Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

500kW rychlonabíječky elektroaut: NIO je uvádí do provozu, Lotus ukazuje

2.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
500kW rychlonabíječky elektroaut: NIO je uvádí do provozu, Lotus ukazuje
Nové elektromobily stále zrychlují možnosti nabíjení svého akumulátoru a nyní se objevují už 500kW verze rychlonabíječek. Čínská automobilka NIO je už uvádí do provozu, Lotus je pak prezentoval na nedávném čínském autosalonu.
Čína obrovským způsobem šlape do elektromobility, a proto není divu, že většina průlomových technologií v oblasti elektromobility pochází právě z Číny. Na NIO Day 2022 konaném 24. prosince minulého roku prezentovala čínská elektromobilka NIO svůj nový 500kW nabíjecí stojan. Nyní vychází najevo, že už v první polovině dubna se společnosti povedlo nainstalovat a zprovoznit tyto ultrarychlé stojany ve 12 čínských městech (např. Chaj-kchou, Šen-čen, Šanghaj, Čching-tao) a tři nabíječky s nimi u dálnic. Díky tomu, že se zde využívá vyšší 800V napětí, odpadávají i klasické argumenty typu "jak tlustý bude muset být nabíjecí kabel", neboť vyšší napětí umožní udržet proudy v "rozumných mezích" (ty jsou i tak šíleně vysoké, ale přesto výrazně nižší, než kdyby bylo při stejném výkonu využito 400V napětí). Jak je vidět na snímcích pořízených v čínských ulicích, svou tloušťkou nepřesahuje klasické hadice u čerpacích stanic pro benzín nebo naftu.
 
NIO 500kW nabíječka
 
Max. proud, který může kapalinou chlazeným kabelem téct, je 660 A. Podle výrobce by nabití z 10 na 80 % mělo u vozů s 800V architekturou zabrat 12 minut, u vozů s nižším napětím 400 V (a stejným proudem, tedy polovičním nabíjecím výkonem) pak 20 minut. Nabíječky jsou vybaveny 15,6" displejem pro ovládání a informování o nabíjení. Zajímavou informací je i to, že rychlonabíječky společnosti NIO jsou otevřeny dalším společnostem (podobně tak to v mnoha zemích světa zavádí i Tesla) a vozy NIO zde dělají jen 19,5 %. Nejčastěji využívají nabíječky NIO elektromobily BYD (20,4 %), poměrně velké zastoupení má i Tesla s 12 %.
 
 
NIO ale nebude jediné, kdo nabídne 500kW nabíjení. Připomeňme, že XPeng už nabízí téměř stejně tak rychlé 480kW nabíječky S4, Geely by mělo přijít se svou sítí 600kW nabíječek (ani tam se nezdá, že by byl nabíjecí kabel nějak extrémně tlustý). Brzy se má přidat i společnost Lotus. Kdysi slavný britský výrobce sportovních vozů nyní spadá po čínský koncern Geely a na autosalonu v Šanghaji představil svou 500kW nabíječku včetně robota, který ji připojí k elektromobilu. Připomeňme, že Lotus chystá elektrické sportovní SUV Eletre s výkonem 675 kW, max. rychlostí 260 km/h, zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,95 sekundy a dojezdem okolo 600 km díky 112kWh akumulátoru. Právě na tomto voze byl demonstrováno připojení robota. Samotný vůz ale podporuje "jen" 350kW nabíjení, které má nabít 400 km dojezdu za 20 minut. Půjde i o praktické auto s 688litrovým zavazadlovým prostorem vzadu (1532 litrů po sklopení sedaček) a 46 litry tzv. frunku vepředu.
 


Doporučujeme náš obsáhlý článek o rozdílech v technologiích baterií.