Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Acer se bude podílet na zajímavém headsetu StarVR

27.6.2016, Libor Pánek, aktualita
Acer se bude podílet na zajímavém headsetu StarVR
StarVR je dalším z mnoha headsetů pro virtuální realitu, ale má se čím vyjímat, nabídne totiž neobyčejně velké rozlišení a úhel pohledu. Nyní se na vývoji tohoto headsetu začíná podílet i Acer.
Společnost StarBreeze už před poměrně dlouhou dobou představila headset pro virtuální realitu s názvem StarVR. Má se jednat o poměrně ultimátní headset pro virtuální realitu, vedle kterého by Oculus Rift či HTC Vive měly vypadat nedospěle.

Vývojáři se zaměřili na hlavní problémy dnešních ostatních headsetů, a to nedostatečnému úhlu pohledu a nízkému rozlišení. Ostatní headsety mají úhel pohledu (FOV) přes 100°, což se sice na první pohled může zdát jako hodně, ale ve skutečnosti tomu tak není, jelikož člověk má periferní vnímání, které dosahuje přes 180°. Vývojáři zde uvádí FOV až 210° v horizontálním směru, 130° v tom vertikálním.

Větší úhel pohledu není jen o tom, že pokud uživatel natočí oči do boku, nic neuvidí. Hlavní problém tkví v tom, že mozek je zvyklý zpracovávat informace i z periferního vidění, ale zde mu budou prostě chybět. To se může projevit ve formě nevolností, obdobných jako když simulujete řízení auta na počítači, také se nehýbe vše.

Další tradiční problém dnešních headsetů je nízké rozlišení displeje. Základní poučka sice zní, že displej je jemný, pokud má jemnost více než 300 pixelů na palec (ppi). Ano, to platí u displejů mobilních telefonů a tabletů a částečně u televizí, kde se však uživatelé dívají z tak velké dálky, že stačí mnohem menší jemnost.

U brýlí pro virtuální realitu jsou uživatelovy oči mnohem blíže k displeji, a proto jsou potřeba mnohem jemnější displeje. Například Samsung Galaxy S7, který svůj 2K displej propůjčuje headsetu GearVR, má jemnost 577 ppi, ale přesto si někteří uživatelé stěžují na viditelný rastr. Proto se očekává, že další vlajková loď Samsungu bude mít 4K rozlišení.





StarVR proto nabídne hned dva displeje, každý o rozlišení 2560×1440 px, tedy o 2K rozlišení. Pokud by se braly jako jeden displej, nabídnou ohromující rozlišení 5120×1440 px. To dá v kombinaci s 5,5" úhlopříčkou displeje jemnost 534 ppi. To není tak moc jako například u Samsungu Galaxy S7, ale vyrovná se konkurenčním headsetům.

Proč StarVR nemá velkou jemnost, když nabídne tak velké rozlišení? Odpověď je jednoduchá, oba displeje mají velkou úhlopříčku, aby pokryly obří FOV, takže se jednotlivé pixely "rozprostřou" po větší ploše, tudíž klesá jemnost.

Dalším důležitým parametrem u brýlí pro virtuální realitu je obnovovací frekvence displejů. StarVR je schopný obnovovat obraz 90× za vteřinu, některé headsety jsou na tom lépe s 120 Hz. Dále headset nabídne 6osé sledování pohybu.

Klíčová otázka ale zní, jaký počítač tento headset "utáhne". I když nemá tak rychlou obnovovací frekvenci jako jiné headsety, má 2× tak vyšší rozlišení. StarBreeze sice říká, že GeForce GTX 970 by měla být dostatečná, ale vůči tomuto požadavku je nutno být aspoň trošku kritický.

Nejspíše si to uvědomují i samotní vývojáři, kteří se nezaměřují ani tak na domácnosti, ale třeba na kina. Až se prosadí filmy ve VR, tak bude jistě obdobných headsetů potřeba velké množství. Pro videa nebude potřeba obrázky renderovat, ale pouze dekódovat a poslat do brýlí, což bude vyžadovat méně výkonu než pro hraní her. Navíc se vývojáři nezmiňují o žádných ovladačích.

A právě v této situaci přichází na pomoc společnost Acer, která má za sebou silné hardwarové zázemí. Pomoci má hlavně ve vývoji, což by se ideálně mělo projevit na displeji s vyšší obnovovací frekvencí, nižší čísla zde mohou také znamenat zdravotní potíže.

Technické specifikace:
  • Displeje: 2×2560×1440 px s 5,5" úhlopříčkou, dohromady tedy 5120×1440 px, jemnost 534 ppi
  • Obnovovací frekvence: 90 Hz
  • Horizontální FOV: 210°
  • Vertikální FOV: 130°
  • Sledování pohybů: v 6 osách
  • Hmotnost: 380 gramů
  • Čočky: nastavitelné a vyrobené technologií potlačující chromatickou aberaci (vadu čočky)
  • HW nároky: GeForce GTX 970 a výše

Zdroje: KitGuru, StarVR