reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi CrossFire: Maximálně 1600×1200 při 60Hz?

16.9.2005, Milan Šurkala, aktualita
ATi CrossFire: Maximálně 1600×1200 při 60Hz?
Vypadá to, že ATi CrossFire má jednu menší vadu na kráse. Je jím čip Silicon Image SiI 1161, který má na starosti příjem signálu ze Slave karty a následné skládání obrazu. Potíž je jen v tom, že čip pracuje s frekvencí 165MHz, což při troše...
Vypadá to, že ATi CrossFire má jednu menší vadu na kráse. Je jím čip Silicon Image SiI 1161, který má na starosti příjem signálu ze Slave karty a následné skládání obrazu. Potíž je jen v tom, že čip pracuje s frekvencí 165MHz, což při troše matematiky a jedním vzorcem bohatě stačí k zjištění toho, že maximální rozlišení při zapojení CrossFire je 1600×1200/60Hz, resp. 1920×1200 při pouhých 52Hz.



Pojďme se podívat, jak je to možné. Pro výpočet potřebné šířky pásma tu je vzorec ŠP = R × F × 1,4 (kde ŠP - šířka pásma, R - rozlišení, F - frekvence). Konstanta 1,4 (přesněji 1,414) jsou ztráty a započítání synchronizačních pulsů. Hodnota této konstanty může být různá, hodnota 1,414 je maximální, může být o trochu nižší, často se počítá s 1,4 či s něčím mezi tím. Při již zmiňovaném 1600×1200 to máme 1600×1200×60×1,414 = 163MHz, což je v mezích čipu. Pro 75Hz v tomto rozlišení už potřebujete přibližně 202,5MHz čip a pro 85Hz pak kolem 229,5MHz.

60Hz (a ostatně i 52Hz) je dobře použitelná obnovovací frekvence u LCD monitorů (tam podsvícení svítí neustále, takže obraz nebliká), kdežto u CRT monitorů je pro většinu lidí 60Hz nepoužitelných. Osobně se mi obraz nezdá 100% stabilní ani při 85Hz. Z čehož plyne, že majitelé LCD monitorů si mohou 1600×1200 užívat docela slušně. Ovšem musí k tomu mít minimálně 20" LCD displej a ty také nejsou nejlevnější, ovšem levné není ani řešení CrossFire samo o sobě. Majitelé CRT se musí spokojit maximálně s 1280×1024/85Hz (cca 157,5MHz) nebo hrozným blikáním při vyšších rozlišeních.

Otázkou pak je, proč ATi nepoužívá nějaký lepší čip. Šlo by sice použít vysílač SiI 1172, ten ale musí být spojen s přijímačem SiI1171, což by řešení CrossFire zase o něco prodražilo. Jako Slave kartu by totiž nešlo použít jakoukoli X800 nebo X850 jak tomu je nyní, ale právě jenom kusy, které by byly vybaveny dalším čipem. SiI1172 ale pracuje na 225MHz, což by na 1600×1200/75Hz bohatě stačilo a k zvládnutí 85Hz by mu chyběl jenom krůček.

nVidia situaci řešila lepším způsobem, SLI můstkem, který pracuje na frekvenci 400MHz. Ten by měl teoreticky s rezervou zvládnou 2048×1536/85Hz. Jeho šířka pásma je 2,5 násobkem řešení ATi.

ATi totiž počítá s tím, že hráči stejně rozlišení 1600×1200 a vyšší nepoužívají. Ale pak mi není jasná funkce ATi CrossFire. Snad je tady proto, aby hráči dostali vyšší framerate a možnost hrát hry při vyšších rozlišeních než je 1280×1024. Na druhou stranu, podobný efekt jako zvýšení rozlišení se dá dosáhnout zvýšení vyhlazování FSAA, k čemuž dual-GPU řešení pomůže.

Zdroj: www.theinquirer.net, targa.regon.cz
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama