3Dlabs představuje „Visual Processing Architecture“
6.5.2002, Štěpán Mrázek, článek

Společnost 3Dlabs představila zcela novou architekturu nazvanou „Visual Processing Architecture“ a spolu s ní také vzorky grafického čipu P10. Jednou z mnoha zajímavých vlastností je kupříkladu schopnost adresovat až 16 GB virtuální paměti :-).
Společnost 3Dlabs představila zcela novou architekturu, kterou vyvíjela v předchozích dvou letech. Její název je „Visual Processing Architecture“ a spolu s ní byly také představeny první vzorky grafických čipů s kódovým jménem P10 (že by ono P znamenalo Permedia ? Pokud já vím tak poslední Permedia byla označena číslicí 3). V každém případě by tento čip měl podporovat aplikační rozhraní (API) DirectX 9.0 a OpenGL 2.0. Jeho specifikace můžete vidět v dalším textu:
Technické specifikace
- 150 nm výrobní proces
- 76 milionů transistorů
- 4 renderovací pipeline
- 2 textury na pipeline
- 256 bitový paměťový řadič
- Průchodnost paměti cca 20 GB/s (při 312,5 MHz DDR SDRAM, tedy 625 Mhz v režimu DDR)
- Maximálně 256 MB fyzické grafické paměti
- Podpora AGP 4x
- Plná podpora rozhraní DirectX 8.0 (pixel a vertex shadery)
- Optimalizovaná grafická pipeline – SIMD (single instruction, multiple data)
- Schopnost kombinace více než 200 SIMD procesorů – geometrie, textury a zpracování pixelů v pipeline
- Grafický výkon 170Gflops a jeden TeraOp
- Paměťový subsystém schopný adresovat až 16 GB virtuálního paměťového prostoru
- Multi-threading – umožní grafickému čipu P10 působit jako mnohonásobné virtuální jednotky
- Programovatelné jednotky umožní komplexní operace, včetně podprogramů a smyček (možnost návrhu kvalitnějších vizuálních efektů)
- Ray-casting engine pro zobrazení volumetrických dat
Ve srovnání se současnou grafickou špičkou GeForce4 (která sice patří do zcela jiné skupiny grafických čipů, leč od ní se odvozuje čip Quadro4. No a ten je společností nVidia profilováno do oblasti profesionální grafiky) vychází P10 jednoznačně výkonnější (v měřitelných ukazatelích velice často i dvojnásobně), ostatně posuďte sami (vždy P10 vs. GeForce4):
- Počet transistorů: 76 milionů vs. 63 milionů
- Průchodnost paměti: 20 GB/s vs. 10 GB/s
- Programovatelnost: včetně podprogramů a smyček vs. limitovaná na možnosti DirectX 8.0
- Multi-threading: ano vs. ne
- Počet Vertex procesorů: 16 vs. 8
- Organizace paměti: virtuální vs. fyzická
- Počet současných textur: 8 vs. 4
- Multi-sampling: 8cestný vs. 4cestný
- Anti-aliasing: programovatelný vs. pevný
První dodávky grafických čipů známých zatím jen jako P10 by měly započít ve třetím čtvrtletí a první grafické karty se posléze objeví koncem tohoto roku pod značkou Creative (právě tato společnost před časem koupila společnost 3Dlabs za více než půl miliardy amerických dolarů). Jakékoliv informace o cenách zatím bohužel nejsou dostupné.