www.svethardware.cz
>
>
>

Grafická architektura Intel Xe: mysleme exponenciálně

Grafická architektura Intel Xe: mysleme exponenciálně
, , článek
Intel se chystá v příštím roce vstoupit na trh, který přes všechny své zkušenosti a zdroje dlouho zanedbával. Po řadě let připraví samostatné grafické čipy na přídavných kartách a my se podíváme na to, co o nich zatím víme, co jen tušíme a co si můžeme přát.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. Grafická architektura Intel Xe: mysleme exponenciálně
  2. Intel Xe: co víme a co tušíme
  3. EMIB, Foveros, ale i software
reklama
Když AMD v roce 2017 uvedlo na trh herní grafické karty RX Vega, řešili jsme spíše jejich výkon a nedostatek na trhu, ovšem brzy se objevilo i jiné téma. Raja Koduri si nejdříve zdánlivě vzal studijní volno, aby se nedlouho poté ukázalo, že ve skutečnosti už měl připraven svou grafickou divizi ve firmě Intel. 
Brzy nato byl ohlášen vývoj grafických čipů Intel Xe, které byly slíbeny na rok 2020. Je tak možné, že do roka už budou na trhu, ovšem vývoj zbrusu nových technologií bývá dopředu těžko odhadnutelný, takže by se asi nikdo nedivil, kdyby se první Xe objevily až výrazně později. 
 
Intel přitom velice dlouho vývoji výkonných grafických čipů jen nečinně přihlížel, respektive se snažil jít vlastní cestou, alespoň co se týče vývoje produktů, které by posloužily jako alternativa pro GPGPU, čili pro grafické čipy využívané pro výpočty. Jde především o Larrabee a z nich vycházející akcelerátory Xeon Phi, které už jsou ale minulostí. Intel má také nyní další želízka v ohni, co se týče specializovaných akcelerátorů. Zmínit můžeme třeba nový Pohoiki Beach pro AI nebo Nervana pro stejné účely. 
 
 
Co se ale týče grafických čipů, Intel vždy nabízel pouze řešení integrovaná v čipové sadě, na destičce vedle procesoru nebo už přímo v procesoru, a to s jedinou výjimkou. Tou je karta s čipem Intel 740, která nastoupila v době procesorů Pentium II, kdy byla aktuální sběrnice AGP. Intel ji vytvořil díky akvizici firmy Chips & Technologies a také zakoupením menšinového podílu v Real 3D. Tato karta měla na svou dobu ještě celkem slušný 3D výkon a byla jinak výborná ve 2D, nicméně šlo zároveň o premiéru i labutí píseň Intelu, který na ni už nikdy nenavázal. 
 
Před několika lety se však vedení firmy rozhodlo, že vyvine vlastní výkonné a samostatné grafické čipy, takže byl zlákán Raja Koduri z AMD, který dostal svou divizi a evidentně i dost volnou ruku na to, aby si do ní začal nabírat vhodné spolupracovníky. Později nám Koduri potvrdil, že do Intelu šel právě především kvůli zdrojům a možnostem, kterých se mu tak v AMD moc nedostávalo. A není divu, však Koduri zažil v AMD velice hubená léta, kdy firma třela bídu, připravovala jako naději do budoucna především Zen jako svou hlavní volbu, do čeho investovat. Nyní tak budeme mít možnost sledovat, s čím Koduri přijde pod křídly firmy, která si na nedostatek financí pro vývoj opravdu nemůže stěžovat. 
 
 

Intel Xe: nová architektura i nové myšlení?

 
Intel s architekturou Xe spojuje také heslo "myslete exponenciálně", pod kterým si můžeme představit řadu věcí a co to bude opravdu znamenat, to se ještě teprve dozvíme. Nicméně už nyní je zřejmé, že Xe nebude pouze o nové grafické architektuře, ale také o pokročilých způsobech pouzdření
 
záměr Intelu nabízet multičipová řešení s pokročilými způsoby pouzdření je více než jasný
 
Samotná grafická architektura pro Xe není výsledek Koduriho práce. Jak nyní již bývalý CEO Intelu Brian Krzanich loni uvedl, v Intelu se na ní pracuje již roky, takže kdo by snad byl skeptický k tomu, co Koduri za necelé tři roky v Intelu může a nemůže dokázat, pak tuto otázku řešit nemusí. 
 
Dávno také víme, že první Xe jsou spojeny s 10nm procesem Intelu, respektive s jeho vylepšenou verzí (dejme tomu 10nm+), která nastoupí právě v příštím roce. Intel má přitom už nyní na trhu 10nm procesory Ice Lake, takže tento proces víceméně zvládá. My jsme přitom v poslední době řešili především to, že první 10nm generace nedokáže co do výše taktů obstát vedle už dávno vyladěného 14nm procesu, což je ale v případě GPU bezpředmětné už jen kvůli tomu, že zde nebude jak a co srovnávat. A krom toho grafické čipy obecně pracují na daleko nižších taktech než procesory. 
 
 
Dalším důležitým ukazatelem vyspělosti výrobního procesu je výtěžnost, čili množství chyb a ve výsledku nefunkčních čipů na vyrobeném waferu. Pravděpodobnost nefunkčního čipu se pochopitelně zvyšuje s jeho velikostí a právě zde přichází na řadu téma nových způsobů pouzdření. 
 
Dnes tu máme rozkouskované procesory AMD využívající najednou čipy vyrobené různými procesy, které jsou ale stále propojeny v rámci substrátové destičky. Technologie EMIB, kterou již Intel nasadil ve svých Kaby Lake-G, však umožní díky křemíkovým můstkům pod okraji čipů vytvořil velice husté spoje a jimi pospojovat dohromady více jader efektivně do jednoho. Ještě nikdo nic takového v případě GPU nevytvořil, takže Intel by byl první, ale to už předbíháme. 
 
 
Když si ale poskládáme dostupné střípky informací, vychází nám z toho architektura, která bude čipově modulární, díky čemuž bude moci nabídnout velice široké rozpětí výkonu a právě proto Intel mluví o "exponenciálním uvažování". Otázka je, zda to bude platit už třeba pro Arctic Sound, čili Xe pro běžné zákazníky a jejich PC. Ostatně Intel se nebojí ani nasazení technologie Foveros, která jde ještě dále a vedle skládání čipů vedle sebe a jejich propojování počítá i s jejich vrstvením, ale ta se zatím zdaleka nebude hodit pro vše.
reklama
Nejnovější články
NASA pro start Dragonu s posádkou využije své ikonické "červí" logo NASA pro start Dragonu s posádkou využije své ikonické "červí" logo
Nyní se už opravdu můžeme těšit na to, že společnost SpaceX vstoupí do historie jako první soukromý subjekt, jemuž se povedlo umístit člověka na oběžnou dráhu. Participovat v tom bude pochopitelně i NASA, která si zvolila své staré logo. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Ghost Recon: Breakpoint a nárůst výkonu díky Vulkanu Ghost Recon: Breakpoint a nárůst výkonu díky Vulkanu
Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint byl vypuštěn na trh už loni v říjnu, ale nedávno tato hra dostala podporu API Vulkan v rámci aktualizace na verzi 2.0. Server Kitguru se tak podíval na to, co to přinese s ohledem na výkon 
Včera, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
První testy: o kolik procent je nová GTX 1650 s GDDR6 rychlejší než stará verze? První testy: o kolik procent je nová GTX 1650 s GDDR6 rychlejší než stará verze?
Grafická karta GeForce GTX 1650 s paměťmi GDDR6 přichází stále ještě jako oficiálně nepředstavená novinka, ale její nástup je v podstatě jistý. Nyní se můžeme podívat na to, jaký výkonnostní nárůst můžeme očekávat. 
Včera, aktualita, Jan Vítek
Hubble a XMM-Newton našel nejlepší důkaz o existenci středních černých děr Hubble a XMM-Newton našel nejlepší důkaz o existenci středních černých děr
Černé díry střední velikosti jsou objekty, které jsou na tom podobně jako temná hmota či energie. Je zřejmé, že tam někde musí být, ale přesvědčivý důkaz zatím chybí. Nebo snad chyběl, jak ukazuje nová zpráva.
Včera, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Nastupuje NIC Killer E3100 pro 2,5Gb/s Ethernet Nastupuje NIC Killer E3100 pro 2,5Gb/s Ethernet
Společnost River Networks ohlásila vylepšenou verzi svého ethernetového kontroleru E3000, která přijde s označením E3000 a podporou Ethernetu s propustností 2,5 Gb/s. Nastane už přechod na rychlejší sítě?
Včera, aktualita, Jan Vítek3 komentáře