GeForce RTX 3000 už ztratily mnohá ze svých tajemství, ovšem NVIDII se jako obvykle dařilo velice dlouho tajit jejich podrobné specifikace. Na druhé straně tu máme už velice aktivní leakery, kteří obvykle na Twitteru sdělují útržkovité a stručné informace, jež ovšem bývají pravdivé. Jde o lidi skrývající se za účty jako KittyCorgi či kopite7kimi, kteří mají za sebou už velice slušnou historii pravdivých zpráv a především díky ní se jim dopřává zaslouženě vysoké pozornosti.

Pochopitelně se ale objevily i nepravdivé informace, respektive takové, které se dosud nepotvrdily, což je třeba údajné využití samostatného Traversal ray tracing koprocesoru. Nyní tu už totiž máme i fotografie plošného spoje karty RTX 3090 a na nich není žádné viditelné místo, kam by si takový čip mohl sednout.
Velká záhada byla dosud také v tom, jaký proces NVIDIA vůbec použije pro výrobu čipů GA102 pro nové hi-end herní karty. Mluvilo se o 10nm procesu firmy Samsung, což bylo následně upřesněno na 8nm proces (stejná třída), ale nejnovější informace zase mluví o 7nm procesu. Čili o pravdě se v tomto případě přesvědčíme asi až díky oficiálním informacím, respektive spíše díky vypršení informačního embarga. Nyní už si také můžeme v klidu počkat na oficiální údaje a benchmarky ukazující výkon nových karet, neboť včera zveřejněný graf o výkonu v ray tracingu je dle podrobnějšího zkoumání s největší pravděpodobností podvrh.
18:00 "Ultimátní odpočet" skončil a my se konečně dozvíme, co NVIDIA označuje za největší průlomy v oblasti herních PC od roku 1999. Začíná se na čas videem, které mapuje právě poslední roky a nejzajímavější hry, hardware a technologie.

18:02 Jensen Huang začíná obšírně tím, jak velkou roli hraje počítačová grafika a grafické čipy nejen ve světě hraní. Připomíná projekt Folding@home, který díky výkonu grafik přispěl k výzkumu nového koronaviru.

18:04 Fortnite dostane podporu ray tracingu a DLSS. Huang pokračuje tématem o významu rychlé odezvy ve hrách a představuje technologii NVIDIA Reflex, která má tuto odezvu zlepšit. Dále tu máme první 360Hz monitory, které jsou právě i o rychlé odezvě a schopnosti dobře sledovat pohyb protivníků na obrazovce.
18:08 Máme tu prezentaci o možnostech RTX technologií pro streamery (NVIDIA Broadcast), což je AI určená pro odstranění hluku v hlasovém přenosu či nahrazení pozadí ve videu, atd.
18:09 NVIDIA Omniverse Machinima je další téma pro tvůrce obsahu. Jde o aplikaci pro tvorbu celých počítačových scén s využitím AI. Využita může být třeba pro tvorbu filmových scén do her.

18:12 Huang se pochlubil, že NVIDIA před dvěma roky představila RTX, a tím "znovuobjevila" počítačovou grafiku. Mluví o programovatelných shaderech ray tracingu a AI. A právě AI může posloužit třeba i pro tvorbu animace obličeje pouze s využitím hlasového záznamu, simulaci fyziky, či převod videa do 3D obrazu.
Pokračuje se připomenutím toho, co umí a znamená technologie DLSS a především DLSS 2.0 s kvalitnějším výstupem. Následuje rekapitulace toho, co znamená ray tracing pro výkon a jak tomu dokáže pomoci právě technologie DLSS, která ztracené FPS nahradí. Stále jde o informace týkající se první generace RTX.

18:18 A máme tu konečně nové Ampere. Nabídnou čipy 28 miliardami tranzistorů, založeny jsou opravdu na 8nm technologii Samsung, která byla vytvořena speciálně pro NVIDII a značně se zde posiluje architektura s ohledem na výkon v ray tracingu a DLSS (Tensor). Micron pak dodá své nejrychlejší grafické paměti GDDR, a to GDDR6X.
.jpg)
Díky novému hardwaru je relativní výkon v různých hrách na 1,5 až 2násobku oproti architektuře Turing. Pokračuje se ray tracovaným demem Marble, kde už není zapotřebí žádná rasterizace. Ampere ho zvládne 4x rychleji s náročnějším nastavením v porovnání s Turingem.

18:22 Huang ohlašuje RTX IO - akcelerovanou dekompresi dat tahaných z rychlých SSD pomocí grafické karty a pokračuje ukázkou toho, co 19. listopadu nabídne Cyberpunk 2077.
18:25 Vlajkovou lodí herních Ampere se stává... GeForce RTX 3080! Slibuje 1,9x vyšší výkon na watt, novou generaci hardwaru pro RT a DLSS, výkonnější chlazení, malé PCB, atd. My jsme ale očekávali co? Přece RTX 3090, takže co se s ní stalo? Uvidíme, ale vypadá to, že RTX 3090 bude skutečně nový TITAN.

Huang slibuje tiché chlazení, které bude velice výkonné. GeForce RTX 3080 nabídne až dvojnásobný výkon RTX 2080 a to za cenu 699 amerických dolarů s dostupností od 17. září.

18:31 Představuje se také GeForce RTX 3070 s výkonem vyšším než RTX 2080 Ti, a to za cenu 499 USD s dostupností od října.

Dle následujícího snímku si na RTX 3080 budeme moci i s ray tracingem zahrát ve 4K při 60 FPS a pro RTX 3070 platí spíše 1440p, ale s více než 60 FPS. To skutečně nevypadá špatně. Huang tak vyzývá dosud spokojené majitele Pascalů, že už je opravdu čas na upgrade.

18:34 A je tu téma grafických karet TITAN, takže na RTX 3090 se nezapomnělo. Huang ji vytáhl z trouby a ukázal. Je skutečně obrovská.


Máme tu tak skutečně kartu, která nastupuje za TITANy s cenou 1499 USD a vytvořena byla proto, že NVIDIA cítila zájem o co možná nejvýkonnější herní karty. Přesto ji ale neoznačuje za "vlajkovou loď", tou je RTX 3080. GeForce RTX 3090 bude k dispozici od NVIDIE i jejích partnerů (takže ne jen v referenční verzi) od 24. září.

18:38 Jensen Huang označuje ray tracing za standard a Ampere za největší skok NVIDIE v oblasti herní grafiky. Do budoucna slibuje ještě úžasnější vývoj grafiky s tím, že ten dnes teprve začíná. A to je pro dnešek konec. NVIDIA zatím neprozradila mnoho o výkonu nových Ampere, takže žádné herní benchmarky s konkrétními výsledky tu nejsou. Musí nám tak stačit prostě to, že RTX 3080 nabídne výkon jako dvě RTX 2080 a RTX 3070 překoná kartu RTX 2080 Ti. AMD tak už konečně ví, na čem je a my se můžeme těšit na jeho (doufejme brzkou) odpověď.