reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.8.2021, Milan Šurkala, aktualita
Nová megabaterie Victoria Big Battery v Austrálii koncem minulého týdne zachvátil požár. Jde o jedno z největších akumulátorových úložišť na světě, které zde pomáhá vykrývat špičky a řešit zásahy FCAS.
Pate1973 (256) | 4.8.202111:35
Ale jo klidně budu hlasovat pro elektromobilitu ale nějaké to procento bych přesměroval třeba i na jinou větev vývoje třeba taková syntetická paliva bych úplně neházel ze stolu.
Odpovědět3  1
honza1616 (3625) | 4.8.202112:16
To už radši palivové články, tam je sice taky baterka ale není potřeba tak velká,
Ja osobně vidím auta na vodík jak budoucnost elektromobily, než čisté bateriové auta
Odpovědět3  2
Milan Šurkala (4502) | 4.8.202112:31
Vodík má ale velkou nevýhodu v plýtvání energií. Pokud se nenajde nějaká levná a účinná forma jeho výroby, kterou nelze aplikovat na elektřinu, pak to moc nedává smysl a je to další podobně tak nedokonalé řešení jako čistá elektromobilita. Zatím je cesta elektřiny přes baterku do elektromotoru výrazně efektivnější než cesta z elektřiny přes vodík ­(+jeho stlačení­/zkapalnění­) a na elektřinu zpět v palivovém článku. Chce to něco, kde není elektrolýza ­(to už je lepší použít tu elektřinu přímo přes baterku­), něco, kde se ten vodík dá rozumně skladovat ­(takže spíše asi nějaké chemické ukládání­) a něco, co to pak z toho dokáže zase velmi efektivně dostat zpět. Tady je tolik kroků, kde je potřeba dosáhnout efektivity velmi blízké 100 %, že to bude vyrovnávat efektivitu baterek jen velmi těžko ­(což neznamená, že to není nemožné­).

Smysl bych viděl v dálkové dopravě, kde je nepraktické tahat tuny baterek, ale pro osobní automobily mi zatím vodík přijde jako docela nesmysl. Je to prostě jedno blbé řešení vedle druhého. Vodík je plýtvání energií, čisté BEV zase mají problém v kontroverzních materiálech baterek...

Odpovědět3  0
kuban (123) | 4.8.202113:15
(mnohem­) horší než elektrolýza je to zkapalnění a posléze skladování ­- bez čehož ­(zkapalnění­) nemá vodík tak nějak cenu ­- chemicky ukládat vodík bude asi prostorově­/hmotnostně výrazně těžší ­(+potřeba řešit ­"odpad­")

ale pro leteckou dopravu je vodík výhodnější než ­(supertěžký­) baterie ­- to se asi hned tak nezmění

(celkově jenom váha elektromotoru převyšuje váhu spalovacího motoru, o bateriích nemluvě­)

syntetickáý paliva souhlas, to by se hodilo
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4502) | 4.8.202113:49
Otázkou je, co se s tím vodíkem stane. Zkapalnění je energeticky šílené, stlačení až takový problém není ­(ale pořád je to ztráta­). Chemické ukládání vodíku nemusí být snad až takový problém, v případě čpavku by to bylo zhruba srovnatelné s benzínem­/naftou. Co jsem to počítal, tak pro dojezd cca 550­-600 km by stačilo asi 40 kg a objem do 60 litrů. Otázkou ale je, jak efektivně to do toho čpavku dostat a jak to z něj dostat zase ven. Tohle ještě nemám nastudované, takže zde nemohu hodnotit.

"celkově jenom váha elektromotoru převyšuje váhu spalovacího motoru­"

Tak o tom slyším prvně. Právě naopak, elektromobily nejsou až o tolik těžší než vozy se spalovacími motory díky tomu, že mají extrémně lehký elektromotor, stovku i stovky kg ušetří elektromotory, zatímco baterka přidá několik set kg zpět ­(např. Tesla Model 3 se dvěma motory je lehčí než naftové BMW 3 podobného výkonu­). Elektromotor v Tesle váží údajně nějakých 35 kg, dalších 5 kg má invertor. To je celkem cca 40 kg, zatímco u srovnatelně výkonného benzínu by to bylo patrně přes 150 kg ­(u nafty asi 250 kg­). Vždyť u Lucidu Air se 650 koňmi ­(cca 480 kW­) váží 74 kg motor, invertor i převodovka dohromady. Tolik neváží snad ani litrový benzínový tříválec bez čehokoli.
Odpovědět1  0
oldri8k (40) | 6.8.20210:47
chemickej způsob je blbost, to je problém u všeho a eště čpavek. To radši do tlaku, je to jak nádrž, dá se to donekonečna plnit, ano má to životnost na únavu ale to je stejný jako z baterkou 10+ let. Když to dobře půjde, tak za tu dobu buď už bude něco jinýho, nebo to plně nahradí těžkou dopravu Kamiony, lodě , letadla. Ale baterky sou asi nejlepší řešení s tím , že elektrika je elektrika, pokud už na to jedu tak to nesmrdí, neřve to. Tesla je čistý elektromobil a kdo to pochopil sou Asiati, staví to samý. Jen ostatní automobilky plácaj hybridym jako to že do spalováku narvou elekromobil a baterku. Nejhorší paskvily dělaj francouzi, otevřete motor a ano kouká na vás motor jak z dízlu :­) nevím , čím to je ale oni sou takoví koumáci, že to snad přetavujou z těch původních spalováku a už od pohledu to je zrezlý, jak kdyby vyhrabali sklad z 10 let starejma dílama. Němci dou na to tou svojí metodou, jo maj to čistý perfektní ale je to zas ten spalovák do kterýho si šuplerou nacpal elektromotor a baterku. I když je v uvozovkách eletromobil těžký, tak výkon je 1ku1 a to spalovák prostě nemá, kde k výkonu na kola máte spoustu pomůcek :­) Pak to ve výsledku pro elektromotor vychází jinak, není těžký. Ale tohle už je známý i u benzínu, kdysi když se řešila snížení hmotnosti vozu, tak Audi byla první co tlačila celohliníkový kastle. A ouha, auto sice bylo i 400 kilo lehčí, ale když do něj nacpali všechny ty plasty , polstry a tak jak ty audiny sou, tak to mělo zase 2Tuny :­)
Odpovědět0  0
Badyšak (17) | 4.8.202119:41
Vzhledem k špatné regulovatelnosti OZE je idealní využívat přebytky na zpracování vodíku, protože je lepší energii využít i když to není 100% efektivní.
Odpovědět3  0
Badyšak (17) | 6.8.202115:21
Syntetické palivo zní pěkně, ale kolik energie je potřeba na jeho výrobu + pořád je to spalovák tedy max 35% efektivity. To je fakt lepší pracovat na kapacitě­/životnosti baterii než zkoušet přečůrat fyziku.
I ten nejhorší el. motor má pořád 80% účinnost. Že je těžba lithia neekologická LOL ať se lidí podívají jak se těží ropa.
Odpovědět0  0
Jardadoma (1505) | 3.8.202117:33
Všechno je to eko, takže bych se nebál.
Odpovědět9  0
Dzambor (37) | 4.8.20211:43
Ekologizmom posilníš mier...
Odpovědět4  0
Andir (747) | 4.8.20218:59
pak se stejně někde potopí tanker
Odpovědět0  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.