www.svethardware.cz
>
>
>

ATI Radeon pod povrchem (2) - technologie HyperZ

, , zpráva
Dnešní 3D aplikace vyžadují stále vyšší propustnost grafické sběrnice, neboť přenášejí neustále větší objemy dat. Přestože se neustále zvyšuje rychlost a tím i propustnost používaných typů pamětí, pak požadavky na jejich výkonnost neustále stoupají. Technologie HyperZ se snaží optimalizovat rendrovací proces, vyřadit zbytečné kroky a …
reklama
Dnešní 3D aplikace vyžadují stále vyšší propustnost grafické sběrnice, neboť přenášejí neustále větší objemy dat. Přestože se neustále zvyšuje rychlost a tím i propustnost používaných typů pamětí, pak požadavky na jejich výkonnost neustále stoupají. Technologie HyperZ se snaží optimalizovat rendrovací proces, vyřadit zbytečné kroky a zvýšit výkonnost během přenášení dat po sběrnici. Skládá se ze tří dále popsaných technik:

Hierarchical Z
Většina grafických procesorů nemá žádný způsob jak určit ještě před započetím rendrování, která část scény bude viditelná a která nikoliv. Musejí tedy kontrolovat vzdálenost každého pixelu a určit zda jej mají kreslit. V tomto postupu bude mnoho pixelů zapsaných do frame bufferu přepsáno novými pixely, které jsou blíže k divákovi. Název tohoto přepisu ve frame bufferu je anglicky označen jako “overdraw”. Počet výskytů tohoto jevu je nazýván jako hloubka složitosti (depth complexity). Je li jeho hodnota například 3, pak celkový počet rendrovaných pixelů je třikrát vyšší než počet viditelných pixelů.

Je evidentní, že toto značně snižuje výkonnost rendrovacího procesu. Hloubka složitosti se odvíjí od složitosti scény, nejběžnější jsou hodnoty 2 až 3. Funkce Hierarchical Z zkoumá data scény, ještě před započetím vlastního rendrování a určuje, která část scény bude viditelná - neviditelné části scény jsou pak vyřazeny z rendrovacího procesu.

Z Compression
Komprese dat je běžně užívána tam, kde je nutné přenášet velké množství dat přes datovou sběrnici s omezenou šířkou pásma. Typickým příkladem takovéto situace je Z-buffer, zde během čtení a zápisu dochází k přesouvání velkého množství dat. Technologie HyperZ používá bezztrátový kompresní algoritmus, který redukuje množství přenášených dat. Jak komprese tak i dekomprese probíhá real-time a samozřejmě přispívá ke zvýšení výkonu.

Fast Z Clear
Jestliže je obraz 3D scény vykreslený, pak musí být data ze Z-bufferu vymazána, ještě před přijetím dat dalšího obrazu. Konvenční grafické procesory toto provádějí zápisem hodnoty nula do každého pole paměťové matice. Tento postup se počítá jako zápis do Z-bufferu a proto vyžaduje přenosovou kapacitu nad tu, která je potřeba pro rendrování obrazu. HyperZ umožní velice rychlé vyčištění Z-bufferu (přibližně 64x rychleji než konvenční architektura) aniž by do něj musel cokoliv zapisovat. Výsledkem je redukce nároků na přenosovou kapacitu datové sběrnice.

Porovnání teoretického výkonu s a bez technologie HyperZ
Typ paměti a její rychlost
Maximum Fill Rate
Maximum Fill Rate s HyperZ
166 MHz SDR
221
266
166 MHz DDR
443
531
183 MHz DDR
488
586
200 MHz DDR
533
640
Tab. 1 - Typická 3D hra, kdy “depth complexity” nabývá hodnoty 3


Zdroj: ATI Technologies
reklama
Nejnovější články
Izraelci odstartovali na Měsíc, využili Falcon 9 a služby NASA Izraelci odstartovali na Měsíc, využili Falcon 9 a služby NASA
Izraelská společnost SpaceIL v noci na dnešek uskutečnila svůj záměr vyslat na Měsíc přistávací modul a k tomu využila služeb společnosti SpaceX a komunikační podporu pak zajistí americká NASA. Pro izraelský program to tak je velká premiéra. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Consumer Reports už nedoporučuje Teslu Model 3, je nespolehlivá Consumer Reports už nedoporučuje Teslu Model 3, je nespolehlivá
Consumer Reports opět mění status doporučení elektromobilu Tesla Model 3. Ten už jednou toto doporučení ztratil, aby ho po opravě získal zpět. Vypadá to však, že spolehlivost a kvalita Modelu 3 nejsou úplně OK, a tak doporučení opět ztrácí.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Intel zve lidi, aby se v rámci "Odysey" zúčastnili vývoje jeho GPU Intel zve lidi, aby se v rámci "Odysey" zúčastnili vývoje jeho GPU
Raja Koduri nedávno zval šikovné vývojáře do svého týmu a sliboval jim, že nebudou prostě jen pracovat, ale stanou se součástí hnutí. Nyní něčím podobným Intel láká i širokou veřejnost, a to na "The Odyssey". 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
InSight už zasílá pravidelné zprávy o počasí na Marsu InSight už zasílá pravidelné zprávy o počasí na Marsu
Přistávací modul InSight, který se vydal prozkoumat ze své stacionární pozice Mars, už poskytuje denní přehledy o počasí, a to pochopitelně týkající se Elysium Planitia, kde se nachází. Naposledy se teploty vyšplhaly na ještě snesitelných -13 °C.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Objevují se GeForce GTX 1660 Ti, první má Gainward Objevují se GeForce GTX 1660 Ti, první má Gainward
Tisková zpráva od firmy NVIDIA se v době psaní těchto řádků ještě neobjevila, ale to se jistě velice brzy změní, takže můžeme říci, že dnes na trh přichází karty GeForce GTX 1660 Ti a nejvíce si pospíšil Gainward. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek