Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

20 let historie ATi v kostce

23.8.2005, Zdeněk Kabát, článek
20 let historie ATi v kostce
V dnešním článku bych se rád ve stručnosti ohlédl za dvacetiletou historií kanadské společnosti ATi Technologies, která v sobotu oslavila své dvacáté narozeniny. Od roku 1985 urazila opravdu velký kus cesty - přes rodiny Mach, Rage až po Radeony, které se staly jeden čas nejvýkonnějšími grafikami na trhu. A navrch jsem připravil pár zajímavostí.
Minulou sobotu, tedy 20. srpna 2005, oslavil grafický gigant ATi Technologies své dvacáté narozeniny. Tato společnost je o osm let starší než nVidia a od roku 1985 ušla již pořádný kus cesty. Samozřejmě bych mohl tento článek pojmout jako postupné představení grafických karet, ale protože ATi dodala velmi zajímavé materiály, projdu historii firmy rok po roce s doplněním souvislostí nejen z oblasti grafických karet, ale také z herní branže. Tour de ATi začíná…

Důležité! Součástí tohoto článku k 20. narozeninám ATi je i soutěž o dvě grafické karty Radeon X700Pro a X800XL. Pokud byste chtěli některou z nich získat, stačí odpovědět 5 snadných otázek v druhém dnešním článku. Odkaz na něj je přímo ZDE.



ATi
Společnost ATi byla založena 20. srpna 1985 v Thornhillu, Toronto v Kanadě. Zakladatelem byl Kwok Yuen Ho, který rozjel firmu společně se dvěma dalšími hongkongskými imigranty a třemi spolupracovníky. Původní záměr byl omezen "jen" na počítačovou grafiku, protože peněz na rozjezd velkého počítačového byznysu bylo málo (ATi muselo dostat dvě finanční injekce). Pro zajímavost, zkratka ATi znamená Array Technology Industry.





V říjnu vyvinulo ATi za pomoci technologie ASIC svůj první grafický čip, který byl posléze integrován na grafickou kartu (sběrnice ISA). ASIC je zkratka pro integrovaný obvod specifikovaný k danému využití, v tomto případě samozřejmě pro účely počítačové grafiky. Ještě v druhé polovině roku dostává společnost zakázku na 7000 čipů pro Commodore, což znamená první velký zisk.

Hry
V roce 1985 přišla japonská společnost Nintendo s NES (Nintendo Entertainment System), což se stalo pravděpodobně nejúspěšnější platformou pro videohry celé historie. Protože se o rok dříve veškerá podobná zařízení kvůli obavě z nástupu PC stáhla z trhu, mělo NES volnou cestu na západ a za několik let bylo prodáno celkem 60 milionů kousků. Navíc musely být všechny hry od Nintenda licencovány, takže si firma přišla opravdu na velké peníze.



A nejoblíbenější hra? Samozřejmě Super Mario Bros.




ATi
V dalším roce pokračuje ATi v poměrně klidném rozvoji a nic revolučního se neděje. Původní sídlo v Thornhillu se postupně rozrůstá, ale co se týče grafických čipů a karet, tak firma pokračuje v zakázkách jako v roce předchozím. Čipy vyráběné v tomto období jsou postaveny na standardech Hercules nebo CGA (Color Graphics Adapter).

Hry
Další japonská společnost, inspirujíce se úspěchem NES ve Spojených státech, se rozhodla dodávat svoje herní zařízení na trh. Jedná se o známou firmu Sega a její Master System, který ovšem nebyl zdaleka tak úspěšný a nepodařilo se mu překonat 10% podíl na trhu. Nintendo totiž spolehlivě bránilo "své" herní vývojáře, a proto na Master Systemu nevycházely tak kvalitní tituly. Jedním z nich byl např. Wonder Boy:



V roce 1990 byl představen Master System II, který se ale také velkého úspěchu nedočkal.




ATi
V roce 1987 se objevuje první rozšířenější grafická karta od ATi, jedná se o EGA Wonder, který byl schopen, jak už název napovídá, pracovat v režimu EGA. Tento adaptér byl určen pro sběrnici ISA a obsahoval 9-pinový výstup na monitor D-Sub. Jeho výhoda byla vysoká kompatibilita s tehdejšími PC a ATi avizovalo, že nebyl systém, do kterého by nešlo EGA Wonder použít.





