reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Prodeje grafik mají klesnout až o 40 %, klesne i cena?

17.6.2014, Jan Vítek, aktualita
Prodeje grafik mají klesnout až o 40 %, klesne i cena?
Hlavní prodejci samostatných grafických karet, čili společnosti AMD a NVIDIA, mají důvod k obavám. Dle doposud známých čísel v tomto čtvrtletí čelí velmi výraznému poklesu prodejů grafických karet, a to až o 40 procent.
Pokles o 30 až 40 % se naštěstí netýká meziročního srovnání stejných kvartálů (Q2), ale srovnání prvního a druhého kvartálu tohoto roku. Ten bývá oproti prvnímu tradičně slabší, ovšem tak výrazný pokles je přece jen trošku strašidelný. A jaké jsou jeho příčiny?





Výrobci za tím vidí přetékající sklady dosud neprodaných grafických karet, a to zvláště u koncových prodejců, což pozastavuje objednávky na nové kusy. Ještě před několika měsíci se grafické karty velmi dobře prodávaly, a to především díky zájmu uživatelů, kteří je využívají pro těžbu virtuální měny (BitCoin, LiteCoin). Tento zájem dokonce vyhnal ceny Radeonů R9 vysoko nad původní částky, s nimiž byly tyto Radeony uvedeny na trh. AMD pak nedávno ohlásilo, že se zasadilo o snížení cen Radeonů.

Zájem ale začal upadat s tím, jak klesla hodnota Bitcoinu a dalších virtuálních měn a řada lidí si uvědomila, že se jim něco takového nevyplatí dělat. Ti podnikavější pak přešli na jiné způsoby těžby, které nepotřebují výkonné a žravé grafické karty, ale specializované ASIC. V důsledku se tak na bazarovém trhu objevilo velké množství levně prodávaných grafických karet, jež ztratily pro své majitele smysl, což k prodeji nových kusů samozřejmě nepřispívá.

Výrobci grafických karet se dle Digitimes obrátili na firmy AMD a NVIDIA s tím, aby jim pomohly zvýšit prodeje snížením cen grafických čipů. Nicméně obě na to reagovaly tak, že raději snížily produkci. Nicméně sklady prý i tak stále přetékají, což může vyústit ve snižování cen, takže pokud se zrovna poohlížíte po nové grafice, možná se vyplatí počkat na to, co se s cenami v příštích týdnech stane.

Zdroj: Digitimes
reklama