Apple iMac Ultimate: poctivý hardware
13.6.2011, Jan Vítek, recenze
Společnost Apple nedávno přišla na trh s novými počítači iMac, jejichž 27" zástupce si nyní vyzkoušíme. Těšit se můžeme na displej typu IPS, čtyřjádrový procesor, výkonnou grafickou kartu Radeon HD 6970M a 1TB disk. To vše uzavřené v hliníkovém těle.
Kapitoly článku:
- Apple iMac Ultimate: poctivý hardware
- Pohled na počítač a jeho zpracování
- Hardware Apple iMac, Thunderbolt a Mac OS X
- LCD, webkamera, zvuk, ergonomie
- Výkonnostní testy, hlučnost a spotřeba
- Závěrečné hodnocení
Provádět benchmarky počítače Apple na našem serveru nemá moc velký smysl, protože počítače této firmy se na našem serveru téměř nevyskytují. Posledním a také jediným testovaným byl zatím MacBook Pro, a to již před téměř dvěma lety. Provedeme si tedy testy v Cinebench R11.5, kde budeme moci trošku srovnávat i s klasickými PC, pro něž existuje stejný benchmark běžící pod OS Windows. A pak to bude demo hry Bioshock pro ověření grafického výkonu a GeekBench 2.1.13 32bit (64bitový je placený), což je benchmark přímo pro Apple Mac.
iMac tak bude v tomto případě bojovat se svým procesorem Intel Core i7-2600 na frekvenci 3,4 až 3,8 GHz, 4 GB paměti DDR3 na 1333 MHz a také grafickou kartou AMD Radeon HD 6970 s 1 GB paměti GDDR5. Hardwarová výbava je tedy velmi slušná, takže můžeme očekávat o odpovídající výsledky.
Výkon v Cinebench R11.5 - API OpenGL je vysoký a odpovídá výkonu, jaký jsme naměřili u notebooku MSI GT680R s grafickou kartou NVIDIA GeForce 460M, spíše je tedy o něco lepší. Co se týče výkonu procesoru, který disponuje 4 jádry, ale najednou může zpracovávat 8 vláken, ten odpovídá výkonu modelu Core i7-2600K, který jsme naměřili v testu procesorů Sandy Bridge. Podívat se na něj můžete třeba zde, v poslední recenzi procesorů.
Demo hry Bioshock jsem nejdříve chtěl vyzkoušet s velkorysým rozlišením 2560 x 1440 na vysoké detaily a úvodní kroky ve hře s průjezdem skrz podvodní město se ukázaly jako naprosto plynulé. Na LCD monitoru bylo vidět, že jeho odezva není z nejrychlejších, ale celkově je možné si tuto hru na iMacu v testované konfiguraci dobře zahrát i v nativním rozlišení displeje. A to je velmi potěšující.
Nyní následují screenshoty z aplikace Geekbench 2.1.13:
Spotřeba byla měřena pomocí zařízení Voltcraft Energy Check 3000 a také jsme mohli měřit povrchovou teplotu pomocí infračerveného teploměru Fluke 62 Mini s fixně nastavenou emisivitou na 0,95 (hodí se pro většinu materiálů). iMac se totiž při chlazení velmi spoléhá také na svou hliníkovou schránku, která tak funguje jako jeden velký pasivní chladič.
Díky tomu tento iMac při běžném provozu není vůbec hlučný, spíše naopak - není vůbec slyšet, a tak neruší. To je u počítače se čtyřjádrovým Core i7 a výkonnou, i když notebookovou grafikou Radeon, velmi dobré. Jenomže pak byl procesor trápen půl hodiny pomocí opakovaných testů v Cinebench, po čemž jsem očekával, že iMac už začne aspoň trošku hlučet. Ovšem nestalo se a při okolní teplotě vzduchu 22 °C byl stále tichý jako pěna.
Co se však výrazně změnilo, byla teplota jeho šasi, která ze především v zadní části u výdechu chlazení velmi zvýšila. Infračervený teploměr naměřil až 48 °C na povrchu a o pár stupínků více na samotném výdechu, přičemž směrem dolů teplota klesla až na 33 °C. V případě, že jsme počítač zatížili pomocí hry Bioshock, pak se začala zahřívat trošku jiná část, kde je nepochybně umístěna grafická karta a zde jsme se dostali na 49 °C. To nás však nemusí moc trápit, neboť spálit se o takto teplý hliník nemůžeme a pracovat budeme s klávesnicí a myší, které se pochopitelně nezahřívají. Apple to má tedy dobře vymyšlené.
A nakonec ke spotřebě, při které bylo zapnuté rozhraní Wi-Fi, připojená klávesnice a myš. S udáním hodnoty v klidu (Idle) je to trošku složitější, neboť ta v tabulce vypovídá o tom, kolik si celý počítač vezme tehdy, když běží s napůl vysvícenou obrazovkou, ale jinak není ničím záměrně zatížen. Když ale u něj nebudeme, tak po chvíli sníží jas obrazovky a také nejspíš uspí nebo výrazně podtaktuje svůj hardware, neboť spotřeba ihned klesne na 57 W. Po dalších několika minutách se obrazovka vypne úplně, což přinese další výrazný pokles spotřeby na 26 W a posledním stupňem je spánek s nulovou spotřebou, z nějž s iMac probudí za okamžik po stisku myši nebo nějaké klávesy.
