Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3D Revelator – vychutnejte si třetí rozměr

29.9.1999, Jindřich Šaršon, zpráva
3D Revelator – vychutnejte si třetí rozměr
Brýle, se kterými dosáhnete pocitu třetího rozměru ve hrách za cenu okolo 3.000 Kč představila před nedávnem firma Elsa.
Pamatuji se, jak jsem jednou u babičky objevil ve starých věcech přístrojek, který vypadal podobně, jako divadelní kukátko. Byl jsem však poučen, že se jedná o malou promítačku pro jednu osobu a babička mi k ní dodala i několik kotoučků s diapositivy. Ovšem jaké bylo mé překvapení, když jsem se na obrázky skrz kukátko podíval. Připadal jsem si, jako bych byl přímo uprostřed hradu, města či rakety, vše působilo velmi plasticky a realisticky.

Efekt 3D vidění byl objeven v polovině 19 století a funguje na poměrně jednoduchém principu. Obě oči zachycují scénu na kterou se díváme z trochu jiného úhlu a do našeho mozku se tak dostanou dva obrazy. Díky tomu může mozek “dopočítat” perspektivu a poskytnout pohled, který vnímáme plasticky. Stejně fungovalo babiččino kukátko, do každého okuláru se promítal jiný diapositiv a tak vznikla výsledná třírozměrná scéna.

S příchodem prvních 3D her na PC se objevila touha po opravdovém 3D vidění i ve světě počítačů. Jednalo se o poměrně drahá zařízení (20 000 Kč a více) s dvěma LCD displeji zabudovanými do helmy, kterou si hráč nasadil na hlavu a do které se mu promítala scéna ze hry. Kromě cenové nedostupnosti měly tyto přístroje i jiné nevýhody – hlavně nedostatečná podpora ze strany výrobců her.

V jednoduchosti je síla – to určitě platí o originálním řešení firmy Elsa. Ta totiž navrhla brýle, ve kterých ovšem nejsou umístěny miniaturní LCD monitory, jak tomu bylo doposud zvykem. Jediné, co brýle dokáží, je velmi rychle a velmi přesně (až 140x za sekundu) zakrýt pohled pro jedno nebo druhé oko. Pro zobrazování se používá běžný monitor. Jak? Ve chvíli, kdy se vám zakryje pohled pravého oka se zobrazí obraz pro levé oko a opačně. Jelikož probíhá přepínání až 140x za sekundu, vznikne tak dojem jednoho obrazu. Ovšem je nutno říci, že u starších monitorů si 3D akce asi moc neužijete. Pro dosáhnutí kvalitních výsledků je třeba, aby měl monitor co největší obnovovací frekvenci. Minimum je 100 Hz, výrobce však doporučuje 140 Hz. Je totiž třeba si uvědomit, že díky přepínání bude frekvence obrazu, tak jak ho bude vnímat divák, poloviční, na obrazu s frekvencí 50 Hz je již znát znatelné blikání.

Co se týče podpory her – i to vyřešil výrobce velmi šalamounsky. K brýlím totiž dostanete CD s ovladačem, který zajistí přepínání a generování obrazu přímo v jádru rozhraní Direct-3D. Problémy jsou jen s některými staršími hrami, které nevyužívají Z-buffer.

Systémové požadavky:
  • Procesor minimálně Pentium II nebo K6-2
  • Monitor s minimální obnovovací frekvencí 100 Hz(doporučeno více)
  • 3D grafická karta Elsa, Viper, TNT (podrobněji viz zde)
  • Microsoft Windows 95/98

Instalace brýlí je jednoduchá, stačí do konektoru od grafické karty zasunout adaptér (slouží k synchronizaci brýlí s monitorem) a do adaptéru kabel od monitoru. Pak vložíte CD s ovladačem a můžete se ponořit do světa pravého 3D…

Cena výrobku je dle mého názoru snesitelná i pro běžného uživatele – kabelová verze (brýle jsou s počítačem propojeny kabelem) stojí v USA $69, za infra si musíte připlatit o $30 více.

Zdroj: Elsa, Coollinfo