reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

500kWh úložiště z vysloužilých baterií kombinuje články z Tesly i od Nissanu

4.11.2022, Milan Šurkala, aktualita
500kWh úložiště z vysloužilých baterií kombinuje články z Tesly i od Nissanu
 V San Diegu mají zajímavý systém úložiště energie z obnovitelných zdrojů. Využívají zde vysloužilé články z elektromobilů, nicméně míchají články z různých vozů v různém stavu, přičemž to má vše rozumně fungovat.
Vysloužilé baterie z elektromobilů mají obvykle dvě další cesty, co se s nimi může dít. Některé jdou na recyklaci, některé mohou jít naopak na tzv. upcyklaci, tedy dožít v sekundárním systému. V autech je kritickým parametrem energetická hustota a pokud klesne pod únosnou mez, dojezd vozu může začít být neakceptovatelně krátký. Samotné články ale mohou mít stále dostatečně dobrou kondici na to, aby byly použity tam, kde vysoká hustota (nízký objem a hmotnost vzhledem k množství uložené energie) není tak kritickým parametrem. Příkladem mohou být úložiště energie k obnovitelným zdrojům elektrické energie. Právě něco takového využili v podnikatelském parku Mira Mesa v San Diegu.
 
Baterie Nissan Leaf
ilustrační foto (baterie z Nissanu Leaf), autor: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz, CC BY-SA 3.0, přes Wikimedia Commons (ořez, zvýšený kontrast)
 
Zdejší systém ani není příliš velký, pobere 500 kWh energie (běžné instalace úložišť u solárů na rodinných domech jsou obvykle okolo 10 kWh). Systém je ale zajímavý z jiného pohledu. Kombinuje totiž články různých výrobců z různých vozů v různém stavu, přičemž společnost Smartville vyvinula systém řízení, který si s tímto má poradit, aniž by články v horším stavu negativně omezovaly výkon celého systému, a aby lepší články nebyly stahovány dolů články horšími. 
 
Společnost zde využívá baterie z elektromobilů Tesla a Nissan Leaf. Tyto vozy jsou na trhu už dlouho, takže se nějaké ty vysloužilé články z nich už dají sehnat. Z Nissanu Leaf by to nemuselo být až tak složité, jeho první generace s maličkými 24kWh a 30kWh akumulátory měly velmi krátký dojezd, takže obvyklého množství nabíjecích cyklů dosáhly docela brzy. Modernější elektromobily jsou na tom mnohem lépe nejen kvůli novějším technologiím baterií, ale především kvůli tomu, že mají násobně delší dojezdy, a tedy i násobně delší životnost. Je docela rozdíl v životnosti, pokud máte např. 1000 cyklů se 150km dojezdem nebo 400kilometrovým.
 


Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama