reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.1.2021, Jan Vítek, aktualita
Neinformovaný zákazník by z označení prodávaných procesorů mohl mít pocit, že jejich TDP bude odpovídat skutečné spotřebě, jenomže to neplatí ani u Intelu a v podstatě ani u AMD. Nyní ale bude řeč právě o Intelu. 
cdwN (585) | 25.1.202117:44
Lidi, když už se tady vzájemně urážíte, tak si ty urážky po sobě alespoň přečtěte...Překlepy nenapadám, ale ty hrubý pravopisný chyby...Styďte se :­-O

Kdosi tady napadl někoho jiného, že píše nesmysly, ale napíše, že píše ­"nesmysli­", no fuj :(
Odpovědět1  0
GaGy (70) | 25.1.20217:29
Pokud se tu lidé zastanou procesoru který má TPD 65W a v max loadu si řekne o 3x tolik .. Ou ­- Jde vidět jaké jsou tu opice..

a ty kecy že intel za to nemůže...Samozřejmě že může ! Kdyby chtěl tak by zatlačil na výrobce desek a donutil je dodržovat jeho specifikace.

Bych ten cpu fakt chtěl vidět v testech na 2,9Ghz :D ..

Příště už stačí říct že to žere 15W a bude to mít 1,5Ghz ... IQ některých tady v diskuzi je hodně na bodě mrazu.

Odpovědět3  0
RadecekH (810) | 25.1.20217:45
Já bych řekl, že idiot je ten, kdo není schopen pochopit, že TDP není maximální spotřeba. Stejně jako spotřeba u auta není maximální spotřeba, spotřeba u ledničky ­(udávaná v kWh za rok­) není maximální spotřeba, tak ani spotřeba udávaná formou TDP není maximální spotřebou procesoru.
Kdysi dávno, kdy procesory neměnily svou frekvenci a jejich spotřeba sice mírně kolísala podle toho, jakou instrukci zrovna dělaly, mělo TDP k maximální spotřebě blíž ­(a současně měla spotřeba v nečinnosti k nule dál­). Dneska je ten rozptyl holt větší.
Proč do toho taháte testy, to mi uniká. On Intel někde ve specifikacích procesoru uvádí jejich výkon? Neuvádí. Uvádí ve specifikacích maximální spotřebu? Uvádí. Tak co se vám nelíbí? Nelíbí se vám to, že ani po tisíci vysvětlení nejste schopen pochopit význam zkratky TDP. Ale pak hledejte problém v sobě, nikoliv v Intelu.
Odpovědět1  2
RadecekH (810) | 25.1.20219:13
U TDP v databázi procesorů ­(ark.intel.com­), kam ostatně posílá i čtenáře i ta stránka, kterou odkazujete, píše Intel tohle: Thermal Design Power ­(TDP­) represents the average power, in watts, the processor dissipates when operating at Base Frequency with all cores active under an Intel­-defined, high­-complexity workload. Refer to Datasheet for thermal solution requirements.
Takže, když provozujete dlouhodobě procesor podle specifikací, tedy na base frekvenci, vystačí si s příkonem definovaným TDP.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 25.1.20219:37
V tom případě by si Intel měl sjednotit alespoň svůj vlastní výklad termínu TDP, který odpovídá jeho procesorům.
Odpovědět1  0
sroobik (602) | 25.1.20218:43
:­) intel to tak davno robi Priklad.. Pentium gold N5000, base f. 1100. Ten procesor ide VZDY 2600, spotrebu som nemeral.
Odpovědět0  0
honza1616 (3625) | 23.1.202118:15
to je zase spam tady
hlavně že se řeší jen Intel, je jasné že ten žere xx víc než je stanovené TDP které je udáno pro základní frekvenci
ale že AMD žere xx W nad TDP to je už v pořádku

pane Vítku, dívám se že za ten dovětek v perexu o AMD Vás místní odchovanci od DD nesežerou
".....jenomže to neplatí ani u Intelu a v podstatě ani u AMD..."
Odpovědět2  11
wendak (449) | 23.1.202119:40
"AMD žere xx W nad TDP to je už v pořádku­"

