ATi Radeon X1900 - trojnásobná síla shaderů

ATi Radeon X1900 - trojnásobná síla shaderů
, , článek
Právě byly oficiálně představeny dlouho očekávané Radeony série X1900, jež mají přinést důstojné uvedení nové architektury. GPU R580 obsahuje 12 quadů po třech pixel shaderech, a tak jich nyní čip obsahuje 48! Tato architektura přináší ale i další vylepšení.
K oblíbeným
Kapitoly článku:
  1. ATi Radeon X1900 - trojnásobná síla shaderů
  2. Změny v architektuře, nové ceny
reklama
Úvodem bych rád upozornil, že tento článek je jen technologickým preview nových grafických čipů a nikoliv jejich recenzí (jejich seznam najdete v průběhu týden na konci článku). Přesto mohu říct, že nové grafické karty se do Česka dostaly ještě před vypuštěním, a tak v okamžiku čtení tohoto textu by mělo být možné je sehnat v některých větších obchodech.

Radeony série X1000 - velmi dobré, ale nikoliv výborné



Začnu poněkud skepticky. Ač jste si možná zvykli na všemožné vychvalování nových Radeonů série X1000, které byly vypuštěny 5. října loňského roku, já takový neoddiskutovatelný hurá-názor nezastávám. Dlouho se čekalo na architekturu ATi, která by odpověděla na GeForce 7, vynikající to doladěné grafické čipy z dílny nVidie. GeForce 7800GT a GTX po vypuštění výkonnostně předstihla Radeony X850, ale na druhou stranu všichni věděli, že se čeká na novou generaci R5xx a RV5xx. Ale kvůli problémům s výtěžností výroby R520 (RV515 a RV530 byly v pořádku) se čekalo déle, než bylo zdrávo.



Když se Radeony X1300 (RV515), X1600 (RV530) a X1800 (R520) dostaly konečně na trh, vzbudily poměrně velké nadšení, ale seriózní servery se k novince stavěly s lehkou rezervou. Smůlou pro ATi totiž bylo, že v průběhu dlouhého vývoje nedokázala dostatečně doladit ovladače, a tak se výkon v prvních recenzí rozhodně nevyšvihl do nebeských výšin. Měli jsme tu tedy na jednu stranu inovativní architekturu, která ale byla brzděna nejen špatnými drivery, ale také tím, že hry ještě nedokáží využít technologické "fičury" jako je podpora dynamického větvení kódu apod. Zatímco přívrženci ATi kupovali X1800 po tisících, ostatní si koupi dvakrát rozmýšleli, protože v hrubé síle je nVidia stále lepší.

Nechci tím vším rozhodně stavět Radeon X1800 do role nějakého outsidera, jen jsem chtěl přinést trochu netradiční pohled, který je na českém internetu většinou kategoricky odmítán. Nelze ATi upřít, že nové ovladače s výkonem velmi pohnuly, ale stejně se nová překopaná architektura ATi na nVidii "jen" dotáhla a výsledky ve srovnání Radeon X1800XL-GeForce 7800GT nebo Radeon X1800XT-GeForce 7800GTX 512MB jsou vcelku vyrovnané. Nový vítr ovšem přináší Radeon X1900XT a XTX, které mají nejen doplnit, ale dokonce nahradit původní R520. Proč?

Jiný přístup k architektuře



Jestli si ještě na vypuštění Radeonů série X1000 vzpomínáte, jistě si vybavíte i rozdíly v architektuře mezi Radeonem X1800 a X1600. Ten opět pramení z vývoje nové pipeline. Na R520 se pracovalo opravdu dlouho, a tak se stalo společnosti ATi něco podobného, co před několika lety AMD s procesory Athlon 64. Nově vyvíjená a stále odkládaná architektura se totiž stala hned po svém vypuštění jen mezistupněm, podobně jako Socket 754 u zmiňovaných procesorů.


Grafická pipeline R520

Zatímco jádro R520 bylo vyvinuto s původním přístupem, RV530, tedy později Radeon X1600Pro/XT, se stalo ještě před vypuštěním R580 jeho derivátem, což se projevovalo hlavně v pixel shader enginu - rozštěpení pixel shaderů, texturovacích jednotek a ROP bylo u RV530 umocněno tím, že ke čtyřem TMU obsahuje Radeon X1600 hned 12 pixel shaderů. Tento přístup je možný díky pozměněné architektuře oproti R520, která pracuje v poměru 1:1. A tento přístup je právě základem nových Radeonů X1900.

Radeon X1900XT a XTX - v čem jsou lepší?



Hned v tomto bodě bych rád uvedl odkaz na podrobné preview architektury Radeonu X1800, které jsem napsal v říjnu při jeho vypuštění. X1900 totiž z této architektury vychází a budu se na ni často odkazovat:

Stejně jako všechny ostatní X1K Radeony jsou i nové postaveny na 90nm procesu, který je ovšem nyní obohacen o dalších přibližně 60 milionů tranzistorů na celkový počet 384 milionů. Ačkoliv se hodně polemizovalo o přesunutí výroby na linky UMC, R580 jsou stále vyráběny u TSMC, což by snad, pokud stačí kapacity, mělo i takto zůstat. Problém s uzemněním (soft-ground) byl totiž odstraněn.



