reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Freebooting, kradená videa z YouTube na Facebooku jsou pro autory velkým problémem

11.11.2015, Milan Šurkala, aktualita
Freebooting, kradená videa z YouTube na Facebooku jsou pro autory velkým problémem
Se zavedením podpory videosekvencí na Facebooku se rozmáhá také jeden velký nešvar známý jako freebooting. Jde o to, že videa z YouTube jsou uživateli nahrána na Facebook jako jejich vlastní a skuteční tvůrci nic nedostanou.
Minulý týden Facebook oznámil, že dosahuje 8 miliard přehrání videosekvencí denně (ještě v dubnu letošního roku to byly 4 miliardy). Bohužel je tu mnoho věcí, na které Facebook nemůže být pyšný. Zatímco YouTube počítá přehrání videa v případě, že je přehráno alespoň 30 sekund (nebo je přehráno celé), Facebook počítá shlédnutí už za první tři sekundy videa, a to mu ještě dopomáhá automatické přehrávání. Fakt je takový, že zatímco u YouTube mají někteří YouTubeři po půl minutě stále okolo 85 % diváků, u Facebooku je to pouze okolo 20 %. Nicméně, protože se shlédnutí počítá už po prvních třech sekundách, započítá se 90 % shlédnutí, která byla spuštěna. Což je obrovský nepoměr. Skutečný počet přehrání je tedy zlomkem toho, co Facebook uvádí a při jeho 8 miliardách denně by dle metriky YouTube měl zhruba jen 1,8 miliardy.



Jenže to není vše. Asi nepřekvapí, že Facebook prosazuje svůj vlastní přehrávač. Pokud tedy nahrajete video na YouTube a nalinkujete jej na Facebook, je dost velká pravděpodobnost, že se ukáže jen pár lidem. Naproti tomu v případě, že jej nahrajete přímo na Facebook, ten jej velmi rád vyvěsí na zeď skoro každého vašeho "přítele".



S tím souvisí třetí nejzávažnější problém, kradená videa (freebooting). Jsou uživatelé, kteří stáhnou video z YouTube a nahrají jej přímo na Facebook jako by bylo jejich vlastní. Skutečný autor, který video publikoval na YouTube (a měl s ním někdy opravdu hodně práce), tak nyní nemá na tomto serveru tolik shlédnutí a nemůže na videu vydělávat. Je totiž mnoho lidí, kteří se natáčením videí pro YouTube přímo živí. Dostávají peníze od Googlu za prokliky na reklamy, případně dnes přes platformu YouTube Red za každé shlédnutí.

Pokud je ale ukradené video nahráno na Facebook přímo, jeho autor za něj nedostane žádné peníze (zpeněžení videosekvencí má domluveno jen s několika málo společnostmi). Naopak Facebook toto video hodně prosazuje (je nahráno do jeho přehrávače, viz bod 2) a poněvadž se kolem videa zobrazují reklamy, vydělává na tomto videu Facebook, ale nikoli Google a autor videa. I když má Facebook systém pro nahlašování krádeží videa, je v mazání videosekvencí dost laxní a není ani divu. Video za tu dobu (než se vyřeší stížnost) může nasbírat miliony shlédnutí a Facebook spolu s tím mnoho a mnoho dolarů za reklamy. Jen pro zajímavost, z 1000 nejpopulárnějších videosekvencí na YouTube v prvním čtvrtletí roku 2015 bylo 725 z nich ukradeno z YouTube a celkem to dělá 17 miliard shlédnutí (což by mohly být zhruba desítky až stovky milionů dolarů pro tvůrce na YouTube).



Otázkou je, jak má Facebook poznat kradené video z YouTube (porovnávat to s databází celého YouTube je nemyslitelné). Systém v YouTube nicméně funguje velmi dobře. Jmenuje se Content ID a funguje na principu toho, že vlastníci autorských práv nahrají na YouTube vzorky jejich děl, proti kterým je porovnáváno každé video. Pokud se ve videu objeví autorsky chráněný materiál, může být smazáno, nicméně autoři (nebo vydavatelé) častěji volí možnost ponechání videa na YouTube.

K takovému videu se ale přilepí reklama, takže uživateli zůstane na YouTube jeho video např. s nelegálně použitou hudbou, vlastník autorských práv k hudbě dostane výdělek z této reklamy a Google pak svůj podíl z téže reklamy. Všichni jsou šťastní. Facebook žádný takový systém zatím nemá a v podstatě z toho dosud nejvíce profituje. Do Facebooku se už opřeli někteří YouTubeři jako SmarterEveryDay nebo In a Nutshell (viz videa výše). Připomeňme, že Facebook v posledních dnech čelí také kritice za cenzuru odkazů na sociální síť tsu.co, která dává uživatelům 90 % výdělků z reklamy.

Zdroj: medium.com, businessinsider.com, petapixel.com

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama