů (úspěšnější byly na Kickstarteru už jen hodinky Pebble), a přesto nebyl schopen dostát svým závazkům. Nejde ale o to, že by firma nedokázala přinést na trh finální produkt, ale právě o nedostatek financí, což vypadá vzhledem k nepoměru žádané a vybrané částky přinejmenším podivně. V listopadu minulého roku se natěšení účastníci kampaně Coolest dozvěděli, že kýžená mobilní chladička je prodávána na Amazonu za 499 dolarů, zatímco ti nejpohotovější si ji zarezervovali již za 165 dolarů. Jak se ukázalo, Coolest chtěl tímto způsobem nejdříve vydělat na to, aby vůbec splnil původní sliby, čímž ale naštval řadu lidí. Zvláště když jim byl jejich kus slíben již na únor 2015.





V listopadu tak Coolest oznámil, že chce splnit své závazky do dubna letošního roku. Zástupce společnosti uvedl, že mají prý problém s výrobcem elektromotorku pro mixér, jehož zaměstnanci prý byli v tu dobu ve stávce a najít náhradního výrobce se nedařilo. Na Amazonu ale chladnička i tak dostávala od rozhořčených přispěvatelů jednohvězdičková hodnocení a firma byla bombardována otázkami, proč neupřednostnila ty, kteří měli svůj kus předobjednaný a předem zaplacený.

Coolest se také bránili tím, že na velké peníze přijde i pouhý transport těchto velkých krabic s hmotností necelých 18 kg, které zasílá svým zákazníkům ze základny v Portlandu, Oregonu. Prozradili také, že jen za design a výrobu prototypu vydali nějaké 2 miliony dolarů, ale to jen přineslo další otázky. Vždyť utratit takto 2 miliony u projektu, který původně žádal jen 50 tisíc, to netvoří dojem, že by se firma chovala ekonomicky.

Nyní se Coolest opět ozval a vznesl požadavek, aby předplatitelé, kteří stále čekají na svůj už tak dost opožděný kus, zaplatili dalších 97 dolarů. To prý aby se urychlilo zasílání chladniček a firma argumentuje, že i tak nakonec zákazníci zaplatí méně, než kdyby si chladničku pořídili v obchodě. Z dubnové lhůty se navíc stala červencová, konkrétně do Dne nezávislosti. Takže oproti původním slibům z listopadu si mají původní "early birds" počkat ještě několik dalších měsíců a za toto privilegium firmě dát další peníze, což není zrovna "coolest". Jde přitom stále asi o dvě třetiny lidí z původní kampaně a Coolest uvádí, že tento nápad přinesli právě oni. Evidentně jí ale došly finance, a tak hledá další zdroj. Mezitím už Ryan Grepper, zakladatel Coolest, dostal několik výhružek smrtí a stal se cílem tzv. doxxingu, čili zveřejňování osobních informací, které mohou být využity pro další nátlak.

A co ti, kteří se rozhodnou požadovaných 97 dolarů nezaplatit? Ti o svou chladničku nepřijdou, ale Coolest upozorňuje, že v takovém případě nemá pro ně žádnou lhůtu dodání. Grepper to uzavírá slovy: "V dokonalém světě bychom nemuseli spoléhat na prodeje našich chladniček, abychom mohli financovat dodávky předobjednaných kusů. V dokonalém světě už byste měli svou Coolest."

Zdroj: The Verge
reklama