reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.4.2023, Milan Šurkala, aktualita
Boj Epic Games proti Applu se táhne už od roku 2020. Společnosti se nelíbilo, že se na platformě iOS nemůže vyhnout standardním 30% provizím z nákupu předmětů ve hře. Soud však rozhodl, že ve většině bodů žaloby byl Apple v právu.
jk3 (61) | 26.4.202317:02
No souhlasím, že znemožnit instalaci aplikací z jiných zdrojů a důsledně kontrolovat nahrávaný obsah na Apple store je bezpečnější, než ta naprostá otevřenost a nezodpovědnost na straně Androidu. Android je snadnější zavirovat jak iOS. A že si Apple bere 30%? No tak ať to Epic o těch 30% na Apple zdraží. Problém vyřešen.
Odpovědět1  1
x3m (149) | 27.4.20239:17
Si predstav ten poprask, co by to spravilo v PC segmente, keby tam zacali fungovat taketo nekale praktiky. V tomto konkretnom pripade sice som na strane applu, pretoze Epic dobre vedel do coho ide a ked tak mal zalovat apple este pred tym nez vydal svoju hru pre apple zariadenia, resp. predtym, nez zacal oebavat ich system.

A mimochodom, tusim od buduceho roku sa apple bude musiet v EU otvorit aplikaciam tretich stran.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 28.4.20237:43
Ano a jen v Evropě. Stejne, nadávají na nemožnost sideloadu hlavně ti co apple nemají. A pár vývojářů co nechtějí platit provizi, jako by jiní provize nebrali, byť menší. Alternativní store instalovat nebudu. Nejen bezpečnost, ale třeba vývojář co přejde z one time paymentu na předplatné to nemůže udělat u těch co platili lifetime. Nedávno tak přes prsty dostalo Notability.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 27.4.20239:56
Tak v případě naprosté nezodpovědnosti durazně nesouhlasím, android je naprosto bezpečný, není možné jej zavirovat. Vše se spouští v sandboxu, takže antiviry jsou naprosto bezpředmětné, jen google nechal vešteré udělené oprávnění na uživateli, to bych ale řekl že není jeho problém když to uživatel nečte a jen automaticky zvolí ano. Ale google je známý svýmy esteregy a podobnýmy blbostmi. Tak bych tam dal oporávnění ­"znásilnit mou matku­" nebo něco podobného, kolik lidí by dalo ano. A jak vidím eu se sere do všeho, kdo normální řekne že tvůj os musí podporovat platbu třetí strany. To je jako by řekla od teď budeš v autě vozit bezdomovce zadarmo.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 27.4.202311:47
jo a zapomněl jsem od nějaké v10~ už blokuje je přístup na root sd karty, a aplikace má přístup jen k nějaké složce, pokud chce aplikace zapsat jinam je uživatel vyzván aby ji ho dočasně dal
Odpovědět0  0
Akuh (1099) | 27.4.202312:04
S těmi silnými prohlášeními jako ­"android je naprosto bezpečný, není možné jej zavirovat­"
Se trochu klidni. Jo sandbox výrazně pomáhá z bezpečností, ale to neznamená že je absolutně bezpečný. Tuším že loni, či předloni byla soutěž white hat hackerů a mám pocit že se povedlo uniknout i z virtuálky do hostitelskýho PC, takže ani sandbox rozhodně nebude absolutní ochrana. Jo, hodně pomůže, ale pokud je v tom chyba, nebo popravdě nemusí být jen v androidu, ale třeba i v SoC tak jsi pořád zranitelný.
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1254) | 27.4.202313:54
tak jestli to berete takto, tak ano android se dá v 0,001% případů zavirovat. Uklidnil jsem se, stačí takto?
Odpovědět0  0
jk3 (61) | 27.4.202315:34
Ono stačí, když máte nějakou věhlasnou aplikaci, kterou používá mraky lidí a pak ji někdo cíleně koupí se záměrem získat přístupy do těch telefonů. Google to nekontroluje, jemu se to ukradené. A jak to někdo koupí, v rámci update aplikace si tam pošle malware a začne slídit po cenných datech. A že uživatelé všechno odklikají? No bodejť, když ty aplikace bez toho odklikání přístupu ke všemu nechtějí fungovat.
Odpovědět0  0
komplikator (640) | 28.4.20237:45
Nejde o vir ale třeba o získávání dat o uživateli a scam. Kolik už jsem viděl lidí co jim ­"samy­" odchází prémiové sms a následně týdenní platby protože aplikaci dal uživatel v dobré víře práva.
Odpovědět0  0
Andir (747) | 26.4.202315:29
ještě že na pc je možnost se zmetkům co si berou 30% vyhnout, je to zlodějna, nikdy nepodpořit a apple bych nechtěl ani za nic.
Odpovědět1  6
Milan Šurkala (4502) | 26.4.202316:03
Tak to mi pak není jasné, jaké služby a produkty používáte, to pak nemůžete podpořit v podstatě nikoho. Už jen chytrý telefon je poněkud problém, protože 30 % si bere jak Apple, tak Google.
Odpovědět0  0
uranmorte (27) | 26.4.202316:44
V příspěvku je uvedeno na PC. I když v mobilní sféře se i opensource řešení najde. A jak přispívat patreon, pay pal, převod na účet, ... nebo šířením informací o službě­/softwaru, přispěním do kodu, .... Něco to sežere, ale 30 % to zdaleka nebude.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4502) | 26.4.202317:01
Ale tady se přece vůbec nebavíme o ­"podpoře­" nějakého tvůrce obsahu, ale těch obřích platforem ­(Google, Microsoft, Apple, Steam,...­), která to těm výše uvedeným tvůrcům ­"bere­". Tady se bavíme o podpoře té opačné strany rovnice. Pokud nechce ­"podporovat­" společnost, která si na ostatních tvůrcích někde bere 30% provizi, tak mi není moc jasné, na jaké platformě chce s moderními zařízeními fungovat.

