Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.9.2023, Milan Šurkala, aktualita
Společnost AMD poodhalila novou generaci své technologie Fidelity FX Super Resolution 3 (FSR 3). Ta přináší např. funkci FMF (Fluid Motion Frames) využívající pohybových vektorů a optického toku.
rizecek (194) | 18.9.202316:32
Příchod Crysis 3 ve 2013. GTX 680+4770 a chodilo vše krásně. Next gen grafika jak prase.
Dnes po 10 letech 4090+13900K 10­-15x silnější čipy a potřebujeme ,,fake´´ fps, aby jsme měli dobrý pocit u srdíčka, že to nějak chodí.
Každej tvrdí, jak je to dobrá funkce. Ano možná to vylepší plynulost obrazu, ale k čemu vám je plynulost při 100FPS, když latence pc je jako při 50FPS.

Dříve se hry optimalizovali pro nejnovější hardwear, kde ty hry chodili v pohodě i o 3­-5 let starších pc. Dnes silné stroje,jak prase, neoptimalizované hry,FSR­/DLSS, kde v podstatě nehrajeme ani na nativní rozlišení a ani tak to kolikrát nedokáže člověk udržet okolo 120­-144FPS.

Abych řekl vlastní zkušenost, tak dřív jsem honil každé fpsko. Měl jsem 3070+9900K a chtěl jsem stabilně všude pokud možno těch 144FPS.
Provedl jsem upgrade na 3080+13600K a ty hry nechodí většinou ani na vysoký, bez RT a zapnutým DLSS na více jak 120FPS, tak jsem se rozhodl hrát vše max na uzamčených 120FPS, protože s dnešními hrami a hlavně jejich optimalizacemi nemá cenu ani pořizovat 144Hz monitor, natož nějakej 240Hz, pokud nehraje člověk 24­/7 multiplayery.

Jsem zvědavej co nás čeká za dalších 5 let. Upscalované rozlišení obrazu s vymyšlenými fps. DLSS a FSR je v rámci možností fajn. Sice to někde je horší, někde lepší, ale aspoň to v některých titulech dokáže vylepšit obraz, ale stejně se já už nezbavím toho pocitu, že s tím výkonemco tu dnes máme k dispozici a že při 1440P hraju s DLSS vlastně na nižší rozlišení, než FullHD, tak ty hry chodí opravdu mizerně.
Hlavně, že je vše dražší, více náročnější a grafický vizuál je k zblití.
Odpovědět1  0
haunter (200) | 19.9.20236:22
Ale prd, říká se tomu vývoj... FarCry na Ultra vodu jsem jel jen já z celé ulice na Athlonu 3200+, GeForce 6600 GT ­(128MB VRAM­). Teď jsou ty hry daleko náročnější, enginy pokročilejší, lepší fyzika apod... Nemůžeš to přece srovnávat, to je dost mimo. Jiná věc je např. dějová a ­"feelingová­" hodnota ­- např. u Kingdom Come jde vidět, že to dělali fakt srdcaři, prostě borci z Mafie, kdežto Cyberpunk ­- totálně odfláknuté, nuda... jsem to dohrál a říkal si WTF, co to bylo... u KC ­- ještě, ještě!!! Sorryjako, ale už jen pro grafiku si spočítej rozdíl mezi těmi 640x480px nebo kolik jsme měli vs. třeba 1440p. A ta náročnost nejde nahoru lineárně s vyšším rozlišením...
Odpovědět0  1
cdwN (585) | 18.9.202310:52
Tady to generování snímků buď říká zákazníkovi, že si může tedy koupit slabší grafiku ­(i tak předraženou­), protože bude mít fps jako ta lepší bez generování, nebo tím výrobci říkají, že zkrátka ty nenažrané grafiky nemají dost výkonu, takže se musí používat různé fejkovní berličky, aby se vůbec dalo něco plynule hrát. Optimalizace her dnes nic moc. Vyberte si...Samozřejmě to myslím obecně, není to šťouchnutí jen do AMD topení...
Odpovědět0  1
unreall (489) | 18.9.202315:10
No vidíte a predsa je to najväčší ťahák pomýlených zákazníkov nvidie…
Odpovědět0  0
JakubL (212) | 18.9.20235:49
Je hezké, že díky AMD můžu generování snímků vyzkoušet i na své RTX2060 Super ;)
Odpovědět3  0
unreall (489) | 18.9.202315:12
Áno, je to “hezké” od AMD, keďže sa musí starať aj o zákazníkov konkurencie, ktorá na nich trošku kaká ;)
Odpovědět1  3
Maw2100 (97) | 18.9.202321:10
Větší volovinu jsem nečetl! To je jako bych napsal, že prioritou naší vlády je můj blahobyt. Všichni o něm mluví, ale nikdo ho ještě neviděl. To je FSR3.
Odpovědět0  0
mareknr (267) | 18.9.202322:15
Ano. Je super pripravit horsie riesenie ako kunkurencia, len aby sme nieco mali, dat to akoze vsetkym a byt za hrdinu. A to pises, ze pomyleni su zakaznici NVIDIe. :­-­) BTW., vychadzam iba z porovnani DLSS vs. FSR. O FSR3 zatial nic nevieme co sa tyka kvality. Ale take nieco teba vlastne ani nezaujima, ze? Okrem toho NV nedavno uviedla ray reconstruction, co je zrejme dalsia ficura, ktoru AMD mozno za rok dobehne. A mozmo nikdy.
Odpovědět0  1
JakubL (212) | 19.9.20235:25
Tohle je o odlišném přístupu. nVidia připravuje vlastní uzavřené řešení. Připraví si hardware a software na míru, soustředí se hlavně na podporu poslední generace a ­"vymazlí­" si svoje řešení. Navíc když běží současně s vývojem hardware, má ho i rychle po uvedení na trh.
Na druhou stranu AMD tvoří ­(částečně i otevřené­) řešení s širší podporou a vyvíjí ho nejen pro svůj hardware. Takové řešení trvá vyvinout déle a nebude dosahovat takových kvalit, může být ale zase široce využíváno.