Jestli si dále vzpomínáte na zmínku o technologii Fast14 od Intrinsity, která v době pořízení této technologie společností ATi slibovala grafickým čipům frekvence v řádu GHz, tak ta je podle všeho používána pro kruhovou sběrnici (ring bus), která byla implementována již v R520. Jsou to ale jen spekulace.

Na tomto místě bych uvedl detailnější specifikace nových čipů a jejich jednotlivé detaily si probereme dále.


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X1800XT
ATi Radeon X1900XTX
nVidia GeForce 7800 GTX
nVidia GeForce 7800 GTX512
Grafické jádro
R520
R580
G70
Výrobní proces
90nm TSMC (UMC?)
90nm TSMC
110nm TSMC
Počet tranzistorů
320 milionů
384 milionů
302 milionů
Frekvence jádra
625MHz
650MHz
430MHz
550MHz
Frekvence paměti
750MHz (1,5GHz DDR)
775MHz (1,55GHz DDR)
600MHz (1,2GHz DDR)
850MHz (1,7GHz DDR)
Velikost paměti
256/512MB
512MB
256MB
512MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
48,0 GB/s
49,6 GB/s
38,4 GB/s
54,4 GB/s
Pixel fillrate
10,0 Gpixel/s
10,4 Gpixel/s
6,9 Gpixel/s
8,8 Gpixel/s
Texel fillrate
10,0 Gpixel/s
10,4 Gpixel/s
10,3 Gpixel/s
13,2 Gpixel/s
Počet pixel shaderů
16
48
24
Počet TMU
16
16
24
Vertex shadery
8
8
8
Podpora DirectX
9.0c SM3.0
9.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelines
FP32
FP32
Způsob FSAA
2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPU
CrossFire
SLI
Komprese textur
DXTC, S3TC, 3Dc+
DXTC, S3TC
Další technologie
Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus
UltraShadow II
Integrované výstupy
2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out
2x 400MHz RAMDAC
Rozhraní
PCIe x16
PCIe x16
Cena
$499/$549
$649
~$500
~$649


Kromě verze XTX existuje ještě o něco pomalejší a o $100 levnější XT, jejíž frekvence jsou 625/725MHz. Rozdíly jsou tedy jen nepatrné, v konečném důsledku je to fillrate 0,4 Gpixel/s a paměťová propustnost 3,2 GB/s. XTX je tedy spíše verze pro novináře a boháče, protože kdo by dal kolem 2500Kč za pár MHz, které si může stejně sám přetaktovat.

Možná vás může v této tabulce trochu mást pixel fillrate, ale klíčová je pro Radeon X1900 počet shader operací, které zvládne na jednom pixelu provést každý takt. A tento počet se ztrojnásobil, jak si vysvětlíme v popisu změn v architektuře na další straně.
reklama
Nejnovější články
Herní veletrh GDC 2020 se odsouvá kvůli epidemii koronaviru Herní veletrh GDC 2020 se odsouvá kvůli epidemii koronaviru
Letošní herní veletrh GDC neproběhne v březnu, jak organizátoři zamýšleli. Z důvodu šířící se epidemie COVID-19 byla akce odložena. Přesto se fanoušci dočkají některých novinek alespoň prostřednictvím internetových streamů.
Dnes, aktualita, Jáchym Šlik
AMD opravuje problematické ovladače Radeonů, uvádí verzi 20.2.2 AMD opravuje problematické ovladače Radeonů, uvádí verzi 20.2.2
Pokud máte grafickou kartu AMD Radeon a zažíváte s ovladači Radeon Software Adrenalin 2020 Edition nestabilitu, černé obrazovky a jiné chyby, má pro vás AMD řešení. Mnoho z těchto pádů má vyřešit nová verze 20.2.2.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Konečně jsou venku benchmarky mobilního CPU AMD Ryzen 7 4800H Konečně jsou venku benchmarky mobilního CPU AMD Ryzen 7 4800H
Poslední dobou uniklo mnoho benchmarků mobilních procesorů Intel, které by měly bojovat proti připravovanému Ryzenu 7 4800H, ale pořád jsme neměli výsledky tohoto procesoru od AMD. To se nyní mění a máme čísla z Geekbench 4 i 5.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
NASA otestovala motor pro příští měsíční mise NASA otestovala motor pro příští měsíční mise
Pokud se chce NASA v dohledné době vrátit na Měsíc, měla by se na to už zcela vážně připravovat. My se nyní přitom můžeme podívat na test jednoho z raketových motorů, který se má v misích Artemis uplatnit. 
Včera, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
Steven Seagal dostal pokutu 314.000 USD za propagaci podvodné kryptoměny Steven Seagal dostal pokutu 314.000 USD za propagaci podvodné kryptoměny
Herec Steven Seagal bude muset zaplatit pokutu 314 tisíc dolarů za matoucí propagaci kryptoměny Bitcoiin2Gen. Stal se její tváří v roce 2018 a jen o chvíli později byla shledána jako podvod s pyramidovým schématem.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře