reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
2.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Nové elektromobily stále zrychlují možnosti nabíjení svého akumulátoru a nyní se objevují už 500kW verze rychlonabíječek. Čínská automobilka NIO je už uvádí do provozu, Lotus je pak prezentoval na nedávném čínském autosalonu.
nikto (31) | 3.5.20239:32
Spomínate tu FvE... si uvedomte jednu vec. Na to, aby ste z FvE mohli napájať čo i len jednu 500 kW nabíjačku, by ste potrebovali mraky FvE panelov... cca to vychádza 1.500 panelov kvôli 1 rýchlonabíjačke. A počítajte s tým, že ten výkon potrebujete mať zálohovaný niečim dlhodobo stabilným. Ak v tomto momente niekto spomenie veľké batériové úložisko, tak sa bavme o ­"ekologickosti­" takéhoto úložiska... A za ďalšie, na napájanie­/dobíjanie týchto ­"ekologických­" nezmyslov nemáme zdroje a ani vyhovujúce kapacity vedení, infraštruktúru, nič. A ak by sme to chceli dobudovať, kto to celé zaplatí? To bude drahý cirkus! Celé elektromobily sú za súčasného stavu slepou uličkou. Rodinný elektromobil s porovnateľným dojazdom ako klasické auto, sa váhovo pohybuje okolo 3 ton, ak nie viac. No ďakujem pekne...
Odpovědět2  1
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202310:07
"A ak by sme to chceli dobudovať, kto to celé zaplatí?­"

Pořád zapomínáte na to, že tohle je nabíječka budovaná soukromou firmou. Zaplatíte to v ceně elektřiny, kterou to budete nabíjet.

"Rodinný elektromobil s porovnateľným dojazdom ako klasické auto, sa váhovo pohybuje okolo 3 ton, ak nie viac. ­"

3 tuny neváží ani opravdu šíleně těžké Volvo EX90, což je 5metrové SUV.
Odpovědět2  0
nikto (31) | 3.5.202311:11
Aký je dojazd uvedeného grín eko SUV Volvo? S veľkosťou batérie cca 110 kWh to nevidím zrovna ružovo, ak sa dostane na 400 km, tak si môžu gratulovať. Ale skôr by som to videl na cca 300­-350 km. Takže ďakujem za takého mastodonta... Alebo tých zvyšných 6 členov posádky je na to, že ho budú ­"tlačiť­" k najbližšej nabíjačke?
Odpovědět0  2
vaclav2211 (357) | 3.5.202312:53
Preco sa ta elektro debilita vola SUV???, staci ze stym pojdem s rodinou niekam do lesa do mierneho terenu a domov to tlacime. Ako sport si to urcite najde zastancov, aby sme spalili tie hektolitre coly a burgrov. Pšššššt... Len aby sa o tom nedozvedeli Ekoaktyvisti, priratali by si to ako aple za ficuru a nie nedostatok :P
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202317:39
Nevíme sice, za kolik bude jezdit to Volvo, ale můžeme se podívat na podobná auta. Reálná spotřeba Audi e­-tron 26 kWh­/100km, BMW iX necelých 28 kWh­/100 km, Tesla Model X 26,5 kWh­/100 km. Takže si myslím, že kolem těch 28 kWh by to asi tak být mohlo. 107 kWh při dané spotřebě dělá 382 km. To mi nepřijde zas tak málo, aby se to hned zastavilo. Je však pravda, že takové benzínové Volvo XC90 ujede v průměru na nádrž téměř 700 km a naftové přes 850 km.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202314:30
Papírově uvádí 600 km, ale osobně bych to viděl také spíše někde k těm 400 km. Řeč však byla o tom, zda rodinné elektrické auto váží 3 tuny. A to neváží, protože tolik neváží ani tento mastodont. Můžeme pokračovat dál, VW ID.Buzz cca 2500 kg, Tesla Model X 2350­-2455 kg, Peugeot e­-Rifter 1765­-1885 kg, Citroen e­-SpaceTourer 1990 kg, Mercedes EQV 2600­-2780 kg,...
Odpovědět2  0
maraou (460) | 3.5.202317:29
3tuny to nema, alespon ne bez posadky a nakladu.

Jenom drobne srovnani. Nejposlednejsi EuroNCAP MPDB bariera reprezentujici bezne auto v silnicnim provozu vazi 1400kg. Tolik asi k bezpecnosti, ekologii a udrzitelnosti.
Odpovědět0  0
snajprik (1558) | 2.5.202321:33
Elektrarne s takejto nabijačky budu mať radosť 500KW :D bežna domacnosť ma odber priemerne 1000W, to je 500 domov cca 1500 ludi to už je taka vačšia dedina :D Elektrarne s takych to nárazových odbernych stanic budu vo vytrženi :D Ja to vidim tak že nočny prud sa zmeni na nabijaci prut pre elektro auta, ked bude vo sieti prebytok elektriny tak sa začnu zapinať nabijačky :D
Neviem si predstavyť ked naraz milion aut začne nabijať 500kW nabijačkou čo sa stane s našou rozvodnou sieťou :D Vybudovať el. sieť čo zvladne narazovy odber 500 miliard watov :D
Odpovědět3  2
snajprik (1558) | 2.5.202321:42
Ja len sa doplnim Jaslovske bohunice maju celkovy vakon 1,7GW, tak že stači ak sa zapne 10 000 takych to nabyjačiek v Čechach a vyrazi ističe až v atomovke :D
Jaslovske bohunice dokažu potiahnuť cca 3000 takych to nabíjačiek na raz :D
Odpovědět3  4
Milan Šurkala (4502) | 2.5.202322:11
"Neviem si predstavyť ked naraz milion aut začne nabijať 500kW nabijačkou čo sa stane s našou rozvodnou sieťou :D­"

Tak to se především nikdy nestane. Celé Slovensko nikdy nebude mít milion 500kW nabíječek a už vůbec ne, že by se ke všem z nich současně připojilo v jeden okamžik milion elektromobilů. A to by musely být v podstatě v jeden okamžik, protože s takovým výkonem je to auto nabité za 10­-15 minut. Takže auto připojené k 500kW nabíječce v 10:00 nijak neovlivní auto připojené k 500kW nabíječce v 10:15, protože se už nenabíjí. Je totiž nabité. V podstatě říkáte následující: Každé třetí auto na Slovensku se připojí v 15minutovém okně k 500kW nabíječce, kterých je na Slovensku milion.

500 GW ­(milion současně nabíjených aut s 500 kW­) by znamenalo, že třetina slovenských aut by byla na nabíječce. Řekněme, že budeme počítat jen s nabíjením přes den ve 12hodinovém okně ­(poněvadž se podle Vás nabíjí třetina aut ­(milion aut ze 3 milionů­), tak to znamená, že každé auto musí na té 500kW nabíječce strávit denně 4 hodiny, nabít 2 MWh a vyjezdit to ­(při spotřebě 24 kWh­/100 km by to znamenalo denně najet 2000 kWh­/24kWh­/100 km = 8300 km. Denně 8300 km?

To máme ročně 500 GW*12h*365 = 2200 TWh ­(2 200 000 GWh­) na celý vozový park. Je to na 3 miliony aut, takže 0,73 GWh na auto. Při spotřebě 24 kWh­/100km to znamená 730000­/24*100 = 3 mil. km na auto. Opravdu průměrný Slovák najede 3 miliony km ročně? Jak to proboha stihne? Jestli v autě stráví 12 hodin denně, to máme 3.000.000­/365­/12, to jezdí průměrnou rychlostí 680 km­/h? Jestli stráví v autě 1 hodinu denně, to jezdí 6800 km­/h?
Odpovědět3  2
warhawk22 (152) | 3.5.202311:20
Nech je to akokolvek, jasne je, ze ked budu len elektro auta, tak sa odber o dost zvysi.. a Slovensko je teraz s vyrobou el. energie v rovnovahe s odberom ­(t.j. co sa vyrobi to sa aj spotrebuje­).
Ak do 10 rokov nepostavime nove bloky v atomovej elektrarni, tak to bude ­"zaujimave­"... t.j. bud budu vypadky v sieti, alebo, co je este horsie, cena el. energie sa este nasobne zvysi. Potom uz nebude luxus mat to drahe el. auto, ale mat zapnuty spotrebic v domacnosti.
Odpovědět2  2
nikto (31) | 3.5.202313:05
Prechodom na elektroautá štát stratí na daniach za palivá a preto svoj deficit prenesie na elektrinu, ktorá budovaním infraštruktúry bude podstatne drahšia, takže tešme sa, ­"svetlejšie­" ekozajtrajšky nás čakajú... A kto to celé bude platiť? Každý jeden z nás, čo je na samom konci reťazca, lebo firmy si dajú zvýšené náklady do ceny tovarov a služieb... fakt ­"skvelá­" budúcnosť...
Takže plný súhlas s Vami, bude to luxus mať zapnutý spotrebič.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202314:38
"Prechodom na elektroautá štát stratí na daniach za palivá a preto svoj deficit prenesie na elektrinu, ktorá budovaním infraštruktúry bude podstatne drahšia­"

I když u nás je možné všechno, spíše bych očekával nějaké jiné formy daní než v elektřině. Ta se používá i na mnoho jiných účelů než na dopravu a nedává smysl platit silnici z provozu mikrovlnky. Vidím to spíše na mýtné ­(auta jsou připojena na internet, takže se dají vytáhnout údaje o počtu ujetých km, což je dost podobné dnešnímu stavu ­- počet ujetých km ovlivňuje množství spotřebovaného paliva, a tedy i výše daně­), další možností je prostě silniční daň ­(to třeba nyní zavádí v Texasu­).

"A kto to celé bude platiť?­"

To je trochu divná otázka, viz níže.

"lebo firmy si dajú zvýšené náklady do ceny tovarov a služieb... fakt ​­"skvelá​­" budúcnosť... ­"

Totéž. Proč pořád vidíte jednu stranu rovnice? V ICE se snad nic neplatí nebo co? Proč by se měla automaticky zvyšovat cena služeb za to, že se napaří nějaká elektrická daň, když současně zmizí daň z fosilních paliv ­(tím, že je nespálíte pro dovoz zboží­)? Nebudete přece platit daň z fosilních paliv a navíc ještě z elektriky. Buď jedno nebo druhé. Ta dodávka nespotřebuje 10 litrů nafty na 100 km, abyste platil stejnou spotřební daň jako dnes, a současně 30 kWh­/100 km v elektřině, abyste k tomu přidal ještě nějakou elektrickou daň. Buď to vezme 10 litrů a žádnou elektřinu nebo 30 kWh a žádnou naftu. Nebo to bude hybrid a vezme třeba 5 litrů nafty a 15 kWh elektřiny.
Odpovědět2  0
nikto (31) | 3.5.20239:35
Ak to takto pôjde ďalej a bruselskí blázni nás do toho budú bezhlavo tlačiť, zrušíme verejné osvetlenie a miesto lámp nám budú svietiť el.drôty NN sietí, ako budú preťažované :­-D a druhá vec sú zdroje, kde ich chceme vziať? Si ich nakreslíme?
Odpovědět2  2
maraou (460) | 2.5.202317:59
Myslim ze tlak na infrastrukturu bude vysoky a bez smart­-grid to do budoucna nepujde.

