Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
19.6.2023, Milan Šurkala, aktualita
Objevuje se čím dál tím více malých elektrických mikrovozítek, která by se měla alespoň v myšlenkách jejich tvůrců stát základem elektromobility budoucnosti. Ark Zero je dalším takovým projektem s 81km dojezdem.
cdwN (585) | 23.6.20239:40
Nakonec to v budoucnu stejně dopadne tak, že bude mít auto jen docela málo lidí ­(budou dost drahá­) a zkrátka se budou vozy za úplatu půjčovat. Lidé budou chodit více pěšky tam, kam se dříve dopravovali, budou mít lepší fyzickou kondici a vzduch nebude tak znečištěný...Takže se toho ekologického nakonec dočkáme, jen to bude možná jinou cestou, než byl původní záměr. Nebo ne? :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5135) | 23.6.202310:03
"Nakonec to v budoucnu stejně dopadne tak, že bude mít auto jen docela málo lidí ​­(budou dost drahá​­) a zkrátka se budou vozy za úplatu půjčovat.­"

Tak to je docela jasné, že to tak dopadne. Ostatně už teď to tak máme s koloběžkami a koly ­(a ostatně už i u těch aut to tak v některých městech funguje­). Auta budou za předplatná, což má i několik výhod. Nestaráte se o servis a další provozní věci. Pronajímáte si auto dle potřeby ­(na cestu do práce si pronajmete takové prdítko, když budete potřebovat jet na dovolenou, vezmete kombíka, když potřebujete něco převézt, dodávku­). Díky autonomnímu řízení se auto samo nabije, samo přijede na dané místo určení v danou dobu. Sníží se počet parkujících aut ­(jedno auto denně obhospodaří více lidí­). Že to je jiné, neznamená nutně, že je to také špatné.
Odpovědět0  0
Choakinek (1668) | 19.6.202320:36
OK, pojďme si dát nějaká srovnání:

Zaváděcí cena Fordu T byla poměrně vysoká, dnes by to vyšlo zhruba na 600 000 Kč. To bylo v roce 1909. Zde je nutné připomenout, že např. dělník bral tehdy ve vyspělém světě úplně jiné peníze, než dnes. Samozřejmě mnohem vyšší ve srovnání s jinými pracovními obory, než dnes.

V roce 1925 ovšem cena Fordu T klesla na zhruba dnešních 100 000 Kč. Ark Zero překonán ­- v roce 1925 ­(překonán byl tedy již v roce 1920, ale ještě ne tak drtivě­)!

Ford T je poměrně klasicky prostorný, čtyřdveřový, čtyřmístný automobil, Ark Zero je jen dvoudveřový pro dva lidi.

Dojezd Fordu T byl mezi 200 ­- 250 km, tedy Ark Zero nemá dojezd ani poloviční.
Odpovědět3  0
vaclav2211 (412) | 19.6.202318:09
Co to Ku....a je?
Odpovědět3  0
radon (66) | 19.6.202315:32
super zpráva, za tři roky jdu do důchodu a konečně bude na trhu něco levného, čím dojedu do Kauflandu! Už se těším :­-)
Odpovědět4  0
ToKrCZ (25) | 19.6.202315:47
Chápu, akorát bych ještě spoléhal na to, že mi ten nákup z Kaufu potom sami dodávkou dovezou. Jinak jako takové vozítko na kochání ideální, sex v takto stísněných prostorech taky bude zážitek.
Odpovědět0  0
kazaxx (316) | 20.6.20238:20
Sex v tomhle auto? Spis nekteri ekoaktivisti budou mit sex s tim autem XD
Odpovědět3  0
thegrid (291) | 19.6.202314:31
3 kone to ma snad jak fichtl co bude mit tak 55kg ­(odhaduji vše­). Jak to chce uvést 2 lidi do kopce? Fakt impotentní autíčko.
Odpovědět2  1
Eskymak (1057) | 22.6.202315:14
Ty tři koně je ale potřeba ještě před to zapřáhnout...
Odpovědět1  0
MrQuick (32) | 19.6.202313:58
Jestli je tohle budoucnost lidového automobilismu, tak potěš prso. Do toho bych nesed, ani kdyby mi těch 160 tisíc chtěli dát.
Odpovědět4  1
asip80 (1191) | 19.6.202313:05
"I když mnozí tvrdí, že právě u elektrických mikrovozítek měla začít elektromobilita, to byl až dosud kvůli vysoké ceně baterií nesmysl.­"

- šlo by to nějak kvantifikovat?

- předpokládám, že jde opět o vůz do 45 km­/h :­) Doufejme, že takových bude jezdit hodně málo...
Odpovědět1  1
Akulacz (311) | 19.6.202320:59
Já tu třeba nedávno psal, že když už stát něco podporuje ­(dotuje­), tak by měl začít u sebe u povozů určených do měst a že čím menší auto, které splní daný účel tím lepší.
Třeba jako příklad pošťák co vozí dopisy a drobné zásilky by to zvládl ve vozítku typu Spring podobně jako v caddyně kterou u nás jezdí teď a ta cena i bez dotace už je podobná...
Když už se rozhodlo že půjdeme tímto kurzem, tak bych se snažil jako první elektrifikovat to co jezdí převážně po městě­(pošta, státní správa, pizza a jiné rozvážky­) a jako první se snažit mít čistý vzduch tam a postupně, jak půjde pokrok to rozšiřovat do dalších oblastí...
Tyhle babety se střechou jsou ale také takový extrém. I to městské vozítko by mělo zvládat aspoň 80ku a těch 16+ bych to také zvedl aspoň na 55
Odpovědět2  0
xls (65) | 19.6.202312:23
Jestli je interiér veganský, tak to rozhodně není nic pro mě. A to mám menší auta vyloženě rád.
Odpovědět0  1
Akulacz (311) | 19.6.202320:34
Tak když se zvolí správné materiály a bude dost hořčice, tak by to mohlo na konci životnosti jít aspoň sežrat...
Odpovědět2  0
Daret (33) | 19.6.202312:23
Dizajn je za mna hroza. Zaujimalo by ma ako to vidia ostatni.

Viem si toto auticko predstavit ako nieco, co by nakupilo mesto ­- ako CityCar
Auto, ktore si moze clovek prenajat na jednotlive jazdy, podobne ako byvaju bicykle a kolobezky.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (5135) | 19.6.202312:49
Ano, na něco takového bych to viděl také. Nemyslím si, že se něco takového ve velkém prosadí v osobním vlastnictví. Co se týče designu, pro danou velikost a použití mi to přijde OK. Žádný zázrak, viděl jsem i mnohem hezčí mikroauta, ale také mnohem horší.
Odpovědět3  0
vaclav2211 (412) | 19.6.202318:11
Multipla V2. hnus hnus, hnuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus!
Odpovědět0  0
Eskymak (1057) | 19.6.202311:08
Auto, coby prostředek individuální dopravy, do města přeci nepatří, alespoň to se nám tvrdí. Nákup do toho nedáte, děti do školy tím neodvezete, psa k veterináři také ne... takže to už můžete jít rovnou pěšky ­(na autobus­).

Ten, kdo má potřebu jezdit po městě autem, si tuhle parodii na auto prostě nekoupí.
Odpovědět7  0
asip80 (1191) | 19.6.202313:07
" děti do školy tím neodvezete­"
- to je auto pro ­"děti­" ;­) > skupina AM :­)
Odpovědět0  0
vaclav2211 (412) | 19.6.202318:14
Uz len z principu by som tam svoje decko nedal. Kde je bezpecnost? To uz aj Daewo Tico ­/zapalkova krabycka­/ mala vacsiu bezpecnost nez tento totalny nezmysel.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (5135) | 19.6.202321:00
No ono moderní auto může mít i při těchto rozměrech výrazně lepší bezpečnost než Tico. Zero sice crashtest ještě nemá, ale třeba takový Smart je stejně velká plechovka. Nepřijde mi, že by to bylo nějak špatné. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=pg0utJAi7Hw Jak moc dobře to má zmáknuté Ark, to nevíme, ale malé neznamená automaticky nebezpečné.

Jiná mirkoauta:
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=5zlCfIG4­-OY
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=VzvgmEKu80I
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=4v4B4OBLKsw

Daewoo Tico sice crashtest také nemáme, ale můžeme vyzkoušet třeba jeho výrazně novějšího, modernějšího a bezpečnějšího nástupce, Matiz. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=DI6jDOHu1R4 Nebo se můžeme podívat na další větší vozy Daewoo, a to ještě modernější, třeba Lanos a Nubira https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=gph2nqDWk7A ­(čas 3:49­). Asi nebudeme předpokládat, že konstrukčně mnohem starší a menší Tico bude lepší než novější Nubira, což je auto velikosti Octavie, ne?

Nevím jak Vy, ale v případě nehody bych raději volil toho Smarta než Matize, dokonce bych ho preferoval i před o dva metry delší Nubirou. A proti Ticu... to snad raději ani neříkat. To své děti asi hodně nemáte rád.
Odpovědět0  0
Simik (362) | 20.6.20237:34
Může, ale nemusí. A jestli je to homologovaný jako moped, tak si o nějaké bezpečnosti můžete akorát snít.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (5135) | 20.6.202310:56
Ano, to souhlasím. Může, ale nemusí. Stejně tak to ale platí obráceně. Nelze říci, že to má horší bezpečnost jako Tico. Může ale nemusí. Takže se můžeme jen dohadovat a předpokládat. Podívejme se na to.

"jestli je to homologovaný jako moped, tak si o nějaké bezpečnosti můžete akorát snít.­"

V příspěvku výše jsou tři crashtesty mikroaut včetně jednoho homologovaného jako moped. Všechna tři mikroauta vykázala podstatně tužší skelet karoserie než o metr delší Daewoo Lanos. A teď si položme otázku. Pokud se Daewoo Lanos sroluje jako papírová krabička, co udělá jeho předchůdce Daweoo Nexia, která je v podstatě Daewoo Racer s modernějším čumákem a ten je v zásadě Opel Kadett s jiným logem?

https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=jZ29NDuhMh0

Já bych v tom sedět nechtěl. Osobně bych předpokládat, že taková krabička jako Daewoo Tico, což je Suzuki Alto s jiným logem, ze zhruba stejného období ­(koncepčně druhá polovina 80. let­), na tom bude ještě výrazně hůře než mnohem větší Opel Kadett. Jasně, velikost v crashtestech nehraje zas tak velkou roli, jsou auta, která jsou velká, a přesto se to roluje jak z papíru, ale asi chápete, kam tím mířím.

Vidíme, že moderní mikroauto > Lanos, na to tu máme crashtesty výše. A můžeme předpokládat ­(samozřejmě, pravda to být nemusí­), že Lanos > Nexia > Racer ­(Kadett­) > Tico ­(Alto­). Jak se z takové tranzitivity dá vyvodit a předpokládat, že Tico > moderní mikroauto, to opravdu netuším. Jasně, Ark mohl jakoukoli bezpečnost vůbec neřešit, i to je možné. Každopádně tomu, že je Tico bezpečnější než Zero, bych nevěřil.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.