30 % je standard napříč většinou podobných platforem, ne jen u Applu ­(navíc ani tam to není vždy 30 % stejně jako u ostatních, za mnoha podmínek tam jsou úlevy, třeba u Applu drtivá většina platí 15 %­). Jestli nechce podporovat 30% zloděje, tak nemůže mít chytrý telefon, protože 30% provize má Apple a 30% provize má i Google. Obejít se to v mnoha případech ­(především u předplatných­) dá legálně u obou a neplatit vůbec nic, ale obě tyto platformy to takto mají. Nemůže si kupovat hry na Steamu, protože ten si bere také 30 %. Pokud má Samsung, nepomůže si ani v Galaxy Store, protože i Samsung si tam bere 30 %.

A to tady raději nebudeme zmiňovat foto a video, kde jsou tvůrci rádi, když těch 30 % není pro platformu, ale pro ně.
Odpovědět0  0
peteb (364) | 26.4.202318:03
Vždyť ti tvůrci mohou tyto platformy klidně ignorovat. ˇZ toho, že tak nečiní je jasné, že jim je 70% z něčeho milejších než 100% z ničeho. Navíc jim nikdo nebrání v tom vytvořit si platformu vlastní, kde se nebude muset provozovateli odvádět vůbec nic.
Odpovědět4  0
Eskymak (1057) | 26.4.202322:07
Nemohou je ignorovat, protože mají monopolní postavení.
Odpovědět0  3
Akuh (1099) | 27.4.20232:36
Oligopol, když už
Odpovědět1  0
komplikator (640) | 28.4.20237:47
30% je běžná provize za prodej sw. Treba stream, 20% pokud to udělá X milionů dolarů tržby.

Pokud člověk nekupuje přímo u vyvojare­/vykonávané práv, vždy tam bude provize
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 26.4.202322:05
Ono je na Androidu potřeba od Google něco kupovat?
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4502) | 26.4.202323:02
Není, ale má stejnou 30% provizi jako Apple. A ono i na Applu se dá spousta věcí koupit mimo systém, to už pak záleží na vývojáři, jak si to zařídí.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.