reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.5.2006, Eagle , článek
Tlak ze strany Intelu a jeho čipů Conroe, Woodcrest a Merom je obrovský. Přestože ještě ani nebyly uvedeny, je už jasné, že zamíchají kartami. Zřejmě proto, že nikdo nevěří, že by AMD mohlo proti nim brzy něco postavit, poodhalilo některé připravované změny.
1  2  3  
olsen (191) | 29.5.200618:46
Jenom pošťouchnu.
Zkoumal jsem, jak jsou na tom video kodeky s vícevlákným zpracováním. Ty jsou zrovna z těch aplikací, které se vždycky uvádějí na podporu multijader.

Ale všimli ste si, že rozdělení výpočtu vždycky přináší ztrátu kvality? u x264 tuším 0.1­-0.2 dB PSNR ­(je vám jasné, že ty komerční se chlubit nebudou­). Smutné. Takže: i když DC je, není vyhráno. ­/Pane Huláne.../
Odpovědět0  0
Grovik (54) | 31.5.200613:29
to je pochopitelne ;­-­) a logicke ... predstavte si ze jedno cpu pocita liche radky a druhe pocita sude jenze pak si musi vymenit data aby spocitali jak se ty radky vlastne budou prekrivat ­(u komprese to je nutne i kdzy to neprobyha presne takhle­) logicky na mistech kde se potkavaji ty dva vypocty musi dojit k tomu co jiz tusite zhorsi se kvalita nebo se cely vypocet stejne spomali tim ze se budou porovnavat ty kusy dat co lezi vedle sebe ­(na obrazovce ;­-)
Odpovědět0  0
Styryx (39) | 31.5.200616:03
Nevím jestli touhle cestou ­(počítání lichých a sudých řádků­) je to vůbec možné udělat vícevláknově, to se mi zdá že tam by musela být obrovská režie a přínos výkonu minimální ­(kvůli vyměňování dat, neboť z toho co vím o kompresích, tak se komprimuje obraz, resp. jeho části, jako celek a těžko to dělat po jednotlivých bodech ­(řádkách­), ale můžu se mýlit, kodek jsem ještě neprogramoval ;­-­), možná že to jde­). Každopádně pokud to dělají takhle, tak bych ztrátu kvality docela chápal. IMHO schůdně řešení by bylo rozdělit celé video na tolik částí kolik bude vláken ­(tj. procesorů, resp. lépe řečeno jader­) a každou tuto část kódovat individuálně, tam by snad ani ke ztrátám kvality docházet nemuselo. Ovšem stále by to byl asi dost složitý problém, zejména při víceprůchodovém kódování ­(ale i to by se myslím dalo vyřešit­). Ale já bych to teda dělat nechtěl ;­-­) ...
Odpovědět0  0
Grovik (54) | 31.5.200616:25
ja to s temi radky myslel spise obrazne... dnesni kodeky to delaji jako vsechny pred nimi rozdeli jeden snimek na X casti a potom podle toho jak funguji komprimuji nasledne to slepy dohromady... dobry kodek to dela na cele obrazovce... nasledne se dopocitavaji snimky mezi Kframes ­(cize pokud mam krajinu prez kterou prejede auto o velikosti rekneme 50x50 pixelu zustane prvni snimek a ostani se dpocitaji jen s tim rozdilem toho auta. ­(takhle funguje v podstate vetsina kodeku v hrubem nastrelu­).

Logicky pokud budu kazdy snimek posictat extra nebude jeden vedet o tom co dela druhy tzn... nedosahnu pouzitelneho vysledku. Proto lze chapat ze se vypocet jednoho snumku rozdeli na vice dilu pak muze dojit k zrychleni ale v miste spoje tech dvou casti muze byt ponekud patrny prechod.

(cele je to zjednoduseno pro nazornost ­- to jest pro rejpaly ;­-)
Odpovědět0  0
Styryx (39) | 31.5.200616:55
Jasné ... ale stejně je IMHO výhodnější počítat snímek jako celek ­(tj. nerozdělovat jednotlivý snímek, kdy samozřejmě ke ztrátě kvality anebo velké ztrátě výkonu dojít logicky musí, ale rozdělit celé video na X částí ­[kde X je počet jader­] a v rámci každé části počítat jednotlivé snímky jako celky­). Zde by samozřejmě bylo nutné aby jednotlivé části byly ohraničeny klíčovými snímky ­(tj. nikoli jednosměrnými nebo obousměrnými rozdílovými­), přičemž ovšem dopředu zpravidla nebude známo, které snímky mají být klíčové ­- tj. by patrně bylo potřeba rozdělit jednotlivé části tak, aby se určitou malou částí překrývaly ­(tj. zjednodušeně řečeno navázat na sebe předposlední klíčový snímek první části a druhý klíčový snímek následující části­), takže by se tato malá překrývající se část samozřejmě musela počítat 2x. V případě např. dvou průchodů už by se možná u druhého průchodu daly pozice klíčových snímků spočítat dopředu.
Odpovědět0  0
olsen (191) | 4.6.200622:54
Ano, myslím, že správná cesta je právě dělat to přes ty uzavřené celky framů, které nemají reference ven. Tak by se eliminovaly ztráty kvality na jednotlivých snímcích. Ale proč to tedy v praxi tak není?

Myslím, že problém je v tom, že nejdřív se vůbec musí zanalyzovat, kde budou klíčové snímky, které interval ohraničují ­- toť ten průšvih. Možná by to šlo obejí dvojitým průchodem, kdy v prvním by se to spočtlo prostě a v momentě, kdy by intervaly Káček byly známé, by se rozdělila práce.

