reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Facebook tvoří svou herní platformu, zaútočí i na Steam

29.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Facebook tvoří svou herní platformu, zaútočí i na Steam
Vypadá to, že Valve se v případě svého Steamu nemá čeho bát, neboť ta má zdánlivě neochvějné postavení mezi platformami pro distribuci her. Jenomže tak bohatá společnost jako Facebook by mohla ohrozit i takový kolos.
Steam byl založen před 12 lety jako platforma pro distribuci a správu her samotné firmy Valve, ale od té doby se vyvinul ve velice oblíbenou platformu pro digitální distribuci počítačových her, kde se točí miliardy dolarů a existuje přes 125 milionů účtů. Steam má také své bezpečnostní problémy, které se snaží řešit vícestupňovým zabezpečením třeba pomocí ověřovaného přihlášení pomocí mobilní aplikace. Jde také o platformu, která běžně distribuuje hry s DRM, jako je i velice neoblíbené Denuvo, což je na jednu stranu i její slabina, které se snaží využít konkurenční GOG a pak tu máme také ještě služby jako uPlay a Origin.





Facebook se ale chce zaměřit především na dominantní Steam a vedle toho hodlá do své herní platformy zahrnout také operační systémy iOS a Android. Zatím Facebook už stačil ohlásit své partnerství s firmou Unity Technologies, která stojí za enginem Unity a s touto pomocí chce vytvořit herní platformu spojenou se sociální sítí Facebook, která poběží na mobilních zařízeních, ale i na počítačích s Mac OS X a Windows. Jak do toho spadá firma Unity Technologies? Od ní se očekává, že vyvine potřebné nástroje pro herní vývojáře, služby a integruje podporu Facebooku přímo do samotného enginu Unity.

Samotný Facebook má zkušenost s hrami, ale jde o sociální tituly jako Farmville nebo Mafia Wars, nad nimiž si řada PC či konzolových hráčů leda posměšně odfrkne. Facebook ale vývojáře takových her štědře odměňuje a uvádí, že mezi hráče takových titulů patří 650 milionů uživatelů z jeho celkové základny. Mezi ty ale pravděpodobně počítá i takové jedince, kteří některou z nabízených her sotva někdy vyzkoušeli.

Steam měl přitom štěstí, že přišel v tu pravou dobu rozmachu vysokorychlostního Internetu. Rozhodně ale neměl od začátku lehkou pozici, neboť když jej Valve představil a spojil s nástupem Half-Life 2, popudil tím velkou část své uživatelské základny. Lidé mají dodnes v paměti, jak museli čekat na to, až servery Valve ověří pravost jejich kopie a umožní ji hrát, přičemž ty zpočátku pod náporem kolabovaly. Jenomže platforma přežila a stejně jako kvůli vysokorychlostnímu internetu mizejí půjčovny a obchody s filmy či hudbou, mizí i nabídka krabicových verzí her a lidé ve Valve dokázali zachytit nástup digitální distribuce. Gabe Newell se nyní zkouší prosadit i ve světě operačních systémů pomocí Steam OS, který však zajímá jen málo lidí. Tento systém však vznikl především kvůli obavám o to, že se Microsoft pokusí Steam vystrnadit a nahradit nabídkou her přímo ve Windows Store. Tato obava má naprosto reálné základy, ovšem ke štěstí Valve je Microsoft zatím neschopný nabídnout hráčům platformu, která by se Steamu dokázala alespoň vyrovnat.

Situace je taková, že Steam je na PC pevně zakořeněn a mnoho lidí jej má za synonymum hraní PC her. Jde navíc z velké části o konzervativní uživatele, kteří si nechtějí nechat sáhnout na možnosti modifikovat hry a různě si je ladit, o čemž se může konzolistům jen zdát. Facebook tak bude muset nabídnout něco velice zajímavého, aby přetáhl lidi ze Steamu či GOGu k sobě a rozhodně by to neměly být především snahy o sběr informací o hráčích a jejich využití v cílené reklamě. Nemůžeme také zapomenout na to, že Facebook už nějaký ten pátek vlastní firmu Oculus, i když zde už vůbec není jasné, jakým způsobem toho může v rámci své herní platformy využít (tedy jinak než k rozšiřování podpory Oculus Rift mezi herními vývojáři).

Zdroj: Extremetech
reklama