Není, ale skoro 3,5x víc? O tom si AMD může nechat zdát. Když žralo AMD tak jsem do nich taky ­"kopal­" a kupoval raději Intel.
Tak ať uvádí to jejich nic neříkající TPD a pak maximální, pak by to bylo v pohodě ­- lidi by si nadimenzovali chladič, desku i zdroj.
Odpovědět8  2
wrah666 (6205) | 23.1.202121:54
Právě. Koupíte k 65W procesoru chladič dimenzovaný na 100W a pak se divíte, že to throttluje jak blázen :­) ­(cenu elektriky bych neřešil. Pokud mám pc na hraní, tak stejně žere víc grafika, při práce ve wordu je to ­"málo­" tak či tak a pc na práci jakožto práci, vyžadující výpočetní sílu si na sebe vydělá.)
Odpovědět0  4
GogoX (515) | 24.1.20216:51
tobě throttluje mozek a tomu imbecilovi nad tebou už ani to ne ... napište sem, soudruzi, v jaké běžné situaci bere intel tolik, co je psáno ... wandrákovy bláboly o 3x a milion x víc ani neberu v úvahu ... že má amd blok pro tyhle situace ­(stress testy a podobné úchylky­) neznamená, že kdyby nemělo, nežralo by stejně, nebo víc ... ve stress testech se žádný výkon neměří, jen spotřeba, teplota, stabilita a při té mikrospotřebě, co amd má, má vyšší tepoty, než intel ... od anandtech docela trapná záležitost, to se pánové vzbudili nějak pozdě ... alespoň mohli napsat, že ta spotřeba u 10700 je po nastavení bclk na 103% a max turbo all thread k tomu ... to je v podstatě přetaktování ... jinak to cpu ve stress testu s avx nebere víc, než 190 watt, v renderingu, kde jede 16 vláken na 100%, si sebere 140 watt, při hraní kolem stovky ... můžete psát ty svoje antiintel píčoviny do aleluja, realita bude stejné jiná ... i Vítkovi se nedivím, koho chleba žere ... není schopen ověřit si informace ... nebo nechce
Odpovědět2  7
DarkRichelieu (1230) | 25.1.20219:18
Intel v žádné běžné situaci nebere tolik kolik má psáno. Vždycky žere mnohem, mnohem, mnohem víc. To by se muselo omezit na desce, aby mu to nedovolila se takhle krmit. Což v základu samozřejmě nedělá.
Odpovědět0  0
honza1616 (3625) | 25.1.202121:50
Ano žere mnohem víc než má TDP, a sežere na měřaku v zásuvce i 185W ­(i9­-9900k­) BIOS v def.
Pro porovnání Ryzen 9 3900X sežere na měřaku v zásuvce a BIOSem ve vychozim nastaveni 150W,

Druhá stránka mince je, kdo taky používá aplikace s AVX instrukcí zatěžující všechny jádra, aby CPU té extrémní spotřeby dosáhl,
...No dobře třeba zrovna já.... Ale takových lidí bude naprosté minimum a většinou se ti lidé vyznají a vědí s čím mají počítat a vědí že pro CPU s 125TDP, mají koupit alespoň AiO vodníka s délkou na 2 větráky a teoreticky odběr při přetaktování bude 250W
Odpovědět0  0
blue.sun (268) | 24.1.202113:14
Tak pokud opravdu k takovému procesoru koupíš chladič dimenzovaný na 100 W, když víš, že Turbo je pomalu dvojnásobek základu, pak jsi blb.
Odpovědět1  2
kra.l (111) | 23.1.20210:08
Tady je vidět jak Intel nestačí lžím AMD o spotřebě tak to Intel udělal stejně jako AMD a už se nebude udávat reálná spotřeba jako tomu bylo do teď a bude se lhát Jako to do teď dělalo AMD a bude se uvádět spotřeba bez Turba.

Tímto si u mě Intel udělal veliký vroubek, i když chápu, že je AMD k tomuhle kroku tlačí, protože lidi vidí jen TDP, ale realitu proste nevidí. Proč tady nezakročí alespoň u nás evropská unie. Tam kde se má cpát se necpe a kde naopak nemá vymýšlí bejkárny.

Intel® Turbo Boost Technology 2.0 ­- Takový procesor mě do domu nesmí. Vracíme se do doby kdy stoupá spotřeba PC na neuvěřitelná čísla místo aby klesala. Nevím jak někdo může koupit dětem na hraní takový počítač a přístí rok se diví jakou mají spotřebu elektřiny a ještě pokud mají doma takové počítače třeba 3. 200W grafika 200W procesor já to nechápu jak si tohle někdo může dobrovolně koupit. Při hraní her 8 hodin denně a zbytek dne jeden puštěný může být reálně za rok 5000kč v elektrice néli víc + monitor atd.
Jo takhle asi rodiče nastavují že dítě může na takovém PC hrát 1 hodinu denně. Jo nechte se vysmát tomu nikdo nevěří a potom takové PC nemá opravdu doma smysl. Už vidím jak mu třeba i po 5 hodinách hraní zakážete GTA5, WOT atd
Odpovědět2  16
ZipX (190) | 23.1.20213:31
Cena elektriny je 8centov za kwh.. pokiaľ má pc spotrebu o 200w vyššiu tak tam prijdeš len o pár eur.. keďže v hrách cpu nebeží na max ­(nevyužije všetky thready­) podobne je na tom aj grafika ­(vsync a podobné vecí čo limitujú fps­) a tiež hry nehráš vkuse 8 hodín pri plnom výkone pc ­(trocha času bude minuté na online hry alebo nejaké retro­/stolové­/kartove low requements hry­)
Keď hráš 8hod denne s tou 200w vyššou spotrebou, celkovo 2000 hodin v roku tak zaplatíš len o 830kč viac na elektrine.. a to sa oplatí keďže grafiku budeš mať na ultra, a aj za samotné komponenty utratíš 600­-700usd.. čiže riešiť 900kč ročne na elektirne je ako kúpiť si oktaviu s 55kw a 4.0L spotrebou namiesto oktavii 110kw s 5L spotrebou..
Ta elektrina sa vždy premení len na teplo a tak nemusíš až tak topiť s plynom.. taktiež stačí zavriet dvere a vytopíš celu izbu..

A aj keby to bolo 5000kč ročne tak to je vtipná suma keď deti budú mať čo robiť.. keby si dal deti na hokej alebo iný šport, tak rocne minieš na jedno dieťa aj 20000kč..
Odpovědět5  1
RadecekH (810) | 23.1.20217:06
Někdy se zkuste podívat na testy spotřeby procesoru při hraní her. Opravdu to není tolik, kolik to žere v nějakém benchmarku.
Odpovědět4  0
minduton (92) | 23.1.202110:01
A jak tu efektivitu procesoru vůbec posuzujete, resp. jaká je vaše představa, prosím? Podle mě by se to mělo posuzovat na celou sestavu a to ve fps­/Watt nebo v rendered_frames­/Wattsekunda. Podle toho, co kdo posuzuje a preferuje jako účel.
Což se obávám, že pod tuto hranici efektivity se dostane Intel až na výjimky i s tím svým nahoněným turbem a vámi zmiňovaným podtápěním pod procesorem. Tepelná ztráta procesoru totiž tvoří obvykle jen 30­-40% výkonové spotřeby celé PC sestavy, pokud se započítá i LCD monitor ­(je­-li zapnut­), tak to vychází i na 25%. Za této konstelace se vyplatí procesor hnát dost daleko za sweet spot.