A proč tedy ztráty kvality, když to jde talkhle? No, asi je problém v tom, že většinu času sežerou ty analýzy... zakomprimovat pak už vymyšlené posloupnosti snímků asi není problém. Analýzu rozdělit nemůžete, když nechcete ztratit kvalitu.
Odpovědět0  0
Marek22.22 | 29.5.200612:33
"fanděj single­-core procesorum­" :­-­) , tak to si mě pobavil .. myslíš že technologický vývoj je o fandění, jako ve fotbale ? :­-­) Já myslím že je to především o tom, co se v praxi ukáže jako životaschopnější .. a imho 5GHz procesory nejsou ani narozeníschopné.
Odpovědět0  0
snajprik | 29.5.200613:22
5GHz čo furt mate s tou frekvenciou ten intel vás zblbol načisto :­) však už aj intel pochopil že je lepšie robiť viacej operácii za cyklus ako isť z frekvenciou hore ja vidím výkon tuná, len ma to ten háčik že týmto spôsobom sa zväčšuje veľkosť jadra a tým aj cena, takže procesor môže mať iba 200MHz ale keď za cyklus dokáže urobiť 100 operácii tak výkonnostne to bude oveľa lepšie, to je ako u grafik napr. nV7300GT má 600MHz a nV7900GT ma tiež 600MHz ale nV7900GT za cyklus urobí toho oveľa viacej ako nV7300GT :)
Odpovědět0  0
olsen (191) | 4.6.200622:59
Otázka je, jestli, když tomu budeš krmit program, ho to dokáže za cyklus rozsekat na sto instrukcí, spočítatelných za jeden takt. Vsadím boty ­/hm, tyhle už jsou stejně starý­/, že se to hóóóóóódně často nepovede! Já se divim, že to dokáže benefitovat z 4 instukcí out of order.
Odpovědět0  0
Grovik (54) | 31.5.200613:27
Vzhledem k tomu ze se procesorum venuji ze sirsiho hlediksa nez X86 muzu rict ze to co ted slavne obevil intel ­(vice instrukci = rychlejsi CPU­) je veckterou jini uz znaji davno ­(PowerPC a Motorola obecne tohle razila v dobe kdy intelu jeste poradne ani nefungovali Pipeline ;­-­).

5Ghz je proste maler, velke napajeni fyzikalni limity a dalsi veci jsou proste proti nam.
Vyrobci nemuzou vyrabet procesory s vetsi frekvenci musi se snazit vymyslet lepsi zpusob fungovani. Tady je bohuzel dost brzdi sama x86 archytektura... ktery je zase bohuzel od zacatku lepena jak vlastovci hnizdo. Ted se na to doplaci. Pentium 4 bylo jasne slepou ulickou ­(nakonec i intel to priznal­), AMD na to sla o trosku lepe, ale stale je tu ta kompatibilita s x86 ktera nuti vyrobce delat veci ktere nejsou uplne vhodne.

Podtrzeno secteno nejlepsi by bylo prepracovat cele CPU udelat mu hromadu registru pridelat dost cache a zjednodusit instrukcni sadu ­(jak rikam PowerPC je na dobre ceste bohuzel to neni hlavni proud­).
Odpovědět0  0
Oldricksnuff | 24.5.200620:44
Jestli si někdo vzpomene na začátky AMD....to se tady všichni doma klepete stěma intel dual core.tak nazačátku bylo hahaha a pak taky bylo všechno jinak.Bojíte se právem a INTEL nejvíce!!!Proč AMD nechrlí dvoujádrové procesory masivně?AHA to je divný,oni by stou cenou taky šli dolu ale to má jinej důvod,nemyslíte?Autor tohoto článku má jasno a AMD taky.Takže zdravím ty blázny co utrácej peníze za INTEL v domnění že vyhráli nad jednojádrovým procesorem:)
Odpovědět0  0
Yeah Yeah Yeah (80) | 24.5.200621:27
blah! Být admin už máš weekly ban.

Tvůj příspěvek nemá žádnou inf. hodnotu, ničím neargumentuje. Je to jen jakási změť výkřiků.

Jestli si AMD fanatik tak to aspoň obhajuj s úctou. Jestli si myslíš že jsi geniální navštiv mensa.cz Třeba ti pomohou s problémy v komunikaci, tedy pokud jsi doopravdy tak inteligentní že nám to uniká.
Odpovědět0  0
Oldricksnuff | 24.5.200622:06
Nevím co to meleš ale těch článků tu je dost a nejsem AMD fanatik a nevím komu nám to uniká...tos mně rozesmál a jestli chceš změť výkřiků tak tady sou...uuuuuuuuuuaaaaaaaaaaeeeeeeeeeeeehhuuuuuuaaaaaaaaaaa
Odpovědět0  0
blecha2 | 25.5.200617:49
Kup AMD dalsi fabriku, nebo lepe 3, to je ten lek co je potreba. Sakra mas na to, divim se, ze jsi to uz nezaridil. :oD
Odpovědět0  0
Yeah Yeah Yeah (80) | 26.5.200614:30
?? Jakých článků? Ptal jsem se snad na nějaký články?! Ne neptal a s mojí předchozí odpovědí to taky nijak nesouvisí. Možná že ano, ale tvůj styl vyjádření myšlenek je tak trochu jinde.

A amb fanatik si. Schválně se zeptej mámy nebo táty.

Tohle už doopravdy chce lékařskou pomoc. A jestli nevíš pro koho tak ji půjdu vyhledat sám. ­(Ještě že namám zbroják..:­)
Odpovědět0  0
Waffer (23) | 23.5.200617:55
Mel bych dva dotazy:
1.Jaka cast nebo obvod a s tim par instruknych sad v CPU vypocitavaji fyziku?
2.Jaky je odhad navyseni vypoctu­(%­)fyziky s prichodem novych architektur Core a K8L?
Dekuji
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200618:31
To nelze říct takhle obecně.
Odpovědět0  0
minosk (18) | 23.5.200619:09
Ono to zalezi uz len od toho ci je to v hre implementovane cez INT albo FPU o dalsich moznostiach ani nevravim...
Odpovědět0  0
Huiii | 23.5.200614:21
Pri pridavani prispevku pisete:
"Upozorňujeme účastníky diskuzí, že příspěvky obsahující vulgární výrazy budou smazány.­"