Na jedne strane se distribuce uz dnes brani pripojovat male domaci FVE s par kWp a na druhe strane budou vznikat nabijeci stanice s celkovym odberem v redech MW?
Odpovědět1  0
jk3 (61) | 2.5.202318:13
Tyto stanice budou mít baterie, které se budou pomalu nabíjet a jak přijedete s vozem, tak ho celkem rychle nabijete během 5­-ti minut do plna právě z tétot baterie. Jak odjedete, bude se baterka na dobíjecí stanici opět pomalu dobíjet. Průšvih nastane, pokud tam dojedete těsně poté, co vám tu baterku někdo vyzunknul. Pak budete sám nabíjet pomalu.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4502) | 2.5.202318:26
Tak zrovna NIO by až takový problém být nemusel, protože jejich nabíječky jsou mnohdy kombinovány s výměnnými stanicemi akumulátorů. Ty se tam tak nejenže nabíjí pro výměnu, když je odběr spíše menší, ale v případě potřeby mohou být některé z nich vyrovnávacím bufferem, takže ve výsledku mohou mít nabíječky jako celek dost vyrovnaný odběr ­(problémem pro síť je zejména nevyrovnanost odběru­). Takový smart­-grid sám o sobě. Možnosti jsou pochopitelně omezené, a tak už byly i situace, kdy se musely odpojovat od sítě. Právě něco takového ale může být jedním z mnoha řešení pro to FVE, protože problém je, když dávají příliš vysoký výkon. Tehdy může taková nabíječka pobrat tyto nadbytky a uchovat je v akumulátorech.
Odpovědět3  1
maraou (460) | 2.5.202319:05
“Právě něco takového ale může být jedním z mnoha řešení pro to FVE.”

To jiste, ale problem je, ze neme flexibilni nastroje jak to resit. Nedavno mel CEPS prebytek o vikendu. Mohl by klidne aktivivat HDO mimo plan a zvysit tak odber v siti. Odberatele by dostali napriklad 12hodin nizkeho tarifu misto 8 ­(d25­) tedy elektrinu se slevou a byla by to win­-win situace.

Misto toho odpojili 400MW dotacnich solaru, ktere se budou kompenzovat a zaplatime to uplne vsichni… tzv CEZ­-win.

Jestli neumime nakladat ­(at uz z legislativnich, technickych, nebo moralnich duvodu­) s tim co mame, ceka nas opravdu hodne dlouha cesta k takovymto resenim.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (4502) | 2.5.202319:49
Tak že my tady v ČR jsme v některých ohledech sto let za opicemi, neznamená, že jsou na tom stejně i jinde. To, že tady se nějaké smysluplnější infrastruktury ohledně elektromobility dočkáme mnohem později než ve spoustě jiných zemích, je už teď v podstatě jasné.
Odpovědět4  2
vaclav2211 (357) | 2.5.202321:52
A kde su na tom lepsie? V Nemecku, ktore energeticky parazituje na celej byvalej vychodnej Europe?
Odpovědět5  2
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202314:49
A co s tím má společného Německo? Bavili jsme se snad o tom, kde stát umožňuje flexibilnější práci s ukládáním energie. Takže např. státy, kde je možné V2G, V2H, V2X a podobné technologie ­(nemusí to být nutně přes auto­) bez zbytečné byrokracie,... Což je v podstatě skoro každá země na západ od nás. V2G se tak nakonec může stát způsobem, jak Vám bude ještě elektromobil vydělávat. Např. využívání elektromobilu jako bufferu při testu v Dánsku přineslo příjmy skoro 2000 EUR za rok na auto ­(nemusíte stavět tolik vyrovnávacích baterek, když Vám už jezdí po silnicích a parkují na parkovištích ­- takže to, co nedáte do výstavby, dáte řidičům­). Nečekám však, že se toho u nás dočkáme v nějaké dohledné době.
Odpovědět0  0
Budman (251) | 2.5.202322:12
Opravdu by se zvýšila spotřeba tak, aby to kompenzovalo ten přebytek? A nechyběla by ta zvýšená spotřeba poté v jiném čase, protože aplikace využívající HDO počítají právě jen s těmi 8hod a ne 12? Nemluvě o tom, že spousta aplikací ani tu delší dobu není schopná využít.

Tady není problémem síť nebo ČEZ, tady jsou problémem OZE a jejich vzrůstající vliv na nestabilitu sítě
Odpovědět2  1
maraou (460) | 3.5.20239:29
Dvoutarifní sazba je zpravidla podmíněna např. vlastnictvím akumulačních spotřebičů jako je bojler. Když se HDO aktivuje, v desítkach tisíc domácností se aktivují spotřebiče, ty mají zpravidla ještě svoje termostaty, ale v poledne je v bojleru už dost velká kapacita k umoření. U nás třeba by aktivovali zátěž 6kw, pokud by se o to pokusili.... no nepokusili, díval jsem se.

Pro představu nám spínají HDO 23:30­-5:30 a 14:00­-16:00
Bojler D25D 8hodin NT

Další potenciální zákazníci:
Akumulační topení D26D 8h
Elektromobil D27D 8h
Kombinované vytápění D35D 16h
Odpovědět0  0
vaclav2211 (357) | 2.5.202321:48
Pan Surkala uz dlho som nereagoval , ale musim. bezne na dedinach je prob ak cez vikend povytahuju ludia ele kosacky a cinkularky co sem tam vyrazy celu dedinu, a to je v porovnani s tymto absolutne nic. Odpovedzte si sam, ale ak mi budete argumentovat bateriovym buffrom, rovno Vam odpoviem, ze v malom sa to da, ale ak to bude vo velkom tak sa ten buffer nedokaze nabit.
Odpovědět2  1
jk3 (61) | 2.5.202322:08
To je ale chyba dodavatele, že lidem připojuje rozvaděč nad rámec provozních kapacit přenosové soustavy. Pokud mám jistič 40A, musí tomu odpovídat přenosová soustava. Pokud neodpovídá, nesmím dostat 40A. Pak budu mít jenom třeba 16A a pak než zapnu cirkulárku, musím vypnout pračku, žehličku, vysavač a vařič. Je to jen o ­"drátech­". Až to správce soustavy posílí, můžu si pořídit těch vytoužených 40A.
Odpovědět0  0
maraou (460) | 3.5.202312:42
To je právě problém, ačkoli se posílení rozvodů v budoucnu nevyhneme, nelze je dimenzovat tak, aby všichni měli garantováno maximum přípojky 24 hodin. Vedlo by to k nesmyslným dimenzím infrastruktury.

Ačkoli už teď se počítá s faktorem souběhu odběratelů, smart­-grid do budoucna bude schopen řídit spotřebu­-výrobu­-akumulaci tak, aby po stejných drátech bylo bez výpadků možno uspokojit větší množství zákazníků.

Jednoduše velké spotřebiče budou komunikovat s domovním elektroměrem a odebírat pouze volný dostupný výkon. Stejnětak elektroměr bude komunikovat s distributorem a bude vědět kolik je volné kapacity v síti.
Odpovědět0  0
vaclav2211 (357) | 3.5.202312:48
Prave naopak, nadrbali nam namiesto 32A isticov na 40 a niektorym 48A a bolo vyriesene. Istic sa plati VSE podla Amperov z coho si vyratavaju maximalny mozny odber. Mne by stacil 25A ale musim platit 40A, bez toho aby sa ma niekto pytal. Takto sa to robi. Dopadneme ako v Emerike ked predavali elektrinu za podvodnych podmienok a este sa aj predbiehali, kto koho a okolko natiahol, len u nas v EU to budeme mat nariadene cez EK drzat hubu a platit. Smutne bohuzial cim viac pravdive.
Odpovědět1  1
maraou (460) | 3.5.202317:35
Co vam brani v tom pozadat o snizeni jistice? My nedavno snizovali na hospodarstvi z 3x50A na 3x32A a problem to nebyl.