scénář A: CPU reálná spotřeba 65 W, zbytek sestavy 150 W, LCD 40 W, 40 fps... 0.157 fps­/W
scénář B: CPU reálná spotřeba 130 W, zbytek sestavy 180 W, LCD 40 W, 55 fps... 0.157 fps­/W

Oba scénáře jsou po stránce efektivity paradoxně srovnatelné, přitom B znamená 2x vyšší spotřebu procesoru.
Odpovědět2  1
tombominos (1237) | 23.1.202111:31
"Tady je vidět jak Intel nestačí lžím AMD o spotřebě tak to Intel udělal stejně jako AMD­"
.. nemate to nejak opacne? :D Tak jednoduchy bias se hned tak nevidi.
Intel je presne tim, kdo tohle radoby ­"TDP­" implementoval jako prvni. At uz slo o desktop nebo notebookovy segment. Ono by na tom nebylo nic spatneho, kdyby uvadel 2 hodnoty.. uvadene TDP a PL2. Jenomze to by vypadalo marketingove samzorejme blbe a proto radeji Intel mlzi, coz se v jeho pozici, kdy hraje technicky druhe housle se da i tak nejak ­'chapat­'. Nicmene se to da pozadovat na trochu past na zakaznika.
Odpovědět9  2
wendak (449) | 23.1.202119:36
Kral, ty jsi slušně pošahanej, evidentně jsi úplně mimo a fandovství Intelu z tebe úplně čiší ­- ještě že skoro 90% lidí, co si vybrají CPU ­(Retail­) to vidí správně a kupují ten špatný prcesor od AMD
Odpovědět7  2
GogoX (515) | 24.1.20216:58
co trčí z tebe, imbecile? Tomba už nebere vážně ani jeho mamka, decka nemá, neví jak na to ...
Odpovědět3  6
tombominos (1237) | 24.1.202122:02
Ono reagovat na Gogola nema moc smysl, protoze kde nic neni, tak neni na co odpovidat. Nicmene aspon by jsi si mohl odpustit ty svoje zbytecne urazky. Kdyz uz neumis nic napsat k veci, tak aspon bezduvodne nenapadej.
Mozna to bude ale to jedine co jako stalinuv pohrobek umis..
Odpovědět3  0
DarkRichelieu (1230) | 25.1.20219:25
Klasika, když dojdou argumenty tak se uráží že ? A pak kdo je tady imbecil.
Odpovědět1  0
Jardadoma (1505) | 22.1.202122:20
Školy na to nemám, ale přijde mi, že u procesoru se skoro všechna elektrická energie promění na teplo. To co sežerou signály jdoucí z Cpu, to bude minimum. Takže tepelné ztráty budou plus mínus příkon procesoru.
Nebo je to jinak, vysvětlí to někdo?
Odpovědět0  0
RadecekH (810) | 23.1.20217:08
Ano, elektrická energie se přemění na teplo. A co z toho podle vás plyne? To samé platí prakticky u čehokoli, co pracuje na elektřinu.
Odpovědět1  1
Jardadoma (1505) | 24.1.202111:25
Někde jsem zahlédl post, že TDP není o spotřebě, ale o odpadním teplu. Ale možná jsem jenom špatně četl.
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 22.1.202118:44
intel jednoznacne klame zakaznikov a davno mu mala byt dana pokuta. Pritom netreba spravit nic zazracne, len proste do papiera napisat, ze TDP je 225W a nie 65W. Alebo potom dodrziavat 65W pri maximalnej zatazi = zrusit allcore turbo a 1core turbo nastavit na taku frekvenciu, pri ktorej to ma 65W.
Odpovědět14  2
RadecekH (810) | 22.1.202119:49
Možná by jen stačilo, aby lidé jako vy konečně pochopili, že TDP neznamená maximální možná spotřeba.
Je zajímavé, že u auta pravděpodobně chápete, že udávaná spotřeba neznamená spotřebu maximální, ale u procesorů s tím máte z nějakého neznámého důvodu problém.
A kdybyste si ten článek alespoň přečetl a prohlédl grafy, zjistil byste, že ta vaše poslední věta je nesmysl. Při 1core turbu to těch 65 W nedá. Tomu 65W procesoru do těch 65 W i při turbu tak 30 W chybí.
Odpovědět2  14
sroobik (602) | 22.1.202120:08
mozno by stacilo, keby ludia ako ty konecne pochopili, ze TDP znamena hodnotu, na ktoru je potrebne nadizajnovat chladic. Ak nadizajnujem chladic na 65W, ale spotreba je >65W, tak nieco nieje s kostolnym poriadkom. Auta su uplne to iste, spotreba sa udava pri 50­/90­/130 = max povolenych rychlostiach.
Odpovědět11  1
RadecekH (810) | 22.1.202120:29