To evidentne nestaci, chtelo by to mazat i totalne offtopic prispevky. Kdyz nekdo flamuje o procesorech, budiz, ale politicke diskuze tu ­(podle meho nazoru­) nemaji co delat.
Odpovědět0  0
AD | 23.5.200614:45
ze ty si volic levice?
Odpovědět0  0
mad maxII (92) | 23.5.200614:47
Jiste, jsem taky pro mazani OT a po 2 upozornenich bann, ale mel se tomu dat smer hned od zacatku­(neni akce, neni reakce­), takze at si RH dela predvolebni kampan jinde, tu jsou normalni lide...;)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200615:06
Je pravdou, že by se taková témata mohla rozvíjet ve Fóru v sekci ­"Volná témata­". Ale přece celou tuhle diskuzi teď nesmažu...
Odpovědět0  0
Huiii | 23.5.200615:10
Jasne, ted uz je pozde :­-­(. Ale do budoucna... Proste kdyz si chci cist o hardware, jdu na www.svethardware.cz. Kdybych si chtel cist o politice, tak bych sel na server o politice.
Odpovědět0  0
Miko | 23.5.200615:41
souhlas. Krom toho, třeba tady zrovna nemám nejlepší připojení a stahovat sáhodlouhé příspěvky o něčem co nemá s tématem absolutně nic společného... to *censored*.
Odpovědět0  0
malinm | 23.5.200614:08
.. to jsem nevedel, ze znepratelene skupiny Intel vs. AMD .. jsou znepratelene i politicky .. ted z toho mam pocit, ze ..
Intel=volic ODS ... AMD=volic CSSD ... hehe .. to jste me fakt pobavili ...
Odpovědět0  0
xR-> | 23.5.200614:42
:­)
A kam patrim ja ???? ­(AMD, nVidia, ODS)
Odpovědět0  0
polo | 23.5.200618:48
Na psichiatrii a léčit schizofrenii.
Odpovědět0  0
Marek22.22 | 23.5.200621:28
Tak to pr ... na vsech pocitacich v domacnosti mame AMD Athlony ­(proste proto ze byly v posledni dobe vyhodnejsi, nehledejte za tim zadnou ­"skrytou loajalitu­"), a CSSD s tim jejich chorobnym ­"komplexem Robina Hooda­" bych nedal hlas ani kdyby me mučily :­-­) ... myslim ze v tom opravdu žádná souvislost nebude
Odpovědět0  0
Grovik (54) | 31.5.200613:15
Motorola Forever ;­-­) aneb Intel i AMD by se mohli ucit jak se to dela ;­-)
Odpovědět0  0
mad maxII (92) | 23.5.200613:56
Zvlastni posuzovani:
vyrazy Tupous censored, pablbek OK, neznalec CENSORED, idiot OK, bez mozku CENSORED, hlupak OK....
(vim ze mate hodne prace, spis me to pobavilo ze to delate rucne:­) )
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200615:01
Tak mi té práce nepřidávejte a bude po problémech. Pablbek, idiot a hlupák jsem nikde neviděl.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200615:03
Zmíněné fráze byly odstraněny.
Odpovědět0  0
MageLLaN | 23.5.200612:15
Bude nejaky clanek taky o architekture cc­-NUMA? Nebo vite o ni nekdo neco podrobnejsiho?
Odpovědět0  0
starmen (438) | 25.5.200620:43
O NUMA neco vim :­-­) V 10tem semestru na FIT VUT Brno je povidani o ni soucasti kurzu ARP a primo jsme na papire ­"pocitali­" jak se dane jadro dostane k dane polozce pameti atp ­(cteni, natazeni, zneplatneni atp...­).

Rad bych dal treba k dispozici prednasky z tohoto predmetu kde je vse hezky a nazorne vysvetleno jak pracuje vcetne ukazky prikazu a toku dat, ale bohuzel nemuzu, nebot prednasky prednasejici chapou jako jejich autorske dilo ­(opravnene­) a jsou jen pro studenty.

Chcete­-li se o tom dozvedet, staci dat do google:
"NUMA non uniform memory access OR architecture­"
a hned mate plno veci o NUMA :­-­)

Jinak zkuste zacit treba zde:
http:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Non­-Uniform_Memory_Access
nebo zajimave:
http:­/­/www.digit­-life.com­/articles2­/cpu­/rmma­-numa.html

Preji prijemne studium :­-)
Odpovědět0  0
Jáfpu | 22.5.200620:17
Měl bych pár všetečných otázek a doufám, že budou natolik rozumné a rovněž i srozumitelné, aby mi na ně někdo informovaný odpověděl.

1­) Pan Eagle často píše, že více jader v CPU není všelékem a to hned z několika důvodů. Stejně tak prohlašuje, že cesta je spíš v vysokém paralelismu. O toho se týká má otázka. Jaké má zvyšování paralelismu limity? Procesory jsou tu s námi už desítky let a přitom teprve letos přijde na trh první procák se schopností zpracovávat 4 instrukce naráz. Proč tu nejsou procesory schopny vykonávat těch instrukcí třeba 20? Brání tomu extrémní složitost na design CPU? Nebo snad problém programovat aplikace jenž by něco takového využily? Nebo je problém jen a pouze ve velikosti jádra a výtežnosti?

2­) S tou optomalizací na více jader se mi to ­(z laického pohledu­) nezdá až tak zlé. Pokud je mi známo, tak hry patří mezi ten software, který není zas až tak snadné provádět vícevláknově. Takový Quake 4, jenž je postaven na Doom 3 enginu rovněž nebyl koncipován pro vícejárová CPU a přitom vyšel nějaký patch, jenž na dualcore CPU hru opravdu dost výrazně zrychlil. Unreal 3 se od začátku koncipuje pro více jader a předpokládám, že chlapci z Epicu tuhle vlastnost vymakaj a nárůst bude vysoký. No a vzhledem k tomu, že U3 engine má už těď licencováno spousta firem, bude za pár let na trhu plno her, jenž vícejádrová CPU využijí. Navíc jsem slyšel ­(tuším že šlo o vyjádření přímo někoho z Epicu­), že Unreal 4 engine ­(už asi 3 roky ve vývoji­) bude koncipován na 30 až 40­-ti jádrová CPU ­(nebo to bylo 20 až 30? To je fuk­). Takže se zdá, že s trochou snahy se dá využít i o hodně víc jader, než se nám snaží AMD namluvit.

Apropos, jak je to s tou podporou více jader? někde sem slyšel, že to není jen tak. Unreal 3 engine to snad dělá tak, že vše jede na jednom hlavním vlákně a ostatní jsou nějaká pomocná a počítaj bůh ví jaké minoritní zdržovací problémy. To ten Unreal 4 by snad už měl být truly multi­-threadingový, ne? Tedy že se bude dynamicky rozdělovat každé vlákno tomu jádru, které je nejméně vytíženo.

Dík za případné odpovědi.
Odpovědět0  0
clovek1 | 22.5.200620:55
1­) ide v prvom rade o ekonomickost. muselo by sa pridat ovela viac procesorov na zvysenie vykonu pri dalsej paralelizacii jaedneho jadra v porovnani s 2 jadrami.
s 2 jadrami a plnym vyuzitim je mozne dosiahnut teoreticky 200% vykon. pridanim viacercyh jednotiek a kolmplikovanim jedneho jadra by sa spotrebovalo mozno nie 2x ale 10x tolko trazistorov na zvysenie vykonu.
dnesne procesory nie su navrhnute na maximalny mozny vykon, ale na optimalnu cenu­/vykon procesora.
cena procesora je priamo umerna poctu tranzistorov, lebo tomu je umerna plocha cipu a teda aj vytaznost z jedneho waffera.

2.­) nuz rozdelit program na viacero vlakien je nove a vyzaduje to viac hodin vyvoja a teda vyssiu cenu programu. ma to svoje obmedzenia a nevyhody. niektore veci su z podstaty veci neparalelizovatelne a ine su paralelizovatelne vynikajuco.
ja len dufam, ze ten Uneral Engine3 bude naozaj vyuzivat druhe jadro aspon na 50%.
programovat viac vlaknovo je dost tazke, pre ludske myslenie neprirodzene a doteraz nie velmi prebadane a podporovane.

snad Sony PS3 urychli vyvoj viacvlaknovych programov, kedze procesor Cell ma tych jadier pozehnane a hier na to bude asi zaplava.
Odpovědět0  0
xR-> | 23.5.20068:38
1­) Jde o to, ze jednotlive instrukce jsou vetsinou na sobe zavisle, takze nejdou vykonavat paralelne. Nalezt 2­-3 nezavisle instrukce jeste obcas lze, ale dal uz je to fakt problem.
Odpovědět0  0
clovek1 | 23.5.20068:57
praveze velmi casto na sebe instrukcie zavisle nie su.
okrem toho procesor vykonava spekulativne predpovede vetvenia, takze dokaze pocitat dopredu aj v pripade cyklov a pod.
uspesnost predpovedania je velmi vysoka, okolo 80%.
je vecou kompilatora usporiddat instrukcie tak, aby sa potom vykonavali co najrychlejsie ....
Odpovědět0  0
xR-> | 23.5.200611:15
V predchozim prispevku jsem se nevyjadril presne. Jeste je nutne samozrejme zapocitat vliv pipeliningu. Takze pokud to zjednodusim, tak pro 3 jednotky a delce pipeline 10 bude potreba mit 30 nezavislych instrukci... Kompilator s tim moc neudela, protoze nezna vnitrni architekturu konkretniho CPU.

BTW: Vypocetni jednotky predstavuji pouze zlomek plochy cipu, takze by rozhodne nedoslo ke 10­-nasobnemu zvyseni plochy...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200611:38
To by platilo jen v okamžiku, kdyby oněch 10 stupňů bylo ve výkonné části. Front­-end a back­-end se do toho nepočítají a ty dělají v moderním procesoru hodně.
Odpovědět0  0
Huiii | 23.5.200612:15
Ja bych odpovedel trochu teoreticky:
1­) Problem s paralelnim vykonavanim je s synchronizaci. Pokud mate jednu vykonou jednotku, muze makat porad, protoze neni s cim synchronizovat. Pokud byste mel tech jednotek treba 100, muze vam rozdelovani prace a sbirani vysledku zabrat vice casu nez samotne vypocty. Navic je tu otazka ceny: zadna synchronizace znamena zadne tranzistory => cena 0. Pokud mate jednotek vic, muze se stat se scheduler zabebre na cipu vic plochy ­(a ta urcuje cenu­) nez vykonna cast ­(jako to bylo tusim u PARISCu, nemel vubec ondie cache, ale brutalni scheduler­). Takze problem je jak paralelizace sama, tak vyteznost.

2a­) Software je kapitola sama o sobe. Dnes ­(bohuzel­) neni zadouci udelat program maximalne dobre, ale maximalne rychle. Cas vyvojare = penize, a spousta. To ze to bezi o 20 procent pomaleji? Che, dame minimalni sestavu 1GHz, DX9 a 15GB disk ­(podobnost s Vista neni nahodna ;­-­)­).

2b­) Jsou problemy, ktere muzete rozdelit na mnoho casti a ty paralelne pocitat ­(treba rendering­). Jsou ale i problemy, ktere nejdou rozdelit vubec, nebo jejich rozdeleni reseni nezrychli. Navic opet pribyva problem synchronizace, ktera je nutne seriova. Proste rozdelit program na vic vlaken problem neni ­(treba jedno sosa data, jedno pocita, jedno data uklada a dalsi se bavi s uzivatelem­), ale rozdelit na vic casti samotny vypocet nemusi byt vubec mozne ­(prinosne­).

Pro zajemce o paralelni zalezitosti, navrhy procesoru aapod. doporucuji prednasky na http:­/­/avc.sh.cvut.cz­/archiv­/index.php?id=104&select=P%F8edn%E1%B9ky%20FEL
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200618:37
ad 1­) Ano, se zvyšující se paralelizací roste složitost čipu exponencielně. Navíc kód musí paralelizaci umožňovat, což často není realitou. S extrémně širokých architekturách se většina jednotek jen fláká, přičemž další jednotky obecně zpomalují ­- zvyšují spotřebu ­(takže je nutné držet napětí a frekvenci dole­) a také neumoňují vysoké frekvence z důvodu rozdílné fyzické vzdálenosti od cache a na spojích ­(každá jednotka musí mít stejný počet stupňů pipeline­).

ad 2­) Optimalizace stojí čas a to stojí peníze. Nikdo to dělat nebude, pokud vysloveně nebude muset. A také to vnáší do kódu těžko odhalitelné chyby. Hry jsou právě spíš aplikací, která se paralelizuje poměrně snadno ­(pokud tedy nemluvíme o o plné paralelizaci celého kódu, která už je stejně náročná jako všude­).
Odpovědět0  0
umbriell (5) | 22.5.200619:10
Ono vlastne ani nie je dôležité či sa jedná o úplne novu architektúru, alebo nie. Dôležitý je nárast výkonu alebo pokles spotreby Ee. A toho sa práve bojím. Ak bude Conroe aj v bežných aplikáciách ­(myslené typický užívateľ, hry, CAD, databáza.....­) tak výkonný ako v predbežných syntetických testoch, tak AMD nemá momentálne čo proti nemu postaviť. K8L aj napriek dnešným novinkám sa zatiaľ nechytá. AMD bude ­"možno­" mat dostatočný kaliber až v roku 2007 s novou architektúrou. A dovtedy nebude pre Intel aspoň v rámci desktopu konkurentom. Tým pádom žiadna konkurencia ,Intel si bude moc robiť vlastnú cenovú politiku, môže hoc i zaspať na vavrínoch, pre AMD nižšie zisky, menšie financie na vývoj, ďalšia stagnácia, jednoducho začarovaný kruh. Ak AMD nemá v rukáve nie aké eso, napríklad i u K8L­-ky, môže sa stať, že jej z dlhodobého hľadiska Intel práve priviera veko na rakve, a AMD v desktopoch stratíme a zase doplatí len chudák spotrebiteľ.
Odpovědět0  0
Brad Pitbull (15) | 22.5.200619:41
Přesně, i ti uživatelé, kteří proti AMD nesmiřitelně zbrojí, nakonec na jeho hrob přisypou z kapes víc peněz než by eventuálně mohli. A to nás střízlivě smýšlející považujou za hlupáky.
Odpovědět0  0
Yeah Yeah Yeah (80) | 22.5.200621:01
Ale ale, čas ukáže. Ale teď má intel hezky nizoučké ceny a s Conroe to vypadá taky hezoučky :­-­) Takže? :)
Odpovědět0  0
Brad Pitbull (15) | 23.5.20069:40
Intel usnul na vavřínech a AMD mu začalo podrážet nohy, tak aby si obr udržel rovnováhu, musí se lidem vnutit lepší cenovou politikou. Nejsem slepej, takže až budu cirka za rok inovovat desktop, tak abych využil podbízivosti Intelu, celkem s určitostí si pořídím conroe, protože karty jsou již zdá se rozdány a Core drží trumfy. Zároveň ale doufám že AMD vysype nějaký eso z rukávu, aby nás obr nezačal postupem času nehorázně ždímat. Nejsem jako ty fanoušci, co se upnou na jednu firmu a pak jí vyzdvihujou jakoby v očekávání divident. Jsem zkrátka běžný konzument a jako takový si dokážu spočítat, jaký vliv má dominentní postavení na trhu té které firmy. Hájím AMD ve prospěch kokurenčního boje, ale že bych s nimi sympatizoval, to ani omylem. Vždyť každá firma bez rozdílu usiluje o maximalizaci zisku a když někdo peníze získá, musí o ně někdo jiný přijít.
Odpovědět0  0
snajprik | 23.5.200611:06
citat ­"celkem s určitostí si pořídím conroe­" ­" Nejsem jako ty fanoušci, co se upnou na jednu firmu­" :­) človeče ja tiež netvrdím že conroe ­(core 2­) o rok bude pomalšie ale už do predu odpísať AMD novej architektúry s 65nm čipmi ktoré nevieš aké budú výkonné alebo koľko stať sa mi vidí trochu zaujaté nemyslíš??? :­)
Odpovědět0  0
Brad Pitbull (15) | 23.5.200614:16
Vidím to černě...
Odpovědět0  0
Yeah Yeah Yeah (80) | 23.5.200616:29
A o tom přesně mluvil..mu je jedno ­(stejně tak mě­) co používá za CPU. Je zákazník. A zákazníka vůbec netrápí co ­"bude­" mít AMD za rok. Kapiš? Proč doufat v nějaké eso? To dělají jen upnutí cvoci co všude píšou AMD rox..takře já AMDčko teď klidně edépíšu jedna dvě. Jestli za rok bude lepší nebo ne mě netrápí.
Odpovědět0  0
ohmega | 22.5.200622:32
Já nechápu proč se hádáte... Já jsem Intelista a můžu vám říct že je to jen na názoru člověka co si pořídí... Neříkám že je AMD skvěklý ale pro toho kdo chce ­"levně PC­" je AMD takzvaně levný... Pro mě je to nepoužitelný... Jsem na straně Radka Hulána a to proto že jsem se nechal zlákat AMDčkem a byl to shit... Mám skušenost s intelem že je Lepší a to že je někdo spokojenej s AMDčkem tak je jeho názor, třba ho změní.....
Odpovědět0  0
clovek1 | 22.5.200623:39
najdrahsi x86 procesor je myslim AMF FX­-nn ?
momentalne ma AMD lepsiu technologiu, procesor je lacnejsi, rychlejsi s mensou spotrebou, kompatibilny, ako prvi zaviedli sucasny model 64bit instrukcii a intel ho od AMD licencoval.
.
zatial to vyzera tak, ze v roku 2007 sa toto bude asi dat povedat o Intel Core Duo 2. lacnejsi ­(?­), rychlejsi s mensou spotrebou.
Odpovědět0  0
blecha2 | 23.5.200611:44
Omyl, tohle se o Core 2 bude povidat uz v roce 2006 ne 2007. :)
Odpovědět0  0
LadikD | 28.5.200622:34
Ano dřív procesory AMD třeba Procesor AMD na 133 MHz, tam nešel pomalu ani Word 97, tak když jsem si kupoval nový AMD Sempron 2200+, tak jsem měl docela strach jak to bude vypadat, ale je to úplně v pohodě, tyhle nový procesory, už fungujou skvěle!
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.5.200618:44
V těchto článcích jasně tvrdím, že se Core v Pentiu M pouze inspiruje, ale že změny jsou tak masivní, že ho lze považovat za zcela novou architekturu. Ono Athlon se svým způsobem také inspiruje v Pentiu III...
Odpovědět0  0
minosk (18) | 23.5.20063:40
Ehm, tvrdit ze Athlon sa inspiruje v PIII by som si moc netrufal.

Skor by som povedal ze K7 je Alpha­-idne jadro pre x86 svet. A s P6 ma okrem realneho IPC spolocne pramalo, azda iba pouzitie SSE ­(cez 3DNow!­) v AXP casoch.
Sice je tiez OOO a superscalar, ale to je aj Power ci Sparc :­).
Odpovědět0  0
Ladik 456 | 3.3.200722:48
To, jo, procesor, AMD K­-7 Athlon, na Frekvenci třeba 600 MHz, se spíš, inspiruje, v těch procesorech se sběrnicí Alpha EV­-6, tedy, sběrnice na rychlosti, světla, a to už je pořádný hukot, sběrnici, na rychlosti, světla, prostě, ten Procesor Intel Pentium III., na Frekvenci třeba 600 MHz, nemá, a proto, má taky ten procesor AMD K­-7 Athlon, asi tak průměrně, o 30%, vyšší výkon, než ten procesor Intel Pentium III., na Frekvenci, asi tak 600 MHz, prostě, no!
Odpovědět0  0
Yeah Yeah Yeah (80) | 22.5.200618:17
Že ztrácíš čas ..
Odpovědět0  0
clovek1 | 22.5.200618:11
Autor sa vyjadril, ze jednojadrovy procesor moze mat rovnaku odozvu ako dvojjadrovy, ak sa vhodne nastavia parametre operacneho systemu. Ano, ak scheduler bude prepinat procesy kazdych 10ms a proces pobezi bez prerusenia 10ms, tak potom bude odozva ovela lepsia ako ked scheduler bezi kazdych 1000ms. lenze pri velmi nizkych intervaloch zacina scheduler znizovat vykon, pretoze zacina zrat prilis velke % procesoroveho casu.
momentalne intervaly prepinania boli zvolene ako optimalne a rozhodne ­(aspon pri linuxe­) nebudu znizovane prave kvoli tym negativnym dopadom na celkovy vykon.
Odpovědět0  0
minosk (18) | 23.5.20063:43
Autor to napisal dobre, problem je spraseny scheduler vo widlach.
Ono sa to tiez dost blbo scheduluje ked kopa user­-procesov bezi na kernel leveli zejo :)
Odpovědět0  0
minosk (18) | 23.5.20063:46
Zabudol som ze tento scheduler problem je v Linuxe ovela menej prominentny.
Ono v principe DC procaky su u vacsiny ludi HW liek na neliecenu SW chorobu Widli.
Cynicke ale je to tak :(
Odpovědět0  0
clovek1 | 23.5.20069:04
predpokladam, ze VISTA bude mat onedlho lepsi scheduler.
ani Linux nema bleskove reakcie, kmed bezi nejaky program.
Odpovědět0  0
minosk (18) | 23.5.200618:39
never tomu, IMHO vista bude mat este viacej bordelu na kernel urovni ­(podobne ako XP vs. 2k­). Zaroven mrkvosoft nemal dovod investovat many do vylepsenia akchitektury kernelu najma ked tento problem za neho vyriesil HW. Skor by som povedla ze schedulovanie bude viac optimalizovane na multi­-core a singlecore bude na tom este horsie ako na XP­-ckach.
Odpovědět0  0
peter_123 | 25.5.200615:33
Linux ma zas problem, ked mu dojde volna pamat. Potom je to katastrofa a mozes cakat az sa nieco odswapuje. Ale vzhladom na architekturu graf. systemu v linuxe by sa problem s interaktivitou dal vylepsit ovela jednoduchsie ako vo windows ­(len sa nikto nechce do toho pustit­). A btw. windows ma multitasking na urovni jadra, tak tu nemudrujte o kernel­-space.
A Hulan ­- to mi chcete povedat, ze zakazdym si nastavujete afinitu procesu pri DP?
Odpovědět0  0
Jakub Hegenbart | 26.5.200617:52
Co to má být ten ­"multitasking na úrovni jádra­"? :­-D BTW, každý operační systém má velký problém, pokud mu dojde paměť. Už tak nějak z principu. Swapování nepomůže, začnou se odstřelovat procesy. ;­-)
Odpovědět0  0
clovek1 | 22.5.200618:07
Aj tak podla mna o predajnosti rozhodnu ceny.
mne je uplne jedno, ci vykon Conroe 2000 MHz dosiahne AMD pri 1800 alebo 3000 MHz. podstatna je cena a vyzarovane teplo.
.
ja to nevidim na nepredajnost AMD procesorov, ale vidim to ako dovod masivneho zlacnovania AMD procesorov. koniec koncov bez lacnych AMD by v miulosti tak velmi nezlacnel ani Intel
Odpovědět0  0
Architect (13) | 22.5.200619:36
Fandim AMD a doufam, ze pro lidi, kteri maji hluboko do kapsy, taky neco vymysli, jako tomu bylo do nedavna:­) Budoucnost je nejasná.
Odpovědět0  0
LadikC | 28.5.200622:31
Je ten Conroue bude jako na frekvenci docela pomalej, kdyby radši udělali pořádnou sigle 5 GHz, to by bylo docela hustý, alespoň pro lidi co zatím fanděj Single Core Procesorům!
Odpovědět0  0
Brad Pitbull (15) | 22.5.200617:37
Když už se tu rozvířila polemika nad výhodami dvoujádrového procesoru, rozvzpoměl jsem se na nedávno proběhnuvší zprávu, původem údajně z vývojového pracoviště AMD, ve které se skloňuje jakýsi anti Hyper Threading, neboli technologie, která by v případě potřeby dokázala spojit výkon dvou jadýrek pro potřeby single thread aplikací. Nad věrohodností zprávy lze s úspěchem pochybovat, ale jednalo by se o vskutku ideální řešení. V prostředí OS je totiž výkon dnešních singlecore procesorů téměř bezezbytku dostatečný a skrytý potenciál využívaj jen náročné aplikace, typicky hry, které si s dualcore zatím moc netykaj. Navyšování počtu jader se mi tudíž jeví jako nošení dříví do lesa. Kdybych ale mohl enkódovat video, zároveň sledovat televizi nad oknem prohlížeče, při tom všem ještě skenovat obsah podezřelých složek na přítomnost viru a při následném spuštění hry by se rovnoměrně zatížila obě jádra ve prospěch řekněme 50% nárůstu výkonu, jednalo by se již o takové zkvalitnění systému, že bych si již s myšlenkou upgradu přinejmenším pohrával. Jinak nemá smysl dualcore evoluci dotovat, vždyť už máme dost lidí co jí dosytosti vykrmuje.
Odpovědět0  0
Grovik (54) | 31.5.200613:19
Take jsem to cetl a osobne to pokladam za velice dobry napad .. jen je otazka jak realizace.
Ono to totiz asi nebude zadna sranda.

Rozhodne je fakt ze je lepsim resenim mit vykony singlcore a rozdelovat vykon pomoci OS ­(spravne napsaneho OS­) nez pomoci Dualcore se snazot tohle dohnat. Vetsina aplikaci na to neni napsana a v podstate to ma skutecne jen vyznam v serveru kde muzena jednom jadre bezet rekneme apache a na druhem MySQL ­(to je jen priklad­) a navzajem se nezdrzovat.
Odpovědět0  0
savalo | 22.5.200614:14
Je to hlina, takove dohady....
mam spusteny apache, gimp, mysql, quantu, mp3 a spousta dalsich veci, a v pohode....vykon procesoru je stejne delen mezi aktivni procesy a zpravidla nedelam ve vice aplikacich naraz, takze jestli single nebo dual, to je parek pokud nejste nejaky paran, ktery se ve skole chlubi zelezem...
Odpovědět0  0
cululak2 | 22.5.200617:39
Souhlasim.Je to tady dnes jedna velká šou ,něco jako sedmička,nebo otazky Vladímíra Moravce.No jo ,už je pryč ten čas kdy s každou novinkou byl pořádný narust výkonu. Vždyť křemík má taky hranice svých možností a nezmění to ani Intel ani AMD.
Odpovědět0  0
LadikB | 28.5.200622:27
No, jo to je fakt, ale otázky Vaclava Moravce jsou dost dobrý, stojí si za svým a občas ty politiky docela dusí!
Odpovědět0  0
umbriell (5) | 22.5.200612:33
Az na to ze Core nebude od základu nový, vychádza totiz len z upravenej architektury Pentium M.
Odpovědět0  0
AD | 22.5.200612:45
...ale je az tak prerobeny, ze sa da povazovat za novy
Odpovědět0  0
Miko | 22.5.200612:46
to je trošku slovíčkaření. Je pravda, že k P­-M má asi nejblíž. Na druhou stranu to není nastavovaná kaše.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.5.200612:50
Ukažte mi jednu věc, kterou má Core s Pentiem M shodnou. A vyhněte se obecným věcem jako FSB, DTS, socket atp.
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.200613:08
Stejny vyrobce? :oD
Odpovědět0  0
Marek22fsd | 22.5.200613:46
a prakticky stejny material ze ... a fyzicka velikost, barva chut a vune .. :­-)
Odpovědět0  0
Merek5453 | 22.5.200613:52
... tou barvou si nejsem jist, kdyz tak , odbornici me jiste popravi ­- pardon *poopravi :­-)
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.200615:48
Chut a vune? Hmm, mam dom napotrebnou P4 1,7 GHZ navrhuji spolecne hody. :oD
Odpovědět0  0
cxl | 23.5.200611:25
Architekturu. Je to navrat od netburst. Vicemene, vsechny jednotky co byli v PPro jsou i v Core, jediny rozdil je v rozsireni poctu jednotek a ­(oproti Pentium M­) pridani macrops fusion, coz je zalezitost instrukcni dekoderu.

Podle me K8L je mozna mensi upgrade, ale radove jsou oba dva srovnatelne.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200611:40
He? A co více Issue Portů, větší Instruction Window, upravené dekodéry, předělané microOPs, zcela jiné řažení out­-of­-order, předělané všechny výpočetní jednotky? To není stejná architektura. Podobný nápad možná.
Odpovědět0  0
cxl | 23.5.200615:20
No vzdyt to rikam: Vice, vetsi, upravene, predelane, jine razeni out­-of­-order. Presne jako K8L....

(P.S.: Abyste si nemyslel ze jsem vuci intelu zaujaty, prave jsi jdu koupit jeho akcie ­- jsou na rocnim minimu a conroe je do konce roku pekne zvedne, pak je prodam a koupim AMD ;­)

Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.5.200615:26
Stejným způsobem předělané to ale má K8 vs K7 a v trochu menší míře i NetBurst vs. P6.
Odpovědět0  0
cxl | 23.5.200615:52
No, NetBurst a P6, to je JINA architektura, tam je tech rozdilu mnohem vic nez P6 vs Conroe ­(treba uOps cache, to fakt o necem jinem­).

A skok z K7 na K8 nebyl zase tak velka zmena; podle me je to srovnatelne s K8 na K8L.
Odpovědět0  0
LadikA | 28.5.200622:25
Hm, to by mohlo vyjít, tomu říkám dobrej nápad!
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.200610:30
Nejak zaznamenavam informace, mozna i z oblasti fam, ze v K10 ma byt zabudovano neco jako obraceny hyperthreading. V podstate se vicejadrovy procesor hlasi pro aplikace jako jednojadrovy. Praralizace je tak zaroven i nad urovni jader. Ale jak jsem si uz zaspekuloval, muselo by to byt dost sofistikovane, pokud to ma byt nejake smysluplne.

