reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.4.2022, Karel Polívka, anketa
V oblasti desktopových procesorů se toho v posledních několika letech hodně změnilo. Proto je vhodný čas zopakovat anketu, kterou jsme měli před 8 roky, aneb kterého výrobce desktopových procesorů dnes více preferujete.
Peno11 (88) | 3.5.20220:05
Od doby mého prvního PC, AMD 486, jsem měl s jednou výjimkou, což byl nějaký Cyrus, kdo si na ně dnes ještě vzpomene, vždy jen AMD. Ale není to tak, že bych Intel nějak odsuzoval, nebo byl nějakým nepokrytým fandou AMD. Prostě mi to tak nějak vždy vyšlo, že jsem v tu chvíli považoval AMD pro sebe za nejlepší koupi, byť musím přiznat, že koupi FX­-6300 jsem olitoval ­(a bylo to také poprvé, kdy jsem koupě AMD litoval­). Teď mám Ryzen 5600X a téhle koupě rozhodně nelituji. Nicméně to bylo opět proto, že tenkrát v září mi jeho koupě prostě dávala smysl. Dnes bych šel spíše do Alder Lake s DDR4, protože investice do AM4 mi dnes nedává smysl a AM5 s mi při cenách a výkonech DDR5 pamětí také ještě minimálně dva roky smysl dávat nebude. Toť můj názor.
Odpovědět0  0
JiVy (599) | 24.4.202215:36
Poměr cena­/výkon je umělý ukazatel, který má smysl pouze tehdy, pokud porovnáváme dvě řešení se stejnou cenou, nebo stejným výkonem.
Obecně platí, že nejlepší poměr cena výkon najdeme na dolním konci žebříčku podle výkonu a naopak u nejvýkonnějších řešení bývá poměr cena­/výkon nejhorší.
Navíc nemá smysl porovnávat pouze ceny a výkon procesorů, je potřeba brát v úvahu i celý systém, tj. minimálně i MB + RAM a také určení sestavy. Jinak to vychází u základních herních sestav a úplně jinak třeba u sestav s kompletním vodním chlazením.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 24.4.202217:46
Sice máš pravdu, ale snad každý má na ten počítač nějaký rozpočet. A s tím, že je nutné brát ohled na zbytek systému rozhodně souhlasím. Nutné poladit tak nějak k sobě, any se součásti vzájemně nebrzdily, nebo jinak nedegradovaly. ­(Nejlepší je šuntozdroj, který z kompu za desítky tisíc udělá mrtvé součástky do šrotu, jelikož se ušetřila tisícovka či dvě..­)
Odpovědět5  0
kutil05 (785) | 25.4.202212:45
Jenže záleží i na požadovaném výkonu, konektivitě a dalších vlastnostech, integrovaná grafika ano­/ne a jak výkonná třeba. A podle dané kategorie, zda vůbec existuje konkurence a jaká je.
Odpovědět3  0
LOGIK (29) | 23.4.202223:39
1. AMD má výhodnější nabídku již několik let
2. vzhledem k značnému množství backdoorů, par don chyb v procesoru, mě intel ani nezajímá. Ani se to nepokouší opravit, místo toho si hledají výmluvy, proč to lidem nemusí vadit.
Odpovědět5  1
LeHydrak (81) | 22.4.202221:02
Když nemám oblíbeného výrobce, ale nyní bych koupil Intel Alder Lake a za pár měsíců nejspíše zase AMD Ryzen 7000, je pro mně vhodnější zaškrtnout odpověď ­"Nemám oblíbeného výrobce, ale nabídku má dnes lepší Intel.­" nebo ­"Nemám oblíbeného výrobce, procesor bych vybíral podle poměru cena­/výkon.­"?
Já bych spíš volil něco jako ­"Nemám oblíbeného výrobce, procesor bych vybíral podle toho, jakou bude mít platforma budoucnost­" ve smyslu možnosti upgradu do budoucích řad procesorů ­(Nyní Intel kvůli možnosti* upgradu na Raptor Lake, za pár měsíců AMD AM5 kvůli možnosti* upgradu na AMD Ryzen 8000 atd.­) a ve smyslu nejaktuálnějších technologií, které daný výrobce nabízí ­(Nyní Alder Lake a DDR5, PCIe 5,...­). Ale taková odpověď tam není.
* Asi by se hodilo doplnit slovo ­"údajné­", AMD ale věřím že bude podporovat AM5 podobně jako AM4 a u Intelu to ze všech dosavadních úniků vypadá taky dobře z hlediska možnosti upgradu alespoň na Raptor Lake ­- ale poté bude v tomto zase lepší snad AMD.
Odpovědět1  0
Karel Polívka (1066) | 22.4.202221:21
To už je na Vás, zda chcete ve své odpovědi zdůraznit, které dnešní produkty považujete za lepší, nebo chcete jen obecně konstatovat, že se chcete vždy rozhodovat podle poměru cena­/výkon.

Pokud jde o platformu a technologie, to by se větvilo tak moc, že by zase jiní čtenáři nemuseli mít jasno v tom, co vlastně vybrat, protože by se ty odpovědi příliš překrývaly. Nicméně v tomto případě jsem záměrně zvolil stejné odpovědi jako před 8 roky, aby bylo možné vzájemné srovnání a byl vidět ten posun v čase. S ohledem na Váš komentář mi přijde, že k Vám nejvíce sedí odpověď: ­"Nemám oblíbeného výrobce, procesor bych vybíral podle poměru cena­­/výkon.­­" Pod označení cena­/výkon obecně spadá i zohledňování dalších technologických vlastností s ohledem na cenu produktu a nejen hrubý výpočetní výkon jako takový.
Odpovědět5  0
LeHydrak (81) | 22.4.202221:47
Vzhledem k tomu, kolik lidí hlasuje pro Intel a kolik pro AMD, jsem se rozhodl vyzdvihnout současnou chvíli a hlasoval jsem pro Intel, aby měl taky aspoň pár hlasů, když už tak celkem jednoznačně v anketě vede AMD, aby se necítil Intel úplně špatně. :D
Odpovědět3  0
LOGIK (29) | 24.4.20220:00
Pochybuji o tom, že lidé v Intelu mají nějaké emoce. To znamená, že se nemohou nijak cítit.
Odpovědět0  0
LOGIK (29) | 23.4.202223:53
1. Obyčejný smrtelník si nekupuje počítač každý rok.
2. Obyčejný smrtelník kašle na drahé paměti DDR5 a drahé základní desky s podporou DDR 5

Až budou DDR5 za přijatelnou cenu, tak je bude podporovat už dávno i AMD.
Leda uvažuju, že DDR5 může být lepší pro APU, kde pamět může být úzkým hrdlem výkonu, to však není důležité, protože:
1. Intel nemá žádné silné APU
2. platforma s DDR5 je natolik drahá, že by člověk mohl dát přednost dedikované grafické kartě

Teď by to chtělo nějaké testy, do jaké míry mě DDR5 jako operační pamět zvedne výkon počítače ve hrách, ale hádám, že moc nee.
Odpovědět3  0
LeHydrak (81) | 24.4.202222:03
Asi jste mně špatně pochopil. Právě že obyčejný smrtelník si nekupuje počítač každý rok, já mám třeba ten svůj 7 let a můj budoucí bych chtěl mít klidně ještě déle. A proto v tuto chvíli rozhodně nechci kupovat AMD, protože ten má jen dosluhující AM4, ale Intel Alder Lake, protože ten již má DDR5 ­(nyní bych třeba dočasně koupil nějaké levnější 16 GB 5200 MHz, ale v budoucnu až zlevní, tak bych to vyměnil třeba za 32 GB 6400 MHz a to už by vliv na výkon mohlo mít­), PCIe 5.0 ­(i když jeho využitelnost je diskutabilní­) a hlavně se u něj předpokládá, že bude možnost upgradu na Raptor Lake, kde už má být 24 jader a ještě o chlup vyšší jednojádrový výkon = žádný AMD z procesorů na AM4 se mu nevyrovná. A opět, až vyjde AMD Ryzen 7000, a pokud bych samozřejmě do té doby nekoupil Intel, bude výhodnější AMD, protože nejspíš bude mít vyšší výkon, a počítám že bude možnost později upgradovat na Ryzen 8000, kterému se už zase ani Raptor Lake nevyrovná, navíc očekávám že snad AMD nebude tak nenažrané, jako nyní Intel.
Odpovědět1  0
LeHydrak (81) | 24.4.202222:18
Zase jsem asi překročil limit úpravy příspěvku, takže to musím napsat znovu a do odpovědi. :­-­(
Samozřejmě pokud někdo smýšlí podobně jako já, doporučoval bych mu už díky chystaným novým generacím grafik ­(+ snad dalšímu zlevnění současných­) počkat na AMD AM5, protože samozřejmě díky současné nenažranosti Intelu, čili i potřebě kvalitního chlazení, drahým základním deskám a drahým pamětem, by v tuto chvíli utratil o dost víc než je zdrávo. Takže samozřejmě souhlasím s již zmíněnými nevýhodami Intelu, ale kdybych prostě v tuto chvíli ten počítač nutně potřeboval a nemohl těch pár měsíců počkat, raději bych schudl o pár tisíc navíc a investoval do budoucnosti, než ušetřil a zakoupil již dosluhující platformu. :­-­)
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 22.4.202219:51
Fandím AMD a rozhodně koupím AMD. Akorát nevím, jestli 5800x3d do současné desky, nebo počkat a před vánoci si vzít 7xxx s novou deskou i ramkami atd. Ale klidně pouívám i Intel, nejsem fanatik.
Odpovědět3  0
Uni (204) | 23.4.20227:36
Zmiňovaný CPU napovídá, že cílem pravděpodobně je herní rig. Postavil bych to na současném 3D a ušetřený peníz oproti AM⁵, DDR5 apod. bych vrazil do nadcházející generace CPU.
Ale toto si člověk musí rozhodnout sám. Třeba není limit v rozpočtu a pak je výběr jen na tom, co se komu líbí
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 23.4.20228:01
Pracovně herní. ­(možná spíš henrě pracovní­) A asi to skončí přesně jak říkáš. 5800x3d stojí 12 tisíc. Obdoba v sedmičkové řadě asi moc levnější nebude, pokud vůbec. Plus deska, plus řekněme dalších 7 tisíc ramky, aby to nebyly nejpomalejší šmejdy.. A chladič asi také nový. S přihlédnutím k prodeji současného mi to vychází na 10500 versus by voko 20000, za hodně podobný výkon. A to těch druhých 10 táců určitě doivedu investovat jinde.
Odpovědět4  0
Andir (747) | 22.4.202217:34
poslední roky mi amd fanboys dost znechutili amd nemluvě při tom jak vedou grafiky které jsou dost low a cenu dají podobnou jak nvidia nějak je nemám rád jinak než na udržení konkurence.
Odpovědět2  17
stapor (33) | 22.4.202223:28
Andir, projdi si občas nějaké nezávislé benchmarky a neplácej bludy, ty low grafiko.
Odpovědět10  0
LOGIK (29) | 24.4.202213:42
RX 6900 má nejvyšší FPS ze všech grafik v kategorii Full HD rozlišení.
A v nastávající generaci bude mít AMD stoprocentně nejvýkonnější grafickou kartu na trhu ve všech kategoriích.
Co by mělo ještě vydat, aby jsi byl spokojený?
Odpovědět2  1
kutil05 (785) | 25.4.202212:48
Jako by v minulosti fandové Intelu či Nvidie byli lepší. Každé fanouškovství i to sportovní může přerůst zdravou míru.
Odpovědět3  0
Pavel Matějka (1578) | 22.4.202217:29
Lepší nabídka nerovná se jen lepší procesor. Musí se připočítat základní deska a cena RAM.
Odpovědět8  0
JonnyC (27) | 23.4.20225:31
a spotreba. na zimu jedine intel :D
Odpovědět11  0
peteb (364) | 27.4.202217:10
Kolik all­-in­-one vodních chlazení se musí započítat do TCO za dejme tomu pět let provozování 129xx?
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.