Když bude chladič dimenzovaný na 65 W a spotřeba bude větší, než 65 W, tak poroste teplota chladiče. Nic víc, nic méně. Ostatně proto je hodnota PL2 omezena na dobu ­"tau­" a proto má čip i své teplotní limity, kterými dokáže snížit svůj takt a tím i spotřebu. A ostatně i proto má ­"turbo­", u kterého se neočekává, že bude aktivní nonstop.
Můžete mi ukázat jediné auto, které má uváděnu spotřebu při 50­/90­/130? Opravdu jsem žádné takové neviděl.
Odpovědět1  12
blue.sun (268) | 22.1.202120:42
Dnes už takové auto neuvidíš, ale podle staré, dávno neplatné normy se spotřeba udávala město­-90­-120. Proto to v některých lidech může být zakořeněno.
Odpovědět1  1
iocz (24) | 24.1.20212:34
Mazda 6 mám to v techničáku město mimo město a dálnice
Odpovědět0  0
blue.sun (268) | 24.1.202113:19
Mazda 6 určitě nemůže mít takhle psanou spotřebu, protože je z doby, kdy se už měřilo podle NEDC město­-mimo město­-kombinovaná. Mohla to být 626 z počátku devadesátých let, pak bych ti věřil.
Odpovědět0  0
GogoX (515) | 24.1.20217:01
šroube, já než si něco koupím, něco si o tom přečtu ... ty jsi evidentně jeden z těch kokůtků, co se podívají na papírek a běží za mamkou s prosíkem o koupi ... pak se diví ... klasika ...
Odpovědět1  2
tombominos (1237) | 23.1.202111:34
To je jen okecavani. Intel uvadi to co se mu marketingove hodi, coz je spotreba na base frekvenci. To ze to v MT realne zatezi tak nebude diky boost technologii ale uz nikde ­"bezne­" neuvadi. Pritom by stacilo dat udaj PL2 jakozto horni hranici a v principu je problem vyreseny. Jenomze to se nehodi marketingu.
Odpovědět4  1
RadecekH (810) | 23.1.202112:05
V ­"reálné zátěži­" se ta spotřeba do TDP naprosto v pohodě vejde. Benchmark opravdu není reálná zátěž. Jakmile procesor dělá něco normálního ­(nejede na krev výpočty v cache paměti­) a komunikuje s RAMkou, diskem, grafikou, sítí..., tak žádných 200+ W opravdu nehrozí.
Odpovědět1  4
tombominos (1237) | 23.1.202115:54
Co je podle Vas treba konverze Videa, generovani obrazku v Blenderu, atd. to neni ­"realna­" spotreba, to se do realne spotreby CPU ­"nepocita­"? Jsou to jen jine scenare a takovych muze byt samzrejme vice.
Ja Vam garuntuji, ze to CPU pri pouziti H265 encoderu nebo klodne i H264 to CPU vytizi tak, ze se na TDP 125W bude divat jako na cervene koncove svetlo ujizdejiciho vlaku. Takze ne, 125W opravdu pri tech ­"specifikacich­", ktere Intel povoluje v ramci nastaveni desky, neopdovida tom, jak Intel to TDP ­"oznacuje­".
Odpovědět4  1
Neath1 (26) | 23.1.202119:29
Podle mého je hlavní problém v tom, že jak i3, i5, i7 tak i9 od Intelu mají určité verze definované stejné TDP, ale to stejné ve většině případů není. A taky jde o to, že člověk co kupuje i3 nebo i5 tak nebude žádný video editor, který zatěžuje cpu na 100% na to si lidi kupují vyšší modely, pro které pak ­"normální zátěž­" znamena úplně něco jiného. Proto se mi líbí jak to udělalo teď AMD, 65W segment, pak 95W segment a pak jsou ty nejvýkonnější modely s tdp 105W. A to nemluvim o tom, že se AMD opravdu snaží držet nějakých limitů. A jak tady někdo prohlašuje že AMD lže, ach jo musim se smát. To jediné snad psalo u svých buldozeru TDP 200W+ u desktopu. To by Intel nikdy nedopustil u desktopu, to by byl špatný marketing... :D
Odpovědět3  1
tombominos (1237) | 24.1.202122:05
Proc by si nekdo nemohl koupit i3 nebo i5 a na to zkouset videa? :­)
V dobach uplnych zacatku jsem jel na notebooku s Pentiem M..
Odpovědět0  0
Neath1 (26) | 25.1.202112:26
Zkoušet ano, nemohu nesouhlasit. Jen takový uživatelé opravdu nejdou až na krev co HW zavládne, většinou.
Odpovědět0  0
Gregi (51) | 22.1.202117:14
Ako sa traduje od Pentia I ­(FDIV­) ­- nespravne, ale zato rychlo!
Odpovědět6  1
Choakinek (1548) | 22.1.202116:12
Já bych ovšem řekl, že v tom grafu jsou u AMD reálné hodnoty sice odlišné od specifikací, nicméně dramaticky více se těm specifikacím blíží, než v případě Intelu.

