reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Autonomní autobusy od Mercedesu: blízká budoucnost městské dopravy?

19.7.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Autonomní autobusy od Mercedesu: blízká budoucnost městské dopravy?
Divize Daimler Buses předvedla projekt moderních, samořízených autobusů Mercedes-Benz Future Bus, které jsou určeny pro použití ve velkých městech. Výrobce v nich využívá novou technologii CityPilot, kterou úspěšně otestoval v provozu.
Future Bus je projekt, který má za cíl proměnit městskou hromadnou dopravu. Samořízené autobusy by měly nabídnout bezpečnější, pohodlnější a ekologičtější dopravu po městě. Umožní to mimo jiné technologie CityPilot, která je založena na před dvěma lety představené technologii Highway Pilot z kamionů Mercedes-Benz Actros. Oproti nim je CityPilot uzpůsoben pro použití v městském prostředí, které se od dálnice dost liší. Systém nejen rozpozná semafory, ale také s nimi zvládne na dálku komunikovat a zajistit pro sebe plynulejší průjezd křižovatkami.

Okolí je sledováno pomocí dvanácti kamer, které rozpoznají chodce či jiné překážky a v případě potřeby zabrzdí. Kromě kamer využívá autobus několik radarů či GPS, informace ze všech zdrojů potom zpracuje a výsledkem je velmi přesný obraz. