reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ford chce do roku 2021 nabídnout autonomní vozy bez volantu

18.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Ford chce do roku 2021 nabídnout autonomní vozy bez volantu
Už více než deset let zkoumá společnost Ford přímo v amerických ulicích schopnosti autonomních vozů, jejichž flotilu se letos chystá ztrojnásobit. Firma také oznámila, že chce do roku 2021 začít vyrábět zcela samostatné vozy, které nebudou potřebovat volant.
Ford tak již má především v ulicích Michiganského Dearbornu flotilu autonomních vozů Fusion Hybrid a touto oblastí se sama zabývá přes deset let. Nyní je testuje krom Michiganu také v Arizoně a Kalifornii a ztrojnásobením své flotily se z něj stane automobilka, která provozuje největší počet takových automobilů. Bude mít tak dobře našlápnuto k tomu, aby splnila svůj cíl ve výrobě plně autonomních vozů do roku 2021. Ty budou nejdříve určeny pro sdílené vlastnictví a také pro tzv. ride-hailing, kdy nám auto zastaví na "mávnutí".



Milý Ford se tak chystá vytvořit vozy s vysokou formou autonomie, která se značí úrovněmi SAE, a to od nuly (žádná automatizace) až po pátou (plně automatizovaný systém). V rámci páté úrovně se auto bude muset řídit samo v jakýchkoliv podmínkách s ohledem na počasí a povrch vozovky, které by zvládl i lidský řidič. Mohlo by se zdát, že se Ford do roku 2021 chystá dosáhnout SAE 5, neboť jeho auta mají postrádat volant i pedály, takže řidič ani nebude moci do řízení zasáhnout. Půjde ale o auta, která budou určena do ulic města a pro služby jako Uber či Lyft a samotná firma říká, že nepůjde o SAE 5, ale o SAE 4, kterážto úroveň by na pohyb v ulicích měst měla bohatě stačit. Rozdíl mezi SAE 4 a 5 je především ten, že auto v SAE 4 nemusí zvládnout opravdu všechny povrchy a podmínky.



Společnost Ford za tímto účelem rozšiřuje své působení v Křemíkovém údolí a nechá si v Palo Alto postavit dvě nové budovy s kancelářemi a laboratořemi, které doplní její současné Research and Innovation Center. Do konce roku 2017 se tak pracovní síla Fordu v Palo Alto zdvojnásobí. S tím vším je spojena také investice Fordu do firmy Velodyne, která také sídlí v Silicon Valley. Šlo o 150 milionů dolarů, jež šly do vývoje systémů LIDAR (light detection and ranging), které slouží pro mapování blízkého okolí. LIDAR má podobnou funkci jako klasický radar, jen namísto rádiových vln využívá laser.



LIDAR je zcela nezbytnou součástí dnešních autonomních vozů, která tvoří 3D mapu blízkého okolí, z níž systém identifikuje ostatní auta, chodce, cyklisty, překážky, atd. Nyní je výzvou především to, aby tato zařízení mohla být vyráběna podstatně levněji, neboť dnes jde o zařízení v ceně tisíců dolarů. Vedle toho Ford koupil izraelskou společnost SAIPS, která se zabývá zpracováním obrazových dat, což také jasně zapadá do oblasti autonomních vozů. Systémy SAIPS tak budou sloužit k interpretaci dat z LIDARu. Dále tu jsou investice do firmy Civil Maps, která se zabývá tvorbou vysoce přesných 3D map a vedle toho Ford spolupracuje také s firmami Google a Apple

V poslední době jsme tak mohli zaznamenat velký pokrok ve vývoji autonomních vozů, přičemž ještě v roce 2000 některé automobilky říkaly, že současný řidič se s takovou technologií za svého života ještě nepotká. Však v rámci DARPA Challenge měly samořiditelná auta velké problémy ujet pouhý kilometr v nízké rychlosti a dnes už silnice Ameriky korzují flotily aut několika firem. Ještě před pěti lety by tak dle CEO Fordu Marka Fieldse bylo nemyslitelné, aby některá známá automobilka ohlásila rámcový termín výroby autonomních vozů a nyní nám Ford už předložil konkrétní rok.

Zdroj: Extremetech
reklama