reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Windows 10 už mají přes 50 miliónů uživatelů – je miliarda na obzoru?

18.8.2015, Michal Hala, aktualita
Windows 10 už mají přes 50 miliónů uživatelů – je miliarda na obzoru?
Podle zdrojů Zaca Bowdena z webu WinBeta je prý uživatelů poslední verze Windows už více než 50 miliónů. Ne, nebudeme tu řešit, jak přesné ony zdroje jsou, spíš se podíváme, jakou strategii přesvědčování k upgradu na Windows 10 Microsoft používá.
Uvedené číslo měla uživatelská báze desítek dosáhnout někdy koncem minulého týdne. Osobně jsem velmi ochoten mu věřit. První den to bylo 14 miliónů instalací, pak kolem 10. srpna už 30 miliónů. Teď tedy přes 50 miliónů. Ale přes působivá čísla je cíl Microsoftu v podobě jedné miliardy zařízení s Windows 10 do tří let ještě daleko. Jak se k němu vlastně chtějí v Redmondu dopracovat?

Svou úvahu začnu segmentací potenciální trhu a tím je celá uživatelská báze Windows (tj. všechny jejich verze). K datu uvedení desítek vypadalo zastoupení jednotlivých verzí podle grafu. Suverénně vládly sedmičky s více než dvěma třetinami uživatelů. Osmičkám a jejich mladšímu sourozenci už se sice podařilo mírně překonat zastoupení verze XP, ale žádná sláva to nebyla a už ani nebude.


Podíl jednolivých verzí Windows na celkovém počtu instalací


Podle Microsoftu je celkem v provozu kolem 1,5 miliardy počítačů se všemi verzemi Windows. Takže si určitě dopočítáte, že uživatelů sedmiček je právě kolem miliardy. Kdyby všichni přešli, má Microsoft splněno. Nicméně to máme teprve první možnou segmentaci potenciálních zákazníků a to podle verze Windows. Druhá, leč neméně podstatná segmentace je na domácí a firemní uživatele.

A tady může být zakopaný pes. Pokud jste firemní informatik, nebo pokud si ho představíte, určitě víte, že firemní informatici bývají zdravě konzervativní a nemění operační systém za novější hned po jeho vydání – především kvůli stabilitě, bezpečnosti a odladěnosti nového systémů. Spíš si zcela rozumně počkají pár měsíců, nebo spíš let.

Zatímco domácím uživatelům a spíše menším firmám na ceně jednotlivého individuálního upgradu záleží, protože ho (normálně, u desítek ne) platí, větší firmy mají smlouvy s Microsoftem a samotný fakt upgradu jejich náklady na IT neovlivňuje, respektive upgrade pokryjí dlouhodobé licenční smlouvy. Mluvím tu o verzích Home a Pro na jedné straně a o verzi Enterprise na straně druhé.

A tím se dostáváme k první strategii Microsoftu týkající se Windows 10 – domácnosti a malé firmy neplatí po dobu jednoho roku nic. Ten rok je důležitý a vrátím se k němu brzy. Psychologicky teď má příslušná část oné miliardy „sedmičkářů“ jeden dobrý důvod přejít, jakkoli mají svůj dosavadní systém rádi. Zatím je to zadarmo. Uživatelé osmiček jsou menší problém, pro ně nejde o radikální změnu, ale spíš o přirozenou evoluci OS (navíc též zadarmo).


Logo Windows


Proč je důležitý ten jeden rok? Protože už s rozumným počtem domácích uživatelů na Windows 10 pak bude Microsoft snáze přesvědčovat firemní zákazníky k upgradu. To je další tušitelná strategie – nejprve domácnosti, pak firmy. Ale konečně je tu ještě jedna klíčová strategie Microsoftu – výborné PR a komunikace kolem 10.

O Windows 10 se intenzivně psalo i v běžných médiích a na běžných webech (tj. nikoli IT). Ještě nikdy jsem nezažil, aby se mě známí ptali na novou verzi Windows, natož aby se na ní těšili a aby ji aktivně vyžadovali. Své udělala i „inzerce“ upgradu přímo v předchozích verzích. Microsoftu se zkrátka podařilo kolem Windows 10 udělat potřebné „haló“.

Ohledně vstřícnosti Microsoftu ke korporátnímu sektoru ještě stojí za připomenutí, že poslední dobou často diskutovaná funkce telemetrie (ono údajné šmírování) ve Windows 10 má prý jít významně omezit až ve verzi Enterprise.

Myslím, že marketingová strategie a její dílčí složky kolem Windows 10 jsou promyšlené dobře a vypadá to, že dobře i fungují. Takže ta miliarda uživatelů do tří let se mi zdá docela reálná. A vám?

Zdroj: WinBeta
reklama