Naopak novostavby maji casto problem ziskat pozadovanou kapacitu, protoze se treba stavi na okrajich obci, kde ta kapacita proste neni.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4502) | 2.5.202322:19
No já především nechápu, proč by někdo stavěl 500kW nabíječku na dědině. To je věc, která má smysl na dálnici, ale ne ve vesnici. K čemu by to tam bylo dobré?
Odpovědět1  0
vaclav2211 (357) | 3.5.202312:39
A preco nie ak je strediskova­/spadova cca 15­-20 km od mesta?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202315:08
No já v tom opravdu nevidím smysl. Extrémně rychlé nabíjení potřebujete, když jedete dlouhou trasu. Pokud jezdíte město­-domov, tak to spíše nabijete doma, u obchodu,... kdy na nabíjení nečekáte. A tam přece nepotřebujete žádné rychlé nabíjení, protože to auto stojí desítky minut nebo hodiny. Uvědomte si, že auto parkuje 95 % doby. To je spousta času na to ho nabíjet i extrémně, ale opravdu extrémně pomalu. A pokud máte přístup k pomalému nabíjení, v podstatě se nedostanete do situace, kdy budete potřebovat nabít rychle. Proč, když každou chvíli pomalu nabíjíte?

Opravdu, převeďte si to na benzín. Běžná domácí zásuvka Vám dá 3,7 kW. Za hodinu 3,7 kWh, to je tak energie na nabití 15 km dojezdu za hodinu nabíjení. To zní jako strašně málo, ale počítejme dále. Máte­-li spotřebu třeba 7 litrů na 100 km, za hodinu Vám tam ­"nateče­" 15 km dojezdu, to je zhruba litr paliva. Tak si teď představte, jak často byste musel na benzinku, kdyby vám z elektrické zásuvky doma tekl litr benzínu za hodinu ­(a třeba 3 litry za hodinu v případě 11kW nabíječky, když stojíte u obchoďáku­). Během noci by Vám tam nateklo 12­-15 litrů. Byste se nakonec vykašlal i na to to připojovat každou noc, protože ta stupidně pomalá 3,7kW běžná zásuvka by byla až zbytečně rychlá. Pokud za den ujedete 50 km, spotřebujete 3,5 litrů paliva denně a během noci by Vám tam nateklo 15 litrů, připojoval byste to každý den? Nepřipojoval byste to až v momentě, kdy Vám tam chybí těch 15 litrů? Vždyť ani s ICE nejezdíte každý den na benzinku, abyste měl pořád plnou.

Takže co by se stalo? Připojoval byste to možná každý druhý, třetí, čtvrtý den... Možná jednou týdně. A stejně tak další lidé. Takže budete mít třeba 500 aut v dědině, ale připojených bude třeba 150? Krát 3,7 kW a jsme na 550 kW na celou vesnici. Ale Vy byste nejraději rval 500 kW do jediného auta. Proboha proč byste takovou blbost dělal?
Odpovědět2  0
vilcoo (88) | 2.5.202319:11
Zisky distribuciek na slovensku sú desiatky miliónov eur, seps mala zisk 100 miliónov eur .. Už je najvyšší čas aby niečo aj investovali a prestali sa vyhovárať
Odpovědět2  0
tomasjerry (208) | 3.5.20239:16
Toto mozem potvrdit, u nas na dedine vyhorela trafostanica, tak nas nechali fungovat s 2 nemiasto 3­-ch. Sak 400 V kable natiahli az z Malaciek cca 8 km, sak pohoda. Stacilo, aby bola burka v Malackach, alebo riadne fukalo a vypadla elektrika. Ked sused zapol cirkular mne zacal piskat UPS ze prepetie podpetie a celkovo bordel. Konecne na 11 rokoch staznosti a dohadov buduju novu trafostanicu. Problem je, ze uz teraz nestaci, lebo sa dedina rozrastla o 2 nove ulice zatial cca 20 ­- 25 domov. Neviem si predstavit, ako to bude vizerat, ked dojdem dom a pripojim si auto na 400 V nabijacku nieto na nekau KW. Blyzko mame dialnicu, takze tam si viem predstavit odpocivadlo, kde to bude a to bude ternno. Backuot na dennodennej baze. Nerobim si iluzie, trvalo im 11 rokov nieco vybudovat, co uz teraz sa vie, ze nestaci. Do 2030 nevybuduju nic ­(zacina platit nariadeni, ze podnikatela musia mat elektromobili­).
Odpovědět1  0
tomasjerry (208) | 3.5.20239:39
PS.: tusim, ze si s elektrickymi autami nemusime lamat, hlavu. V rakuzku uz plati zakaz installacia plynovych kotlov od 1.1.2023 pre vsetky novostavby. Takze si neviem predstavit, ked vsetko bude na elektrinu, odkial ju zoberieme, nakolko neviem o tom, ze by sa niekde v eu stavala nova atomovka.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202310:12
To by mě zajímalo také, jak to vše chtějí utáhnout bez nových JE. Zatím to vypadá, že to má do značné míry stát na větrné energii ze Severního moře a západního pobřeží Británie a Irska, kterou vykryjí soláry na pevnině a naopak ­(ty se totiž do značné míry svým průběhem vykrývají­). Jestli to bude stačit, to nevím. Osobně bych to také viděl na pár nových JE, byť jejich cena hodně stoupá.
Odpovědět1  0
nikto (31) | 3.5.202311:21
Pán Šurkala, ale ani tie tisíce veterných elektrární na pobreží nie sú moc eko... že nám tlačia do hláv, aké sú ekologické neznamená, že skutočne sú... nikto nerieši, aký hluk v pobrežných vodách spôsobujú... a pri tom množstve asi nebude zanedbateľný negatívny vplyv na prúdenie vzduchu od mora, vlhký vzduch nesúci zrážky do vnútrozemia, tzv.veľký cyklus vody...
Takže áno, bez ďalších JE to proste nepôjde, pokiaľ nevymyslíme niečo iné, lepšie a skutočne ekologickejšie.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4502) | 3.5.202316:37
Já jsem také spíše pro to, aby se to řešilo z větší části JE než nějakým 100% zastoupením větrných a solárních elektráren. Jen říkám, jaké tendence tu vidím. Rozhodně to není jen solár, spíše naopak, je to vítr. Ten má hlavně výhodu v tom, že se v průběhu roku až tak výrazně nepropadá ­(rozdíl léto­-zima není poměrově tak výrazný jako u solárů­).