Majitel RTXx0x0 bude samozřejmně nadšen z DLSS a pro něj to je jasná volba. Pokud si ale někdo koupí třeba GTX16x0 ­(stále se prodávají­), může takový človek ocenit, že má také možnost využít upscalovaní. Možná né tak kvalitní a rychle vyvinuté, ale v danou chvíli jediné dostupné.

Za mě je dobré, že existuje obojí a zákazník si může vybrat.
Odpovědět1  0
mareknr (267) | 19.9.20239:22
"Za mě je dobré, že existuje obojí a zákazník si může vybrat.­"

Mam na to rovnaky nazor ­(so vsetkym co si napisal­). Skoda, ze niektori ludia by najradsej DLSS vymazali lebo nie je open a ze je to nejake zlo. Dokonca niektori siria nezmysly o tom, ze to ani nie je technologia ale iba marketing.
Odpovědět0  0
unreall (489) | 19.9.202316:12
Skús si tu tvoju technológiu použiť pri rýchlych MP hrách, ako ti 120 dlss­-kovaných snimkov náramne pomôže…

Navyše väčšinou sú tie výsledky rozumne použiteľné až v prípade, že ma grafika dosť rasterizačného výkonu, na aspoň 60 fps, aby tých dopočitaných ­(kvalitatívne horších­) snímkov nebolo príliš a neprejavili sa výraznejšie defekty obrazu.

No a čo sa toho týka, tak mne osobne je už jedno, či mi v SP hre vykreslí grafika 60 snimkov, alebo 120, zatiaľ čo pri MP mi naozaj záleží, či ide o reálnych 120fps vs fakeových 60fps.

Dlss je fajn, rovnako, ako aj fsr, ale ich použiteľnosť je značne obmedzená vyššie uvedeným a príliš sa nato, obzvlášť nvidia, spolieha. Nevidel by som zase taký zázrak v podstrkávani falošných snimkov do výpočtu.
Odpovědět0  0
mareknr (267) | 19.9.202318:09
Hravam iba single player hry. Multak ma vobec nezaujima. S DLSS mozem mat lepsi alebo porovnatelne dobry obraz ako nativ, co mi umoznuje hrat s lepsimi FPS alebo v lepsich detailoch. Pri FG zasa mas lepsiu plynulost obrazu. Nikde sa nehovori, ze je to zazrak. Su to uzitocne technologie, ktore sa snazi AMD dohnat. FSR ako take nie je zle, ale na DLSS nema. U FSR3 sa este uvidi. Za mna neznamena, ze je nieco lepsie len preto, ked je to dostupne pre vacsiu cast ludi. Je to sice fajn a dobre pre tych co nemaju na vyber, ale ak proprietarne riesenie ma lepsiu kvalitu a mozem ho vyuzit, tak chcem prave to. O nic ine nejde.
Odpovědět0  0
Maw2100 (97) | 19.9.20237:59
DLSS jak se zdá je modulární koncept. V budoucnu se budou připojovat nové funkce. Tensor jádra s OFA jsou na to projektované. AMD bude vše cpát má standardní jádra až jim nezbude výkon na stínování, mapování textur.....:­-)
Odpovědět0  1
unreall (489) | 19.9.202316:17
Veď ty si sám protirečíš odpoveďou nižšie na tento komentár. Ty si taky maly lolo ešte… :)
Odpovědět0  0
mareknr (267) | 19.9.202318:18
Jasne. V com presne si protirecim lolo? : )
Odpovědět0  0
Maw2100 (97) | 18.9.202321:03
Jakube nepodléhej PR AMD. Nevyzkoušíš nebudeš mít výkon. Nebudeš mít Anti­-lag. Generovat snímky budou pomalá CUDA jádra s vysokou latencí. Jak to asi dopadne? A to i když má tvá karta výrazně výkonnější Tensor jádra.
Odpovědět0  0
JakubL (212) | 19.9.20235:34
Ale já přece mluvil práve o vyzkoušení. U FSR3 může vyjít hromada testů na různém hardware, bohužel tedy většinou bez porovnání s DLSS3. Ty testy se mohou zaměřit na výkon a kvalitu, třeba nakonec konstatovat, že to má svoje linity, ale půjde to aspoň otestovat. A nemusím si kupovat novou grafiku, abych si to vyzkoušel i sám ;)
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.