reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

AMD a Intel v letošním roce - co nás čeká?

, , článek
AMD a Intel v letošním roce - co nás čeká?
Letošní roku bude stejně přelomový jako ten minulý, dvoujádrový. Intel uvede zcela novou architekturu, a překope tak celé své portfolio, stolními počítači počínaje a servery konče. AMD zase uvede nové sockety a přidá podporu pamětí DDR2. Pojďme se podívat, co konkrétního se pro letošek chystá.
AMD a Intel v letošním roce - co nás čeká?
Kapitoly článku:
  1. AMD a Intel v letošním roce - co nás čeká?
  2. Conroe, Woodcreat a Merom
  3. AMD a nové sockety M2 a S1
Intel a jeho nová koncepce

Přestože "I" je v abecedě až za "A", začneme právě Intelem. Ten se letos zbaví názvu "Pentium" a zahájí zcela novou éru prodejů. Tedy alespoň z marketingového hlediska.


Nová koncepce nazvaná "Leap ahead" (skok vpřed) v podstatě navazuje na úspěchy platformy Centrino. Připomeňme, že Centrino je souhrnný název pro procesor, čipovou sadu a bezdrátovou síťovou kartu. Přestože v očích odborníků je nějaké Centrino spíše jen formalitou (odborníci si stejnak zvolí to pro ně nejlepší řešení, ne nějaký název), pro laiky je to dobrý tahák. Neodborníci totiž o počítačích zpravidla moc nevědí, a tak hledají řešení, nikoli techniku.

Podobně jsem na tom s jídlem. Také neumím vařit (nebo alespoň ne jako odborník), a proto také hledám večeři, ale už mě příliš nezajímá, jak byla uvařena.

Centrino bylo vymyšleno z jednoho prostého důvodu - Intel se potřeboval zbavit zaměření zákazníků na procesor. Kdysi rozhodovala frekvence a procesor byl nejvíce limitujícím prvkem počítače. Zákazníci se naučili slyšet na MHz - čím více, tím rychlejší produkt. A tak Intel vydával reklamní slogany typu "Pentium 4 - jediný skutečně 2 GHz procesor. Zkontrolujte si frekvenci vašeho procesoru.", jejichž jediným cílem bylo (taktně řečeno) oslabit pozici konkurence, která ke stejnému výkonu tolik MHz nepotřebovala. Problém koncepce "více MHz = více zákazníků" narazil v okamžiku, kdy se ukázalo, že vyšší frekvence si příliš nerozumí se spotřebou. Ve stolních počítačích bylo toto možné až donedávna tolerovat, ale v noteboocích to byl problém. I ten nejhloupější zákazník pozná, že se notebook nějak moc hřeje a že při chodu na baterie příliš dlouho nevydrží. A tak vzniklo Pentium M, procesor s nízkou spotřebou, ale také nízkou frekvencí. Výkonem byl sice velice obstojný, ale přesto mu nějak chyběly ty MHz. A to byl pro marketingové oddělení problém.

Méně MHz by jinak kvalitní produkt těžko prodávalo - zákazník laik by se jednoduše podivoval, proč má nový produkt jen poloviční frekvenci. Vyvolalo by to v něm dojem, že má také poloviční výkon. Řešením proto bylo Centrino. Nová nálepka slibující mobilitu, dlouhou výdrž na baterie a bezdrátové připojení se stala trhákem. Zákazníci viděli něco pokrokového, a tak začali (po největší propagační akci v historii Intelu) také více slyšet na vlastnosti počítače, nejen na samotný výkon. Vůbec přitom nevadilo, že samotné Centrino vůbec žádnou kvalitu nezaručuje. Již před ním existovaly procesory s nižší spotřebou (Mobile Pentium III-M, Transmetta Crusoe, VIA C3), stejně kvalitní čipsety a i dokonce bezdrátové síťové karty. Přesto to byl úspěch, zákazník laik najednou viděl pro něj zajímavou koncepci a Intelu se hrnuly peníze (nyní nejen za výrobně levnější procesor, než bylo dříve prodávané Pentium 4-M, ale také za čipset a WiFi síťovku).

Nutno podotknout, že to byl úspěch i pro zákazníka - namísto energeticky náročných Pentií 4 měl nyní kupující opět v rukou něco, co se dalo nazývat notebook.

A tak Intel pochopil, že mu stačí i průměrný produkt k tomu, aby mohl vydělávat moře $$$. Přiznejme si, že Pentium M není žádný zázrak. Je to normální procesor založený na dnes již 11 let používaném Pentiu Pro, s nějakými těmi vymoženostmi a spotřebou podobnou mobilnímu Pentiu III. Procesor, který těží především z velké rychlé cache a který má výpočetní část poměrně slabou - v některých velmi náročných silně paralelizovaných úlohách je i několik let starý Athlon XP při stejném počtu MHz o desítky procent rychlejší.



Nová generace Pentií M se již nehonosí názvem "Pentium", přestože se v zásadě jedná, vzhledem k předchozí generaci, o identický produkt

Co v dnešním světě prodává, je koncepce. Zákazník přestává být domácím kutilem, přestává hledat jednotlivé detaily, chce komplexní řešení. A právě to Intel pochopil a právě kvůli tomu přizpůsobil svojí strategii. Již žádná Pentia, již žádné zaměření na procesor. Oním skokem vpřed je myšleno právě to, zákazník dostane celou platformu, nikoli jen procesor.



Obdobou Centria je u stolních počítačů VIIV.

Sebelepší propagace s dobrým nápadem ale nedokážou zachránit špatný produkt. Kdyby bylo bývalo Centrino vybaveno Pentiem 4, málokdo by ho chtěl. A Intel by si vydobyl pověst výrobce přehřívajícího se čehosi, co na baterie nic nevydrží a neustále hlučí.

Již v dobách prvních mobilních Pentií 4 si jeden zákazník od notebooku připálil svůj "nástroj".

Protože už Intel z poslední doby má trochu pošramocenou pověst ("díky" nedoladěnému návrhu Pentia 4, které musel před pěti lety po drtivém nátlaku AMD urychleně vydat) a už i neodborníci si všimli, že existuje něco jako konkurence, je cestou vylepšení si pozice jedině radikální změna. Tak radikální, že vyžaduje vydání nových generací čipů s výrazně nižší spotřebou (i třeba na úkor toho, že nebudou nejrychlejší) a samozřejmě zbavení se vzpomínek na minulost - již tedy žádné Pentium. A pokud možno také žádné produkty, které by u kupujících mohly vyvolat nepříjemné pocity horka, krátké výdrže či jakkoli jinak pošramotit pověst.

reklama
reklama
reklama