Když se podíváte na tyto dva grafy, tak je dobře vidět, že se ten vítr a slunce v Evropě docela pěkně vykrývají, a pokud se nastaví v dobrém poměru, ani nemusí být potřeba nějaké extrémní akumulace léto­-zima ­(obzvlášť pokud necháte nějakou tu záložní elektrárnu pro největší nouzi­), např. pro ČR to nebudou desítky TWh z letního slunce na zimu, ale stále to vidím na jednotky TWh, což jsou peněžně příšerná, opravdu příšerná čísla.

https:­/­/aleasoft.com­/wp­-content­/uploads­/2020­/01­/20200102­-aleasoft­-monthly­-solar­-photovoltaic­-thermosolar­-energy­-production­-electricity­-europe.png
https:­/­/aleasoft.com­/wp­-content­/uploads­/2020­/01­/20200102­-aleasoft­-monthly­-wind­-energy­-production­-electricity­-europe.png

Tady je ještě jeden obrázek na základě reálných dat z EU ­(normalizované na rok­) za 5 let a našeho průběhu spotřeby elektrické energie

https:­/­/eu.zonerama.com­/MilanSurkala­/Photo­/7256319­/380275624

Na jednu stranu ukazuje to, že se vítr a slunce dost pěkně vykrývají a společnost docela pěkně odpovídají spotřebě v Evropě ­(konkrétně ČR­), na druhou stranu když si pořádně uvědomíme, co ten graf znamená ohledně úložišť energie, tak mi vlasy vstávají hrůzou na hlavě a opravdu mi není jasné, jak si to tady v EU vlastně politici představují, že to chtějí udělat. Mně tu z toho vychází naprosto hrozivá čísla.
Odpovědět0  0
nikto (31) | 3.5.20239:39
Ono tieto malé FvE vedia v NN sieti narobiť aj peknú galibu... to ale priamo súvisí so stavom NN sietí... Kto bude do týchto sietí investovať, keď mnohí z nich len ťažia, čo to dá? A aj tak len tí blbci na konci, čiže každý jeden z nás, to celé finančne zatiahne.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.