V různých zátěžích se pak spotřeba držela na velmi podobných úrovních, čemuž se nelze divit, protože jednou byl využit procesor na sto procent a jindy se zapotila především grafická karta.
iMac tak bude v tomto případě bojovat se svým procesorem Intel Core i7-2600 na frekvenci 3,4 až 3,8 GHz, 4 GB paměti DDR3 na 1333 MHz a také grafickou kartou AMD Radeon HD 6970 s 1 GB paměti GDDR5. Hardwarová výbava je tedy velmi slušná, takže můžeme očekávat o odpovídající výsledky.
Cinebench R11.5 | |
Rendering 4 jádra | 6,80 bodů |
OpenGL | 41,67 FPS |
Výkon v Cinebench R11.5 - API OpenGL je vysoký a odpovídá výkonu, jaký jsme naměřili u notebooku MSI GT680R s grafickou kartou NVIDIA GeForce 460M, spíše je tedy o něco lepší. Co se týče výkonu procesoru, který disponuje 4 jádry, ale najednou může zpracovávat 8 vláken, ten odpovídá výkonu modelu Core i7-2600K, který jsme naměřili v testu procesorů Sandy Bridge. Podívat se na něj můžete třeba zde, v poslední recenzi procesorů.
Demo hry Bioshock jsem nejdříve chtěl vyzkoušet s velkorysým rozlišením 2560 x 1440 na vysoké detaily a úvodní kroky ve hře s průjezdem skrz podvodní město se ukázaly jako naprosto plynulé. Na LCD monitoru bylo vidět, že jeho odezva není z nejrychlejších, ale celkově je možné si tuto hru na iMacu v testované konfiguraci dobře zahrát i v nativním rozlišení displeje. A to je velmi potěšující.
Nyní následují screenshoty z aplikace Geekbench 2.1.13:
Hlučnost, spotřeba a teploty
Spotřeba byla měřena pomocí zařízení Voltcraft Energy Check 3000 a také jsme mohli měřit povrchovou teplotu pomocí infračerveného teploměru Fluke 62 Mini s fixně nastavenou emisivitou na 0,95 (hodí se pro většinu materiálů). iMac se totiž při chlazení velmi spoléhá také na svou hliníkovou schránku, která tak funguje jako jeden velký pasivní chladič.
Díky tomu tento iMac při běžném provozu není vůbec hlučný, spíše naopak - není vůbec slyšet, a tak neruší. To je u počítače se čtyřjádrovým Core i7 a výkonnou, i když notebookovou grafikou Radeon, velmi dobré. Jenomže pak byl procesor trápen půl hodiny pomocí opakovaných testů v Cinebench, po čemž jsem očekával, že iMac už začne aspoň trošku hlučet. Ovšem nestalo se a při okolní teplotě vzduchu 22 °C byl stále tichý jako pěna.
Co se však výrazně změnilo, byla teplota jeho šasi, která ze především v zadní části u výdechu chlazení velmi zvýšila. Infračervený teploměr naměřil až 48 °C na povrchu a o pár stupínků více na samotném výdechu, přičemž směrem dolů teplota klesla až na 33 °C. V případě, že jsme počítač zatížili pomocí hry Bioshock, pak se začala zahřívat trošku jiná část, kde je nepochybně umístěna grafická karta a zde jsme se dostali na 49 °C. To nás však nemusí moc trápit, neboť spálit se o takto teplý hliník nemůžeme a pracovat budeme s klávesnicí a myší, které se pochopitelně nezahřívají. Apple to má tedy dobře vymyšlené.
Spotřeba iMacu | |
Idle | 87 W |
Rendering 4 jádra | 165 W |
OpenGL | 163 W |
Bioshock | 154 W |
A nakonec ke spotřebě, při které bylo zapnuté rozhraní Wi-Fi, připojená klávesnice a myš. S udáním hodnoty v klidu (Idle) je to trošku složitější, neboť ta v tabulce vypovídá o tom, kolik si celý počítač vezme tehdy, když běží s napůl vysvícenou obrazovkou, ale jinak není ničím záměrně zatížen. Když ale u něj nebudeme, tak po chvíli sníží jas obrazovky a také nejspíš uspí nebo výrazně podtaktuje svůj hardware, neboť spotřeba ihned klesne na 57 W. Po dalších několika minutách se obrazovka vypne úplně, což přinese další výrazný pokles spotřeby na 26 W a posledním stupňem je spánek s nulovou spotřebou, z nějž s iMac probudí za okamžik po stisku myši nebo nějaké klávesy.
V různých zátěžích se pak spotřeba držela na velmi podobných úrovních, čemuž se nelze divit, protože jednou byl využit procesor na sto procent a jindy se zapotila především grafická karta.