EGA (Enhanced Graphics Adapter) je standard společnosti IBM, který dokázal pracovat v černobílém i barevném módu. Pro každý znak textu byl v barvě určen obdélník o velikosti 8x14 pixelů. EGA uměl reprodukovat 16 barev (ze 64 možných) v rozlišení 640x350. Monitor pro tento standard musel mít šířku pásma alespoň 16MHz.

Hry
V oblasti herního hardware opět nemusíme opouštět Japonsko, protože firma NEC představila v roce 1987 svůj PC Engine. Tato videohra sice nebyla nikdy představena v Evropě (v USA se prodávala jako TurboGrafx-16), ale přesto byla ve své době zlomová. Obsahovala totiž 16-bitový grafický čip, jehož možnosti překračovaly vše, co bylo do té doby k vidění. Později dokonce PC Engine nabízel ve volitelné výbavě CD-ROM, na kterém mohly být přenášeny hry.



Zde je screenshot ze Salamandra, hry od Konami pro PC Engine.




ATi
Netrvalo to ani tak dlouho a EGA Wonder zastaral, protože ATi poslala na trh novinku nazvanou VGA Wonder, která díky novému standardu smetla ze stolu vše předchozí. Postupem času se začaly objevovat další verze jako např. VGA Wonder XL, který obsahoval také nový grafický čip (označen jen číslem - 28800, předchozí verze byla 18800). Původní VGA Wonder obsahoval 256kB paměti a měl omezenou hloubku barev, zatímco Wonder XL již měl 512kB a dokázal zobrazit i 16-bitové barvy (True Color - 5-bit na kanál). Samozřejmostí byl 15-pin D-Sub.


VGA (Video Graphics Array) je standard pro IBM PC používaný dodnes a jeho první verze přišla s rozlišením 640x480. Postupem času byla přidána rozlišení SVGA (800x600), XGA (1024x768) a další, z nichž dnes nejpoužívanější je asi 1280x1024. VGA podporuje hloubku barev až 32-bit (8 bitů na kanál), první verze byly omezeny na 256 barev.

Hry
Také Sega přešla na 16-bitovou herní mašinku, čímž o dva roky předběhla Nintendo. Nový Mega Drive, v Americe prodávaný jako Genesis, byl původně přijat vlažně, protože arkády byly přejaty z původního Master Systemu a byly většinou krátké. Ovšem hra Sonic the Hedgehog znamenala převrat a tato graficky skvělá hra vytáhla Mega Drive na špičku prodejnosti nejen v USA, ale i v Evropě. Přechod na 32-bitovou platformu s CD-ROM se ale již nezdařil.





Sonic the Hedgehog byl ve své době po Super Mario Bros. další peckou.




ATi
Pro ATi byla v roce 1989 nejdůležitější účast na založení sdružení VESA, tedy Video Electronics Standard Association. Tato asociace, která dodnes velmi pilně pracuje, je klíčovým prvkem pro vytváření standardů video rozhraní a stojí např. za digitálním DVI-I, ale i za TV-Out a HDTV-Out. Samozřejmě má co mluvit i do monitorů.



Hry
Myslíte si, že veškeré možnosti malých herních hraček již byly vyčerpány? Tak to se mýlíte, protože v roce 1989 uvedlo Nintendo na trh Game Boy. Tento přístroj sice technicky zaostával za jinými, měl např. jen černobílý displej, ale obsahoval jeden velký trumf - Tetris. Díky němu se stal Game Boy neuvěřitelně oblíbený a se svými pozdějšími alternativami (GB Pocket a GB Color) bylo prodáno přes 100 milionů kusů.



Hra Tetris se stala naprostou bombou a prakticky sama o sobě prodala Game Boy.

Rokem 1989 bych část o videohrách chtěl ukončit, protože další vyprávění by bylo na samostatný článek. Pojďme se tedy věnovat dalším, nyní už akcelerátorům ATi.