reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Má se právo být zapomenut vztahovat i na domény .com?

6.2.2015, Jan Pánek, aktualita
Má se právo být zapomenut vztahovat i na domény .com?
Poradní výbor Googlu si myslí, že právo být zapomenut by se mělo vztahovat pouze na domény Evropské unie, ale nikoliv domény .com. S tím ale nesouhlasí Evropská unie – je tedy na obzoru další spor?
V loňském květnu se světem roznesla zpráva, že za určitých okolností mají lidé právo být na internetu zapomenuti. Stalo se tak poté, co španělský občan vyhrál soud na Soudním dvoru EU, kde požadoval po Googlu, aby vymazal jeho jméno z výsledků vyhledávání. Když uspěl, v podstatě to znamenalo, že kdokoliv jiný by se soudil, tak by taktéž vyhrál.

Provozovatelé vyhledávačů – tedy nejen Google – musí dbát na výsledky vyhledávání, které jsou poskytnuty třetími stranami, ale přesto se objevují v hledání.

Google celou situaci vyřešil tak, že když kdokoliv vyhledává informace na google.cz, google.sk, zkrátka na doméně pocházející z EU, výsledky vyhledávání neobsahují kritické informace. Tímto vyřešil problém, že zákony v EU a zákony třeba v USA jsou jednoduše jiné, takže z USA je získání informací legální. Problém ale vyvstává, když někdo vyhledává z domény google.com, protože v tom případě lze inkriminované výsledky dohledat.


google picture


To se nelíbí Evropské unii, která po Googlu chce, aby tyto výsledky blokoval pro uživatele, kteří se nacházejí v EU a kteří vyhledávají z jakékoliv domény. Google to však odmítá, protože se mu jeho řešení zdá dostatečné.

Otázka je, jak se tento spor dále vyvine, protože je technicky možné, aby Google inkriminované výsledky cenzuroval jen na území EU. Je pravděpodobné, že Soudní dvůr Evropské unie začne kauzu znova projednávat. A že nejde jen o pár jmen, dokazuje nedávné prohlášení Googlu, že obdržel více než 212 000 požadavků na zapomenutí.

Zdroj: www.pcworld.com
reklama