reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD i NVIDIA si u TSMC objednaly 16nm čipy

26.8.2015, Jan Vítek, aktualita
AMD i NVIDIA si u TSMC objednaly 16nm čipy
Společnosti AMD a NVIDIA využijí toho, že TSMC už může ve velkém vyrábět čipy pomocí svého 16nm procesu FinFET a objednají si výrobu nových čipů. Otázka je, v jakých koncových produktech se nakonec uplatní.
Příznivci pokroku by zajisté rádi, kdyby společnosti AMD a NVIDIA využily spíše lepší 14nm proces FinFET firmy Samsung a GlobalFoundries, ale to se nevylučuje s tím, že mohou využít také 16nm FinFET firmy TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.). Ta měla s jeho nástupem potíže a ve výsledku jde také o ne tak dobrý proces jako 14nm od Samsungu a ve skutečnosti jsou prvky jím tvořené stejně velké jako v případě 20nm. I to je důvod, proč TSMC ztratilo důležité zákazniky, společnosti Apple a Qualcomm. Ty ale pochopitelně měly zájem o výrobu nízkospotřebových mobilních čipů, zatímco v případě AMD a NVIDIE půjde asi o něco jiného.





AMD má prý v plánu využít 14nm FinFET od Samsungu a GlobalFoundries a právě také 16nm FinFET od TSMC, a to pro výrobu čipů, které se objeví v produktech chystaných pro příští rok. Mluví se o tom, že 14nm proces bude použit pro výrobu nových procesorů, zatímco 16nm pro nové grafické čipy, a tedy i chystanou vlajkovou loď, GPU Greenland.

NVIDIA zařadila už minulý rok firmu Samsung na seznam svých smluvních výrobců čipů, ale prý stejně jako AMD využije pro výrobu příští generace grafických čipů výrobní kapacity firmy TSMC. Jde tedy o architekturu Pascal a její hlavní novinku, GP100. Vedle těchto dvou firem si své čipy u TSMC nechává vyrábět například Apple, Avago, Broadcom, HiSilicon Technologies, LG Electronics, MediaTek nebo Xilinx. Pro výrobu čipů A9 ale Apple přeběhl k Samsungu stejně jako Qualcomm, který využil 14nm proces pro své čipy Snapdragon 820.

Zdroj: Digitimes
reklama