reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Flexibilní hliníková baterie slibuje bezpečnost a rychlé dobíjení

8.4.2015, Jan Vítek, aktualita
Flexibilní hliníková baterie slibuje bezpečnost a rychlé dobíjení
Čas od času se objeví zpráva o nové technologii pro výrobu baterií, za níž se obvykle zavře voda a víc o ní neslyšíme. Nyní se můžeme podívat na nový typ Hliníko-iontových baterií, které nabízí oproti klasickým Li-ion určité výhody, ale také nevýhody.
Hliníko-iontové (Aluminium-ion) baterie byly vyvinuty výzkumníky ze Stanfordovy univerzity a mají v porovnání s dnes široce využívanými Li-ion články nabídnout řadu výhod. Především jsou levnější na výrobu, nabíjejí se mnohem rychleji a jsou bezpečnější jak pro uživatele samotného, tak pro životní prostředí. To jsou velmi důležité výhody, ovšem vedle jinak srovnatelné baterie Li-ion dokáží zatím poskytnout jen cca poloviční napětí.





Lithium-iontové baterie nemusí být pro uživatele bezpečné vzhledem k tomu, že mohou způsobit požár, respektive se samovolně vznítit, nebo rovnou vybuchnout, což prý u hliníkových nehrozí, ty můžeme klidně provrtat a nestane se nic. Hliníkové baterie také mohou být i flexibilnější, což je důležité především u nových typů mobilních a nositelných zařízení.





Nový typ baterie využívá hliníkovou anodu a uhlíkovou katodu, přičemž elektrolyt je "v podstatě sůl, která v pokojové teplotě zůstává tekutá". Všechny tyto součásti jsou uzavřeny v plastovém pouzdře, které tak může být celé ohebné, což ostatně ukáže následující video.


Čas dobití takové baterie se má pohybovat i pod hranicí jedné minuty, ovšem samozřejmě záleží na vlastnostech takové baterie. Další zajímavou vlastností je počet nabíjecích cyklů, které hliníková baterie dokáže ve zdraví přežít. Jde o 7500 cyklů, a to prý bez ztráty kapacity, takže jde v porovnání s předchozími pokusy o výrobu hliníko-iontové baterie o výrazný pokrok. Ovšem vyrobený prototyp byl schopný poskytnout napětí pouze 2 volty, zatímco Li-ion srovnatelné velikosti nabídne 3,6 voltů. Podobné je to i s měrným výkonem (watty na kilogram), takže zatímco Li-ion dosahují 100 až 200 W/kg, hliníkové zatím pouze 40 W/kg. Tyto vlastnosti se mohou ještě zlepšit, pokud se zapracuje na materiálu pro výrobu hliníkové katody. Nezbývá tedy než počkat na to, jestli se někdy v budoucnu s hliníko-intovými bateriemi setkáme.

Zdroj: Hexus.net

reklama