A tak nějak asi tuším, jak tento problém asi vznikl. Prostě úkol zněl jasně: Dohnat AMD :­-­). Tak v zimě vás to nic navíc stát nebude, když zapnete počítač s Intelem, stáhnete topení :­-­). Problém tedy nastává až v létě.
Odpovědět9  1
wendak (449) | 22.1.202115:56
Takže podle Intel je rovnice 65=197 správná
:o­)­))
Odpovědět9  3
blue.sun (268) | 22.1.202120:43
Chápu, že AMDmozeček to nedovede pochopit, ale INTEL ZA TO NEMŮŽE!
Odpovědět2  14
wendak (449) | 23.1.202118:47
Jasně, může za to Babiš
Tupec, zůstane tupcem, u Bů.sun nic zvláštního
Odpovědět9  2
blue.sun (268) | 24.1.202113:22
No, zamotat do procesorů Babiše, na to člověk musí být zvláštní kapacita. AMDčkaři jsou fakt odpad, to se nezměnilo za celé roky.
Odpovědět1  5
Neath1 (26) | 23.1.202119:48
Kde jsou ty časy kdy jsme si stěžovali na to jak cpu překračuje 2× stanovené TDP a byli jsme strašně pohoršeni a teď ho procesor překračuje i 4x. Šílené, už aby Intel přišel se 7nm, toto se mi nelíbí...
Odpovědět2  2
honza1616 (3625) | 23.1.202122:04
který procesor žere 4x víc než je TDP ?
i 10900K k tomu má daleko, přesněji sežere 2,3x nad TDP ­(sežere 286W­)
https:­/­/tpucdn.com­/review­/intel­-core­-i9­-10900k­/images­/power­-stress.png
nebo jste myslel nějaký 2­-paticový systém ???
Odpovědět4  0
sroobik (602) | 23.1.202122:23
214­/65=3,3 To sa tu vobec nehanbite obhajovat 214W spotrebu u papierovo 65W procesora? Tak to potom treba zabalit celu debatu, lebo je uplne zbytocna.
Odpovědět4  2
Neath1 (26) | 24.1.202118:49
Omlouvám se, byla to trochu nadsázka.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.