ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
, , článek
ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.
K oblíbeným
reklama
Už bylo dlouho čekání a odkládání, magická R520 je tu! Říkám magická, protože se o nové generaci GPU ATi začalo mluvit v superlativech ještě daleko před tím, než bylo známo cokoliv podstatného a mnozí ji zařazovali na výkonnostní vrchol dlouho před vypuštěním. Původní datum kolem poloviny června se pomalu ale jistě přehouplo na 5. října, a tak si nyní můžeme povědět více o tom, co nám rodina Radeonů X1000, jak ATi tyto nové čipy nazvala, přináší. Nejdříve ale krátký úvod do historie.






Radeon 9700 - symbol začátku nové éry



Co si budeme namlouvat, grafické karty ATi do příchodu R300 za mnoho nestály. První jakýsi náznak změny přišel s Radeonem 8500 postaveným na jádře R200, který ve své době překonal výkonnostně konkurenční GeForce3, ovšem byl velmi rychle opět poslán zpět představením rodiny GeForce4 Ti.

Ovšem R300, který se stal základem Radeonu 9700 Pro, byl mezi GPU od ATi zvratem. Přišel prakticky s novou architekturou (např. FP výpočty v pipeline), která uvedla technologie překonávající GeForce4 o celou kategorii a jeho výkon byl na svou dobu famózní. Soupeřem pro něj měla být NV30 od nVidie, ovšem všichni víme, jak dopadla. "Hypovaná" GeForce FX 5800 Ultra byla debaklem - drahá, hlučná, topící, dvouslotová, nedostupná a v DX9 pomalá.





Půlgeneraci grafických čipů od ATi zastupovala R350, nebo-li Radeon 9800 Pro. Šlo zde jen o drobná vylepšení, která přinesla vyšší frekvence a vyšší výkon při zapnutém FSAA. Technologickou novinkou byl jen F-Buffer. Později vypuštěný Radeon 9800XT (R360) přišel jen s vyššími frekvencemi a technologií OverDrive.


R420 a nová série X



Jako projekt Loki byl označován vývoj nového grafického čipu R420, který nahradil původní plán vypustit R400. Základem R420 (Radeon X800XT) bylo jen lehce pozměněné jádro R300, které bylo ovšem rozšířené o masivní paralelismus a místo 8 pixel pipelines jich obsahovalo hned 16. ATi zůstalo u osvědčeného 130nm výrobního procesu, ale zaměřilo se hlavně na vylepšení práce v DirectX 9, konkrétně v shaderech verze 2.0. To se nakonec ukázalo jako marketingový trumf v rukou nVidie.

Radeon X800Pro/XT byl prvním čipem ATi, který se dočkal přechodu na sběrnici PCI Express x16, jež začala od té doby postupně nahrazovat AGP. Pro PCIe byla určena nová revize čipu označená jako R423, ovšem nárůst výkonu se nekonal, jak by mohli někteří po srovnání propustnosti obou sběrnic namítat.

Ovšem Radeon X800XT byl vypuštěn až po GeForce 6800 Ultra a mnozí uzřeli, že je na tom o něco hůře. Bylo to srovnání nové architektury NV40 s nastavovanou architekturou R420, a tak byl Radeon X800 částečně zlomový, což se o pár týdnů později začalo projevovat poklesem prodejnosti.





Z hi-endu bych pak zmínil ještě čipy R430 a R480, které byly představeny současně. R430 byla 110nm předělávka R423 a na ní založené Radeony X800 a X800XL se staly poměrně podařenými kartami (až na špatné přetaktování). Naopak R480 zastupovala 130nm hi-end a přišla s vyššími frekvencemi a technologií pro omezení spotřeby. Nic převratného, ale přesto potěší. Více o všech kartách série Radeon X800/X850 se dozvíte ZDE.


ATi pro XBOX 360 - C1/Xenos



Na závěr úvodní strany se musím zmínit o čipu ATi C1, který bývá také občas označován jako R500 a který je určen pro konzoli XBOX 360. V současné době se jedná o nejvyspělejší grafický procesor vůbec, protože není vázaný na softwarovou výbavu a možnosti PC, ale mohl být vyvíjen tak, aby byl co nejefektivnější. Microsoft se tomuto čipu, který nese název ATi Xenos, přizpůsobil, a tak se u XBOXu nejspíše dočkáme drtivého výkonu.



ATi Xenos obsahuje 90nm jádro s 232 miliony tranzistory a zároveň je na čipu umístěno i 10MB lokální eDRAM s integrovanými ROPs (zapisuje do frame bufferu barvy, Z/stencil hodnoty, provádí FSAA apod.). Kromě toho je C1 postavena na architektuře unifikovaných shaderů a nerozlišuje tedy vertex a pixel pipelines. Jednoduše v jádře obsahuje 48 ALU, kterým jsou zpracovávané instrukce dynamicky přidělovány. Architektura Xenosu je velmi pokroková a vydala by na samostatný článek. Dobrou zprávou je, že bude základem pro vývoj nějakého budoucího GPU ATi pro PC (R600?).
reklama
Nejnovější články
Herní veletrh GDC 2020 se odsouvá kvůli epidemii koronaviru Herní veletrh GDC 2020 se odsouvá kvůli epidemii koronaviru
Letošní herní veletrh GDC neproběhne v březnu, jak organizátoři zamýšleli. Z důvodu šířící se epidemie COVID-19 byla akce odložena. Přesto se fanoušci dočkají některých novinek alespoň prostřednictvím internetových streamů.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
AMD opravuje problematické ovladače Radeonů, uvádí verzi 20.2.2 AMD opravuje problematické ovladače Radeonů, uvádí verzi 20.2.2
Pokud máte grafickou kartu AMD Radeon a zažíváte s ovladači Radeon Software Adrenalin 2020 Edition nestabilitu, černé obrazovky a jiné chyby, má pro vás AMD řešení. Mnoho z těchto pádů má vyřešit nová verze 20.2.2.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Konečně jsou venku benchmarky mobilního CPU AMD Ryzen 7 4800H Konečně jsou venku benchmarky mobilního CPU AMD Ryzen 7 4800H
Poslední dobou uniklo mnoho benchmarků mobilních procesorů Intel, které by měly bojovat proti připravovanému Ryzenu 7 4800H, ale pořád jsme neměli výsledky tohoto procesoru od AMD. To se nyní mění a máme čísla z Geekbench 4 i 5.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
NASA otestovala motor pro příští měsíční mise NASA otestovala motor pro příští měsíční mise
Pokud se chce NASA v dohledné době vrátit na Měsíc, měla by se na to už zcela vážně připravovat. My se nyní přitom můžeme podívat na test jednoho z raketových motorů, který se má v misích Artemis uplatnit. 
Včera, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
Steven Seagal dostal pokutu 314.000 USD za propagaci podvodné kryptoměny Steven Seagal dostal pokutu 314.000 USD za propagaci podvodné kryptoměny
Herec Steven Seagal bude muset zaplatit pokutu 314 tisíc dolarů za matoucí propagaci kryptoměny Bitcoiin2Gen. Stal se její tváří v roce 2018 a jen o chvíli později byla shledána jako podvod s pyramidovým schématem.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře