Astronomové nachází stále více exoplanet, nebo snad jde o nepovedené hvězdy?

Keckova observatoř na Havaji byla využita pro měření rotace třech vzdálených těles, v jejichž případě se astronomové nemohou rozhodnout, zda jde o planety, nebo nepovedené hvězdy, čili hnědé trpaslíky. Mluví tak o nich se značnou neurčitostí.

Astronomové z Caltechu nedávno sledovali celkem tři tělesa, které raději označují za "planetary-mass companions", čili souputovníky s planetární hmotností. Mohou to být totiž velké planety, anebo hvězdy s nízkou hmotností, jež nedokázaly zažehnout fúzi a v takovém případě jde obvykle o hnědé trpaslíky. Zcela konkrétně jde o tři následující tělesa: GSC 6214-210b, VHS 1256-1257 a ROXs 42B b, kde malé písmeno b na konci označuje, že jde zatím oficiálně o planety, neboť kdyby byla tělesa registrována jako hvězdy, bylo by dané písmeno velké.

První snímek ukazuje až u dolního okraje těleso GSC 6214-210 b poblíž své hvězdy vzdálené od nás cca 473 světelných let (145 parseků) s jistou dávkou tolerance. Tato hvězda má mít asi 60 % hmotnosti Slunce a údajná planeta zase 17 hmotností Jupiteru a jde o jednu z asi 20 velkých exoplanet, či souputovníků s planetární hmotností, které se dosud podařilo přímo nalézt pomocí teleskopu, a tedy je "vyfotit".

Snahu o vyfocení exoplanet můžeme připodobnit focení světlušky vedle reflektoru, ovšem v případě výše zmíněných těles to astronomové mají ulehčeno. Především jde o tělesa výrazně větší než Jupiter, která navíc obíhají daleko od svých hvězd a především sama svítí. To je ale nutně nezařazuje mezi hnědé trpaslíky, neboť může jít prostě o světlo horké planety, která po svém zformování ještě nestihla vychladnout.

A právě za účelem zodpovězení otázky, na co se vůbec koukáme, zkusili astronomové z Caltechu změřit spin či rotaci třech z těchto těles a také vzali v potaz údaje dvou dalších už dříve studovaných těles. Tyto údaje pak mohli srovnat s tím, co zjistili o podobně dimenzovaných hnědých trpaslících, které si tvoří svůj vlastní hvězdný systém. Zjistili prostou věc, a sice že rotace všech pěti těles odpovídá téměř přesně rotaci hnědých trpaslíků.

VHS 1256-1257 b vedle své mateřské hvězdy

Objevilo se tak logické vysvětlení, že zkoumaná tělesa ve skutečnosti opravdu patří mezi hnědé trpaslíky, ale stále je tu možnost, že se zformovala jako planety z materiálu rotujícího kolem mladé hvězdy a stejné parametry rotace jako hnědí trpaslíci mají prostě jen náhodou.

ROXs 42B b poblíž částečně zakryté hvězdy

Astronomy z Caltechu tak čeká další práce s účelem konečně zjistit, jak se věci mají a opět půjde o studium rotace, neboť moc jiných možností není. Zároveň je ale tento způsob průzkumu exoplanet v plenkách, a tak ani neexistuje velké množství dat, s nimiž lze srovnávat nová měření.