ATi Mobility Radeon X700 - 0,11 mikronu pro notebooky
24.1.2005, Zdeněk Kabát, článek
Minulý týden vypustila společnost ATi další mobilní grafický čip, tentokrát se jedná o 0,11mikronový Mobility Radeon X700. Jeho parametry jsou prakticky dvakrát lepší než u Mobility Radeonu 9700 a navíc je X700 používá rozhraní PCI-E x16 s podporou modulu AXIOM. Je to perfektní volba pro mainstreamové notebooky?
Není žádnou novinkou, že lidé touží po vysokém grafickém výkonu nejen na desktopových počítačích, ale i na mobilních. Není nad to přijít do vlakového coupé, otevřít svůj notebook s Centrinem a výkonnou grafickou kartou, načíst svoji hru ve Far Cry a dělat ze sebe před přísedícími důchodci chvilku malé dítě. To vše nutí výrobce GPU, aby stále zdokonalovali svá mobilní řešení, čehož je důkazem i vypuštění nového grafického čipu od ATi.
Obr. 1 - Potřeba mobilní grafiky roste
Mobilní grafické procesory jsou buď integrované v čipsetu, což stačí pro základní práci s notebookem, ale nikoho to nevytrhne, nebo jsou ve formě samostatného modulu (v poslední době MXM od nVidie, resp. AXIOM od ATi). Pokud chcete maximální výkon, je tu pro Vás Mobility Radeon X800 nebo GeForce 6800 Go, které jsou ale takovými konzumenty baterie, že jsou spíše součástí DTR notebooků (desktop replacement). Mainstream představuje kompromis, a tak se nyní podívejme na nový MR X700.
Mobility Radeon X700 - zmenšujeme i zvětšujeme
Novinka od ATi, jak již název napovídá, je odvozena od desktopového Radeonu X700 s jádrem RV410 a v mnohém se s ním shoduje. Základní změnou oproti jiným mobilním GPU je výrobní proces, který ATi smrsklo na 110nm. To znamená menší spotřebu, která je pro notebooky častokrát klíčová. Na druhou stranu vzrostl počet tranzistorů (oproti MR 9700), což je daň za vyšší výkon.
Mobility Radeon X700 obsahuje 8 pixel pipeline a jeho geometrická jednotka se skládá ze 6 vertex pipeline. To znamená, že v renderování bude novinka pomalejší než MR X800, ale v modelování scény se mu může aspoň částečně rovnat. Paměťová sběrnice je 128-bitová, což je asi největší deficit v porovnání s hi-endovým bratříčkem. Rozhraní je samozřejmě PCI-E x16 s podporou modulu AXIOM.
Obr. 2 - Starší bráška s jádrem M18
Když se podíváme na taktovací frekvence, tak tam vidíme lehký nárůst oproti Radeonu 9800. Konkrétně jádro běží na stejné frekvenci 350MHz, zato paměti jsou taktované lépe - také na 350MHz, což znamená 700MHz efektivně. Tyto frekvence určují i teoretický výkon karty. Fillrate 2,8 Mpixel/s a paměťová propustnost 11,2 GB/s nejsou vůbec špatné, ačkoliv u pamětí je to skok dolů.
Nesmíme zapomenout ani na podporované technologie, mezi které patří SmartShader HD (podpora DirectX 9.0b Shader Model 2.0, F-Buffer, MRT), SmoothVision HD (optimalizace obrazu - až 6x RGMS FSAA a 16x anizotropní filtrování), 3Dc (komprese normálových map 2:1), HyperZ HD (komprese Z-Bufferu, Early Z Test, rychlé vyčištění Z-Bufferu), VideoShader HD (hardwarová akcelerace videa s potlačením šumu apod.) nebo VPU Recover II. Vše je detailněji popsáno v preview Radeonu X800.
Podívejme se na tabulku se specifikacemi a srovnáním s konkurencí:
Technologie pro mobilní svět
První podstatnou technologií, kterou u desktopového Radeonu X700 nenajdete, je HyperMemory. Jedná se o systém podobný nVidia TurboCache, kdy je využito obrovské propustnosti sběrnice PCI Express a systémová paměť je využita pro grafickou kartu. Rozdíl oproti AGP, která tuto funkci také podporovala, je ten, že přes HyperMemory lze do paměti i zapisovat data zpracovávaná během výpočtů, tedy ne jen textury.
Dalším podstatným bodem je AXIOM (Advanced eXpress I/O Module), který má s PCI Express také mnoho společného. Jde o malý tištěný spoj s PCI-E konektorem, který funguje jako grafická karta pro notebook. AXIOM s Mobility Radeonem X700 bude vybaven buď jen samotným grafickým čipem, nebo bude navíc integrovat 64MB nebo 128MB paměti.
Obr. 3 - Příklad modulu AXIOM
Technologie PowerPlay 5.0 slouží pro změnu jako úspora energie, což je u notebooku velmi podstatné. PowerPlay umožňuje nejen snižovat taktovací frekvence a voltáž během graficky nenáročných scén, ale také díky DLCS (Data Lane Count Switching) vypínat linky sběrnice PCI Express až po minimální x1. Součástí je i Vari-Bright pro regulaci jasu LCD podle světelných podmínek.
Obr. 4 - Verze, ve kterých se bude MR X700 prodávat
Z dalších technologií bych zmínil např. LCD-EE (Enhancement Engine), který dovoluje použít rozlišení až WUXGA (1920x1200) nebo QXGA (2048x1536), LRTC (LCD Response Time Compensation) upravující přehrávání videa v závislosti na vlastnostech LCD panelu nebo třeba AXIOM-TV, což je modul s multimediálním čipem Theater 550. Je podporován i výstup na HDTV.
Výkon a závěr
My sami jsme ještě neměli možnost Mobility Radeon X700 otestovat, ale jsou servery, které již tuto možnost měly. Mezi ně patří např. ExtremeTech, který v závěru zhodnotil výkon jako "pretty good". Stále se ale jedná o mobilní GPU, takže nové hry je možné hrát v rozlišení 1024x768 bez zapnutého FSAA a AF. Výkon v tomto nastavení v Doom 3 byl 47 fps, ostatní testy byly měřeny kvůli nativnímu rozlišení displeje v 1280x1024 (Far Cry 31,5fps, UT2004 pak 34fps).
Obr. 5 - Vybraný graf z ExtremeTechu
Celkově lze tedy říct, že Mobility Radeon X700 je vhodný pro menší notebooky s Centrinem nebo Sonomou, jejichž LCD používá rozlišení 1024x768. Pro vyšší výkon je pak nutné sáhnout k MR X800 nebo GeForce 6800 Go, protože mají přeci jen 12 pixel pipeline a 256-bitovou sběrnici. Nicméně jako mainstreamový grafický čip se myslím X700 docela povedl, takže nezbývá než čekat, až nVidia vyrukuje s mobilní GeForce 6600.
Zdroj: ATi, ExtremeTech, bit-tech.net
Obr. 1 - Potřeba mobilní grafiky roste
Mobilní grafické procesory jsou buď integrované v čipsetu, což stačí pro základní práci s notebookem, ale nikoho to nevytrhne, nebo jsou ve formě samostatného modulu (v poslední době MXM od nVidie, resp. AXIOM od ATi). Pokud chcete maximální výkon, je tu pro Vás Mobility Radeon X800 nebo GeForce 6800 Go, které jsou ale takovými konzumenty baterie, že jsou spíše součástí DTR notebooků (desktop replacement). Mainstream představuje kompromis, a tak se nyní podívejme na nový MR X700.
Mobility Radeon X700 - zmenšujeme i zvětšujeme
Novinka od ATi, jak již název napovídá, je odvozena od desktopového Radeonu X700 s jádrem RV410 a v mnohém se s ním shoduje. Základní změnou oproti jiným mobilním GPU je výrobní proces, který ATi smrsklo na 110nm. To znamená menší spotřebu, která je pro notebooky častokrát klíčová. Na druhou stranu vzrostl počet tranzistorů (oproti MR 9700), což je daň za vyšší výkon.
Mobility Radeon X700 obsahuje 8 pixel pipeline a jeho geometrická jednotka se skládá ze 6 vertex pipeline. To znamená, že v renderování bude novinka pomalejší než MR X800, ale v modelování scény se mu může aspoň částečně rovnat. Paměťová sběrnice je 128-bitová, což je asi největší deficit v porovnání s hi-endovým bratříčkem. Rozhraní je samozřejmě PCI-E x16 s podporou modulu AXIOM.
Obr. 2 - Starší bráška s jádrem M18
Když se podíváme na taktovací frekvence, tak tam vidíme lehký nárůst oproti Radeonu 9800. Konkrétně jádro běží na stejné frekvenci 350MHz, zato paměti jsou taktované lépe - také na 350MHz, což znamená 700MHz efektivně. Tyto frekvence určují i teoretický výkon karty. Fillrate 2,8 Mpixel/s a paměťová propustnost 11,2 GB/s nejsou vůbec špatné, ačkoliv u pamětí je to skok dolů.
Nesmíme zapomenout ani na podporované technologie, mezi které patří SmartShader HD (podpora DirectX 9.0b Shader Model 2.0, F-Buffer, MRT), SmoothVision HD (optimalizace obrazu - až 6x RGMS FSAA a 16x anizotropní filtrování), 3Dc (komprese normálových map 2:1), HyperZ HD (komprese Z-Bufferu, Early Z Test, rychlé vyčištění Z-Bufferu), VideoShader HD (hardwarová akcelerace videa s potlačením šumu apod.) nebo VPU Recover II. Vše je detailněji popsáno v preview Radeonu X800.
Podívejme se na tabulku se specifikacemi a srovnáním s konkurencí:
ATi Mobility Radeon 9800 | ATi Mobility Radeon X700 | ATi Mobility Radeon X800 | nVidia GeForce 6800 Go | |
Grafické jádro | M18 | ? | M28 | NV41M |
Výrobní proces | 0,13mikronu | 0,11mikronu | 0,13mikronu | 0,13mikronu |
Frekvence jádra | 350MHz | 350MHz | 350MHz | 400MHz |
Frekvence paměti | 300MHz (600MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 400MHz (800MHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit | 128-bit | 256-bit | 256-bit |
Propustnost pamětí | 19,2 Gpixel/s | 11,2 Gpixel/s | 25,6 Gpixel/s | 19,2 Gpixel/s |
Pixel fillrate | 2,8 Gpixel/s | 2,8 Gpixel/s | 4,8 Gpixel/s | 4,8 Gpixel/s |
Počet pixel pipeline | 8 | 8 | 12 | 12 |
Počet vertex pipeline | 4 | 6 | 6 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6xRGMS | 8xRGMS+SS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Tab. 1 - Srovnání specifikací s ostatními mobilními GPU
Technologie pro mobilní svět
První podstatnou technologií, kterou u desktopového Radeonu X700 nenajdete, je HyperMemory. Jedná se o systém podobný nVidia TurboCache, kdy je využito obrovské propustnosti sběrnice PCI Express a systémová paměť je využita pro grafickou kartu. Rozdíl oproti AGP, která tuto funkci také podporovala, je ten, že přes HyperMemory lze do paměti i zapisovat data zpracovávaná během výpočtů, tedy ne jen textury.
Dalším podstatným bodem je AXIOM (Advanced eXpress I/O Module), který má s PCI Express také mnoho společného. Jde o malý tištěný spoj s PCI-E konektorem, který funguje jako grafická karta pro notebook. AXIOM s Mobility Radeonem X700 bude vybaven buď jen samotným grafickým čipem, nebo bude navíc integrovat 64MB nebo 128MB paměti.
Obr. 3 - Příklad modulu AXIOM
Technologie PowerPlay 5.0 slouží pro změnu jako úspora energie, což je u notebooku velmi podstatné. PowerPlay umožňuje nejen snižovat taktovací frekvence a voltáž během graficky nenáročných scén, ale také díky DLCS (Data Lane Count Switching) vypínat linky sběrnice PCI Express až po minimální x1. Součástí je i Vari-Bright pro regulaci jasu LCD podle světelných podmínek.
Obr. 4 - Verze, ve kterých se bude MR X700 prodávat
Z dalších technologií bych zmínil např. LCD-EE (Enhancement Engine), který dovoluje použít rozlišení až WUXGA (1920x1200) nebo QXGA (2048x1536), LRTC (LCD Response Time Compensation) upravující přehrávání videa v závislosti na vlastnostech LCD panelu nebo třeba AXIOM-TV, což je modul s multimediálním čipem Theater 550. Je podporován i výstup na HDTV.
Výkon a závěr
My sami jsme ještě neměli možnost Mobility Radeon X700 otestovat, ale jsou servery, které již tuto možnost měly. Mezi ně patří např. ExtremeTech, který v závěru zhodnotil výkon jako "pretty good". Stále se ale jedná o mobilní GPU, takže nové hry je možné hrát v rozlišení 1024x768 bez zapnutého FSAA a AF. Výkon v tomto nastavení v Doom 3 byl 47 fps, ostatní testy byly měřeny kvůli nativnímu rozlišení displeje v 1280x1024 (Far Cry 31,5fps, UT2004 pak 34fps).
Obr. 5 - Vybraný graf z ExtremeTechu
Celkově lze tedy říct, že Mobility Radeon X700 je vhodný pro menší notebooky s Centrinem nebo Sonomou, jejichž LCD používá rozlišení 1024x768. Pro vyšší výkon je pak nutné sáhnout k MR X800 nebo GeForce 6800 Go, protože mají přeci jen 12 pixel pipeline a 256-bitovou sběrnici. Nicméně jako mainstreamový grafický čip se myslím X700 docela povedl, takže nezbývá než čekat, až nVidia vyrukuje s mobilní GeForce 6600.
Zdroj: ATi, ExtremeTech, bit-tech.net