reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Intel Skylake: 9. generace integrovaných GPU v detailech

18.8.2015, Jan Vítek, aktualita
Intel Skylake: 9. generace integrovaných GPU v detailech
Někteří uživatelé by byli nejradši, kdyby desktopové procesory Core neměly vůbec žádnou grafiku, ale Intel to vidí jinak. Význam grafických čipů naopak narůstá a s tím se zvětšuje i jejich plocha, kterou si v procesoru usurpují.
Pokud si koupíme běžný desktopový procesor Intel Core, čili ne jeden z modelů pro HEDT jako Haswell-E, musíme se spokojit s tím, že si pořizujeme i integrované grafické jádro. To přitom zůstane v počítačích se samostatnou grafickou kartou ladem a jak ukazuje následující diagram, vypnuta tak zůstane plocha rovnající se ploše všech čtyř procesorových jader i jejich sdílené cache. Intel ale s největší pravděpodobností ani v generaci Skylake nenabídne běžné desktopové procesory bez grafického jádra. Právě naopak, spíše ještě podstatně zvýší jejich výkon, a to s ohledem na už probíhající nástup monitorů s vysokým rozlišením. Co tu tedy máme?





Devátá generace integrovaných grafických čipů Intel bude zahrnovat (alespoň zpočátku) tři verze, a to GT2 se 24 EU, GT3 se 48 EU a GT4 se 72 EU, čili Execution Units. Říkejme jim ale prostě jako doposud shadery.





Intel Skylake GT2 bude moci přijít i ve verzi GT2e, což znamená, že pak bude vybavena vlastní pamětí eDRAM. Tím by se mělo výsledné iGPU zařadit do rodiny Iris Pro a nabídnout vyšší výkon než základní verze, i když je otázka, jak moc vyšší, však se 24 shadery se moc čarovat nedá. Základní GT2 najdeme na již vypuštěných odemčených procesorech Core i7-6700K a Core i5-6600K jako HD Graphics 530 a je logické, že když už tu nějaké být musí, ať je to to nejslabší, když se stejně v drtivé většině případů nevyužije. Na okolních obrázcích můžete vidět, jak se jednotlivé EU konfigurují do bloků, tedy do tzv. Slice a ještě menších Subslice. Jeden Slice tak má 24 EU a vlastní L3 cache a skládá se ze tří Subslice po 8 EU. Každé EU je vybaveno dvěma SIMD FPU, které jsou schopny zpracovávat až čtyři 32bitové operace v plovoucí nebo pevné řadové čárce nebo 16bitové v případě FP64 double-precision výpočtů. To je v iGPU v procesorech Skylake novinka a podobnou cestou má jít také NVIDIA u svých chystaných GPU Pascal.





HD Graphics 530 v procesoru Core i7-6700K pracuje na obvyklých taktech v rozmezí 350 až 1150 MHz, přičemž HD Graphics 4600 v Core i7-4790K má jen o 4 shadery méně a o 100 MHz vyšší maximální frekvenci. Výrazně vyšší výkon v tomto případě očekávat nelze, ale na to stejně téměř nikdo nebude u těchto čipů zvědavý. V následujícím diagramu můžete také vidět volitelný kontroler pro eDRAM, což naznačuje, že bychom se mohli dočkat také iGPU verze GT2 s pamětí eDRAM (L4 cache).





Intel Skylake GT3 přijde také v základní variantě i jako GT3e s eDRAM, přičemž má již 48 shaderů, čili dvě Slice a maximálně pak 64 MB eDRAM. Procesory s GT3e se mají objevit ještě v tomto roce. Nejvýkonnější pak budou grafická jádra Intel Skylake GT4/e se 72 shadery a až 128 MB eDRAM, přičemž od nich můžeme očekávat slušný nárůst výkonu, však dnes aktuální nejvýkonnější Iris Pro 6200 mají 48 shaderů. Na těchto iGPU bychom si tedy mohli i leccos zahrát, přičemž konkurence v podobě APU od AMD dnes již nestačí ani na zmíněné Iris Pro 6200, jejichž nevýhodou zase je vysoká cena.

Zdroj: wccftech
reklama