reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AI od NVIDIE mění jednoduché čmáranice v realistické fotografie

20.3.2019, Jan Vítek, aktualita
AI od NVIDIE mění jednoduché čmáranice v realistické fotografie
NVIDIA si připravila další umělou inteligenci, která pracuje s obrazovými daty. Tato je konkrétně schopna změnit čmáranici jako vystřiženou z prvního pokusu školáka v Malování v (téměř) realisticky vypadající krajinu. 
Jako obvykle za touto umělou inteligencí stojí dlouhé trénování neuronové sítě, která se učí rozpoznávat objekty v obrovské databázi fotografií (zde konkrétně asi milion snímků z Flickru), a nacházet tak stromy, řeky, skály, oblohu, hory, atd. NVIDIA tuto svou umělou inteligenci nazývá GauGAN, což je označení složené z Generative Adversarial Network a Gau tak, aby nám připomínalo Paula Gauguina. Ve skutečnosti tak jde o dvě neuronové sítě, z nichž jedna generuje obraz a druhá jej posuzuje a tím se celý systém postupně učí, což je dobře známý přístup. 
 
 
Doprovodný software je tak jednoduchý, že Malování vedle něj vypadá jako sofistikovaný bitmapový editor. Máme tu tři nástroje, a sice kyblík s barvou, štětec a tužku. Dole si pak vybereme barvu, která vždy reprezentuje nějaký objekt, třeba rostliny, písek, moře, trávu, řeku, kopec, sníh, apod. Pak stačí v okně pomocí těchto nástrojů nakreslit, jak si scénu představujeme, čímž umělé inteligenci prostě jen řekneme, kde má co být. Zbytek si převezme ona a jak nám ukáže video, aplikace reaguje na uživatelem kreslený obrázek okamžitě, takže třeba onen vodopád se vykresluje postupně s tím, jak přes hnedou plochu štětcem táhneme dolů světle modrou čáru. 
 
 
Z dostupných informací se dozvídáme, že GauGAN má v sobě zakomponovány náhodné generátory, aby z jednoho vstupu nikdy nevznikly zcela identické výstupy. AI také nemá žádný problém zobrazit nesmyslné scenérie, prostě se řídí tím, kde má co být, takže obloha pod pásmem hor je předem splněné přání. Na druhou stranu pak počítá i s tím, že když do obrázku s pláží dodatečně zakreslíme skálu zasahující až do vody, měl by se v její hladině také skvět odraz této skály, aniž bychom jí to napověděli, což je skutečně působivé. 
 
Stejně tak reaguje na změny, které stanovují roční období. Pokud tak vyměníme louku za zasněženou pláň, dle toho se změní i vzhled zamračené oblohy, což je prostě důsledek toho, že AI byla vytrénována na opravdových fotografiích, a tak ví, jak vypadá letní obloha a jak zimní nad zasněženou krajinou. Nicméně fotorealistické výsledky ještě neposkytuje, což ale vychází i z toho, že se musí držet tvarů ze zadání. 
 
Můžeme si tak představit, že by podobná AI mohla být využita třeba při tvorbě map pro hry namísto lidské práce a procedurálních modelů. Mohly by se tím šmahem tvořit celé světy jen na základě člověkem vytvořené jednoduché mapy, která by AI řekla, kde bude moře, kde nížiny, hory či města. 
 
GauGAN tak nyní pracuje v reálném čase, ale potřebuje k tomu výkon jader Tensor na kartě RTX Titan, nicméně pracovat, i když pomaleji, by měla i na daleko slabším hardwaru. GauGAN by se měl časem objevit v NVIDIA AI Playground. 
 


reklama