Co na to nas dravy ptak? :)
Odpovědět0  0
shinigami (76) | 22.5.200611:33
Tyhle informace tu uz v oblasti fam behaji peknych par let;­). Posledni dobou se znova objevily a snazi se tvarit, ze to nejsou zas az tak famy. Komplet ­'sliti­' dvou jader do jednoho asi bude pekna rasarna, ale dovedu si predstavit specialni pripady, kde by to mohlo byt realizovatelne docela snadno a presto pomahat, u instrukci, ktere trvaji velmi dlouho ­- pocitani trig. funkci, odmocnin ap. ­- kdy by si mohlo jedno CPU ­'pujcit­' nepouzite jednotky druheho a i prez latenci prenosu zadani a vysledku na druhe jadro usetrit cas. Teoreticky;)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.5.200611:53
Přijde mi to jako kravina. Nedokážu si totiž představit, jak by to bylo realizováno ­- fyzická vzdálenost výpočetních jednotek je moc velká a latence by byly gigantické. Jak by se sdílel obsah L1 cache? Jediné, co si tak dokážu představit, je hardwarový speculative precomputation, ale i ten by znamenal extrémní zátěž, protože by procesor musel dopředu počítat instruction pointer, tedy by vlastně musel zpracovat třeba polovinu kódu. Kolik by taková věc spotřebovala energie? Prostě to vidím nereálně.

Je to podobné jako že K8L bude mít dvojnásobek FPU jednotek ­- taky nesmysl.
Odpovědět0  0
clovek1 | 22.5.200618:21
nieco take som pocul aj ja. aj ked to je asi tazko realizovatelne, alebo by tie zisky boli zase dost minimalne.
nevidim v tom velky zmysel, kedze uz dnes obcasuje procesor vela paralelnych jednotiek. tazko si potom predstavit ako by vyuzil dalsie jadro.
videl som jeden koncept primitivneho vyuzitia 2 jadier. vtedy jedno jadro akosi prebiehalo tie casti kodu, kam zachvilu pride druhe jadro. a tym padom sposobovalo nacitanie dat do cache s predstihom a iste zrychlenie v dosledky vyssej uspesnosti cache ....
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.20069:25
Investice do vyzkumu a moznosti diky poctu fabrik jsou silne v neprospech AMD, ta ma sanci jen kdyz Intel s architekturou usne na vavrinech, nebo to u nich vezme do ruky vseoblbujici marketing, ktery z dlouhodobeho hlediska zpusobuje problemy ­- viz konec Netburstu.

Je rozdil, kdyz muzu do vyvoje nasypat 10 miliard a jeste to testovat naplno ve 2 fabrikach. Nebo 500 milionu a skudlit to v dilne u jedniny co mam...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.5.20069:33
To je pravda. Intel má v Oregonu několik továren vysloveně zaměřených na vývoj čipů. Ta aktuálně používaná je D1D ­(Development D­). Před ní byla minimálně D1C. Tyhle továrny vyrobí první vzorky na nové technologii a dodají pár kusů do prodeje, ale pak se ihned mění na ještě novější technologii. Jsem si třeba naprosto jistý tím, že v D1D je už teď linka testující 45nm. Intel nedávno prohlásil, že zvažuje výstavbu D1E se 450mm wafery. Do R&D ročně dají 5 miliard dolarů.
Odpovědět0  0
kvackina (29) | 22.5.200610:14
No tak to by ma potom fakt zaujimalo, co v tych fabrikach poslednych par rokov robili :D Maju mrte prachov, mrte fabrik a aj tak boli neschopni za poslednych 5 rokov priniest napady, myslienky a celkovo nieco, za cim by bolo vidiet naozajstny kus inzinierskej prace a prinosy k evolucii architektury a procesorov celkovo. No vlastne jeden ma napada, ale to je trochu z ineho sudka, VLIW a Itanium. Tam bola aspon snaha :­) No vyuzitie je maximalne specificke a iba pre niekolko oblasti..
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.200610:27
INtel je v pozici temer monopolu na pozici PC procesoru, tam je jediny mozny vyvoj pouze kopanim takoveho gigantu pouze do zadku pomoci konkurence mensich firem. Z nichze se jedna muze vyloupnout casem jako druhy moloch. Pokud prcek kope do zadenice goiganta tak dlouho, az je to akcionarum neprujemne bo mu klesaji zisky, tak se marketingovy ekonomove na chvili vzpamatuji a obrati se na ty co tomu rozumi, co delat dal a vzhledem k celkovemu potencialu se to proste musi projevit, i kdyby nechteli.
Odpovědět0  0
blecha2 | 22.5.200610:23
A o tom to je, pokud ma takovy gigant aspon nejak zdrave financne obstojne silne jadro, tak ma konkurence problem a v podstate. Je ten gigant v pozici ­"Nekdo nam ukrajuje krajic? Cimz klesaji zisky a hlavne ceny akcii a akcionari nas volaji na koberecek? Mno jo no, tak s tim neco hold udelame, tady jsou prachy, mame tovarny primarne na vyvoj a vyzkum i kompletni zkusebni linky. Nemame dost kvalitnich lidi na vyvoj, nou problemo, nakoupime lidske zdroje... odjinud."
Odpovědět0  0
im | 22.5.20069:14
Článek je fajn až na jisté odsuzování na konci článku, myslím že by to autor měl nechat až na realitě a nepsat něco jako ,,pochybuju že se jim to povede­".
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 22.5.20069:29
Nechci, aby to vyznělo jako odsuzování. Jde mi v zásadě o to, že na nějaké razantní úpravy je potřeba čas, protože se to musí hodně dobře vyladit a vychytat chyby. Co je v Core, je v zásadě nový procesor od základu. Kdyby AMD začalo před tři čtvrtě rokem při oznámení Core, dle mě by to nejspíš nemohli stihnout. Ale třeba už to připravují delší dobu, kdo ví.
Odpovědět0  0
Jenda666 (4) | 22.5.20066:55
V článku se píše o promyšleném řídícím sw. Asi nejsem jediný, kterého by toto téma víc zajímalo. Můžeme se těšit na další článek ­(téma: nastavení priorit procesů­)?
Odpovědět0  0
1  2  3  
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.