Radeony série X1000 - velmi dobré, ale nikoliv výborné
Začnu poněkud skepticky. Ač jste si možná zvykli na všemožné vychvalování nových Radeonů série X1000, které byly vypuštěny 5. října loňského roku, já takový neoddiskutovatelný hurá-názor nezastávám. Dlouho se čekalo na architekturu ATi, která by odpověděla na GeForce 7, vynikající to doladěné grafické čipy z dílny nVidie. GeForce 7800GT a GTX po vypuštění výkonnostně předstihla Radeony X850, ale na druhou stranu všichni věděli, že se čeká na novou generaci R5xx a RV5xx. Ale kvůli problémům s výtěžností výroby R520 (RV515 a RV530 byly v pořádku) se čekalo déle, než bylo zdrávo.

Když se Radeony X1300 (RV515), X1600 (RV530) a X1800 (R520) dostaly konečně na trh, vzbudily poměrně velké nadšení, ale seriózní servery se k novince stavěly s lehkou rezervou. Smůlou pro ATi totiž bylo, že v průběhu dlouhého vývoje nedokázala dostatečně doladit ovladače, a tak se výkon v prvních recenzí rozhodně nevyšvihl do nebeských výšin. Měli jsme tu tedy na jednu stranu inovativní architekturu, která ale byla brzděna nejen špatnými drivery, ale také tím, že hry ještě nedokáží využít technologické "fičury" jako je podpora dynamického větvení kódu apod. Zatímco přívrženci ATi kupovali X1800 po tisících, ostatní si koupi dvakrát rozmýšleli, protože v hrubé síle je nVidia stále lepší.
Nechci tím vším rozhodně stavět Radeon X1800 do role nějakého outsidera, jen jsem chtěl přinést trochu netradiční pohled, který je na českém internetu většinou kategoricky odmítán. Nelze ATi upřít, že nové ovladače s výkonem velmi pohnuly, ale stejně se nová překopaná architektura ATi na nVidii "jen" dotáhla a výsledky ve srovnání Radeon X1800XL-GeForce 7800GT nebo Radeon X1800XT-GeForce 7800GTX 512MB jsou vcelku vyrovnané. Nový vítr ovšem přináší Radeon X1900XT a XTX, které mají nejen doplnit, ale dokonce nahradit původní R520. Proč?
Jiný přístup k architektuře
Jestli si ještě na vypuštění Radeonů série X1000 vzpomínáte, jistě si vybavíte i rozdíly v architektuře mezi Radeonem X1800 a X1600. Ten opět pramení z vývoje nové pipeline. Na R520 se pracovalo opravdu dlouho, a tak se stalo společnosti ATi něco podobného, co před několika lety AMD s procesory Athlon 64. Nově vyvíjená a stále odkládaná architektura se totiž stala hned po svém vypuštění jen mezistupněm, podobně jako Socket 754 u zmiňovaných procesorů.

Grafická pipeline R520
Zatímco jádro R520 bylo vyvinuto s původním přístupem, RV530, tedy později Radeon X1600Pro/XT, se stalo ještě před vypuštěním R580 jeho derivátem, což se projevovalo hlavně v pixel shader enginu - rozštěpení pixel shaderů, texturovacích jednotek a ROP bylo u RV530 umocněno tím, že ke čtyřem TMU obsahuje Radeon X1600 hned 12 pixel shaderů. Tento přístup je možný díky pozměněné architektuře oproti R520, která pracuje v poměru 1:1. A tento přístup je právě základem nových Radeonů X1900.
Radeon X1900XT a XTX - v čem jsou lepší?
Hned v tomto bodě bych rád uvedl odkaz na podrobné preview architektury Radeonu X1800, které jsem napsal v říjnu při jeho vypuštění. X1900 totiž z této architektury vychází a budu se na ni často odkazovat:
Stejně jako všechny ostatní X1K Radeony jsou i nové postaveny na 90nm procesu, který je ovšem nyní obohacen o dalších přibližně 60 milionů tranzistorů na celkový počet 384 milionů. Ačkoliv se hodně polemizovalo o přesunutí výroby na linky UMC, R580 jsou stále vyráběny u TSMC, což by snad, pokud stačí kapacity, mělo i takto zůstat. Problém s uzemněním (soft-ground) byl totiž odstraněn.

Jestli si dále vzpomínáte na zmínku o technologii Fast14 od Intrinsity, která v době pořízení této technologie společností ATi slibovala grafickým čipům frekvence v řádu GHz, tak ta je podle všeho používána pro kruhovou sběrnici (ring bus), která byla implementována již v R520. Jsou to ale jen spekulace.
Na tomto místě bych uvedl detailnější specifikace nových čipů a jejich jednotlivé detaily si probereme dále.
![]() | ATi Radeon X1800XT | ATi Radeon X1900XTX | nVidia GeForce 7800 GTX | nVidia GeForce 7800 GTX512 |
Grafické jádro | R520 | R580 | G70 | |
Výrobní proces | 90nm TSMC (UMC?) | 90nm TSMC | 110nm TSMC | |
Počet tranzistorů | 320 milionů | 384 milionů | 302 milionů | |
Frekvence jádra | 625MHz | 650MHz | 430MHz | 550MHz |
Frekvence paměti | 750MHz (1,5GHz DDR) | 775MHz (1,55GHz DDR) | 600MHz (1,2GHz DDR) | 850MHz (1,7GHz DDR) |
Velikost paměti | 256/512MB | 512MB | 256MB | 512MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 48,0 GB/s | 49,6 GB/s | 38,4 GB/s | 54,4 GB/s |
Pixel fillrate | 10,0 Gpixel/s | 10,4 Gpixel/s | 6,9 Gpixel/s | 8,8 Gpixel/s |
Texel fillrate | 10,0 Gpixel/s | 10,4 Gpixel/s | 10,3 Gpixel/s | 13,2 Gpixel/s |
Počet pixel shaderů | 16 | 48 | 24 | |
Počet TMU | 16 | 16 | 24 | |
Vertex shadery | 8 | 8 | 8 | |
Podpora DirectX | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | ||
Přesnost pixel pipelines | FP32 | FP32 | ||
Způsob FSAA | 2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | ||
Možnost Multi-GPU | CrossFire | SLI | ||
Komprese textur | DXTC, S3TC, 3Dc+ | DXTC, S3TC | ||
Další technologie | Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus | UltraShadow II | ||
Integrované výstupy | 2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out | 2x 400MHz RAMDAC | ||
Rozhraní | PCIe x16 | PCIe x16 | ||
Cena | $499/$549 | $649 | ~$500 | ~$649 |
Kromě verze XTX existuje ještě o něco pomalejší a o $100 levnější XT, jejíž frekvence jsou 625/725MHz. Rozdíly jsou tedy jen nepatrné, v konečném důsledku je to fillrate 0,4 Gpixel/s a paměťová propustnost 3,2 GB/s. XTX je tedy spíše verze pro novináře a boháče, protože kdo by dal kolem 2500Kč za pár MHz, které si může stejně sám přetaktovat.
Možná vás může v této tabulce trochu mást pixel fillrate, ale klíčová je pro Radeon X1900 počet shader operací, které zvládne na jednom pixelu provést každý takt. A tento počet se ztrojnásobil, jak si vysvětlíme v popisu změn v architektuře na další straně.