reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Fortnite jako kreativní platforma, Epic představil nové funkce UEFN

26.3.2024, Karel Polívka, aktualita
Fortnite jako kreativní platforma, Epic představil nové funkce UEFN
Fortnite už není jen Battle Royale hra, ale jde o platformu, jejíž možnosti Epic dále rozšiřuje. V nejnovější prezentaci State of Unreal na GDC 2024 představil několik novinek týkajících se editoru UEFN (Unreal Engine For Fortnite), na které se teď podíváme.
Hra Fortnite byla původně vyvíjena jako PvE akce, ale po mimořádně velkém úspěchu hry PUBG, jež byla založená na režimu Battle Royale (její vývojáři mimochodem nedávno oznámili, že letos přejdou na Unreal Engine 5), se v Epicu brzy rozhodli tento režim zakomponovat i do Fortnite a k jeho uvedení ve hře došlo 26. září 2017. Fortnite pak brzy dosáhl obrovského úspěchu, díky kterému odčerpával hráče z mnoha jiných her. Jeho vliv byl tehdy tak velký, že jej začaly vnímat jako konkurenci i mediální společnosti jako Netflix v rámci boje o diváckou pozornost.
 
V Epicu se chopili příležitosti a pokračovali ve vývoji Fortnite pravidelným přidáváním nového obsahu v podobě sezón, aby hru udržovali stále čerstvou. Tato strategie se jim osvědčila a teď po 7 letech v tom nejenže pokračují, ale z Fortnite dělají platformu, jež toho nabízí více než pouze hru s režimem Battle Royale, u které se časem mění herní mapa a přibývá nový obsah v podobě emotikonů, skinů, zbraní, vybavení atd.
 
 

Fortnite už není jen Battle Royale

 
V rámci strategie dělat z Fortnite zábavní a tvůrčí platformu nad rámec herního režimu Battle Royale došlo na konci roku 2023 k přidání 3 nových herních režimů:
  • 7. prosince vyšlo rozšíření LEGO Fortnite zaměřené na survival a stavění. Tomu předcházela investice od společností Sony a Lego (1 miliarda od každé z nich).
  • 8. prosince 2023 do hry přibyl závodní režim Rocket Racing, který využívá stejná auta a fyziku z dřívější hry Rocket League.
  • 9. prosince 2023 byl spuštěný Fortnite Festival, což je režim, v němž hráč podle rytmu hudby aktivuje odpovídající tlačítka.
A tím to nekončí, jelikož Disney minulý měsíc oznámilo investici 1,5 miliardy USD do Epic Games, na základě čehož by měl vzniknout trvalý otevřený svět propojený s Fortnite, kde budou postavy a další obsah z mediálního portfolia Disney. Epic se tak evidentně snaží rozšířit záběr Fortnite dříve, než jednou přestane fungovat jeho Battle Royale režim, který je sice stále populární, ale u počítačových her nelze počítat s tím, že to bude trvat věčně.
 
 

Unreal Editor for Fortnite (UEFN)

 
Často píšeme o novinkách týkajících se Unreal Enginu 5, typicky ve spojitosti s konkrétními hrami. Epic ale před rokem uvedl i jeho menší verzi s názvem Unreal Editor for Fortnite (UEFN), což je samostatná verze uzpůsobená pro snadnější a efektivnější tvorbu vlastních map (ty se označují také jako "ostrovy" nebo "zážitky") právě pro Fortnite. Zajímavé je i to, že společně s ním byl uvedený i systém výplaty odměn podle popularity vytvořených map, což Epic označuje za Creator Economy 2.0.
 
Epic teď uvedl, že od vydání UEFN v něm už bylo vytvořeno více než 80.000 map, které hrálo více než 130 milionů hráčů. A jejich tvůrcům bylo už vyplaceno více než 320 milionů USD. Nicméně zatímco na začátku vznikalo kolem 50 nových map denně, dnes jde o desetinásobné množství. Každý tak má sice šanci, ale kvůli rostoucí konkurenci je čím dál tím těžší upoutat pozornost. I v tomto ohledu chce Epic provádět úpravy. Letos plánuje přidat nové funkce pro větší zviditelnění, jako např. možnost sledovat konkrétní tvůrce nebo aby si mohl tvůrce na svůj profil ve Fortnite přidat odkazy na své profily na sociálních sítích.
 
- letošní plán pro vylepšování UEFN, pro zvětšení klikněte -
 
V UEFN je také už teď nově možné vytvářet závodní trasy s využitím stejných šablon (templates) a herních prvků, které vývojáři Epicu využili pro vytvoření závodního herního režimu Rocket Racing. A v závěru tohoto roku chce Epic do UEFN přidat také FPS režim (pohled z první osoby, o který byl velký zájem), množství dalších assetů z jeho portfolia a dojde i k přidání assetů a animací ze hry Fall GuysDošlo také k oznámení, že do konce roku 2025 budou nové sezóny ve Fortnite vytvořené už přímo pomocí UEFN. Co ale rozhodně stojí za pozornost, je část prezentace od času 6:15 (přehrání je nastaveno na tento čas, což je v polovině prezentace týkající se UEFN, takže pokud ji chcete vidět celou, přenastavte si spuštění videa na začátek):
 
 
Hru Fortnite máme totiž spojenou se specifickou komiksovou grafikou. Tak to ale u nových projektů vytvořených v UEFN už být nemusí, jak vidíme v prezentaci, kde se procházíme v interiéru vesmírné lodi, který vypadá na poměry Fortnite až překvapivě realisticky. To jen podtrhuje záměr Epicu profilovat Fortnite coby tvůrčí platformu pro vytváření různých příběhů a zážitků.
 
Z dalších novinek bylo oznámeno, že odteď lze pro NPC (hráčem neovládané postavy) do projektů v UEFN importovat modely ze systému MetaHuman a využívat možnosti, jaké nabízí MetaHuman Creator a MetaHuman Animator. Jde o systémy pro snadné vytvoření realistického 3D modelu a jeho animací pomocí iPhonu (počínaje modelem 11) nebo náhlavního systému s dvojicí kamer (vertical stereo HMC capture solution). Také se zaměřili i na optimalizaci velikosti těchto modelů v UEFN, kde pro konkrétní příklad udávali 60 MB, zatímco při použití v Unreal Enginu 5 šlo o 950 MB. Na následujícím videu se můžete podívat, jak takové vytvoření 3D modelu pomocí iPhonu vlastně probíhá:
 
 
Od konce dubna 2024 také přibude integrace se systémy Marvelous Designer a CLO, což umožní v UEFN využívat realisticky se chovající oblečení, resp. materiály tohoto typu (půjde je použít kdekoli, nejen ve spojitosti s postavami). A jako bonus by měli mít tvůrci možnost zdarma získat roční licenci na Marvelous Designer pro jeho využití právě v projektech v UEFN.
 
Zdroj: Epic Games 
reklama