reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Prohlížeč Brave zakladatele Mozilly blokuje sledování a reklamy, nahradí je vlastními a zaplatí vám

25.1.2016, Milan Šurkala, aktualita
Prohlížeč Brave zakladatele Mozilly blokuje sledování a reklamy, nahradí je vlastními a zaplatí vám
Na poli internetových prohlížečů se objevil nový pokus Brave od Brave Software. Má jej na svědomí spoluzakladatel Mozilly a bude blokovat nejen reklamy, ale i sledování uživatelů. V budoucnu ale zobrazí vlastní reklamy a uživatel za to dostane i zaplaceno
Brendan Eich je ve světě IT dost významným člověkem. Podílel se na tvorbě JavaScriptu a byl také jedním ze zakladatelů Mozilly. Z té ale v roce 2014 odešel poté, co se provalilo, že v roce 2008 podpořil hnutí Proposition 8, které chtělo zabránit sňatkům homosexuálních párů v Kalifornii. Poté spustil svůj nový projekt Brave Software a prohlížeč Brave. Tento prohlížeč je zajímavý zejména tím, že má zabudován nejen systém blokování reklam, ale také blokování sledovacích cookies a jiných prostředků, díky kterým si o vás ostatní mohou udělat dost přesný obrázek.



Jeho nový prohlížeč Brave, který vyšel minulou středu, má uživatelům přinést mnohem větší soukromí. Místo blokovaných reklam by nyní měly být jen šedé plochy. Brave Software tak slibuje výrazně rychlejší načítání stránek (1,4× na PC, 2-4× na mobilu) i vyšší bezpečnost. Na první pohled se může zdát, že vydavatelé stránek budou ze začátku opět chudší o příjmy, což se obvykle negativně podepisuje na jejich existenci, případně na uživatelské přívětivosti stránek (média to často řeší zpoplatněním obsahu nebo např. dnes tak módním kouskováním krátkých článků do obrovského množství kapitol). Nicméně i toto chce Brave vyřešit a médiím dát podíl za shlédnutí.

Pokud Brave překoná kritické množství 7 milionu uživatelů, chce místo blokovaných reklam nabízet reklamy vlastní, čímž by se měl projekt zaplatit. Cíle Eicha je nicméně povolit jen několik málo standardizovaných forem reklam a nesmí uživatele obtěžovat. Tyto reklamy ale nebudou cíleny podle vašich sledovacích cookies, ale jen dle historie prohlížeče (tedy prohlížeč si sám řekne o adekvátní reklamy dle historie navštívených stránek a ani autoři Brave by neměli mít přístup k datům o jednotlivých uživatelích).

Ve výsledku by se pak příjmy z reklamy vkládaných prohlížečem měly dělit až na čtyři díly. Nejvíce, tj. 55 %, by měla dostat média. Dalších 15 % dostane poskytovatel reklamy a 15 % si vezme Brave Software. Pokud správně počítáte, zbývá ještě 15 %. Další zajímavostí je totiž to, že těchto 15 % ze zisku z nově vložených reklam by mělo jít na účet uživatelů. Tyto peníze by pak mohli používat k různým mikroplatbám na stránkách. Ve výsledku by tak mohli být všichni šťastni. Zadavatel reklamy bude mít zobrazenu svou reklamu, poskytovatel reklamy sice ostrouhá, ale 15 % stále není tak hrozné (dnes mívá sice dvoj až trojnásobek, ale vzhledem k tomu, že množství lidí blokující reklamy jde do desítek procent, rozdíl nebude až tak velký), vydělá i Brave Software a dokonce si něco málo vydělají i uživatelé.

Prohlížeč je k dispozici pro počítače s operačním systémem Windows, Linux nebo Apple OS X, podporovány jsou i mobilní operační systémy Google Android a Apple iOS. Zajímavé je to, že navzdory mnohaleté práci v Mozille je Brave založený na jádře Chromium. Brave Software zatím získalo investice ve výši 2,5 milionu dolarů.

Zdroj: cnet.com, arstechnica.com, brave.com, forbes.com

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama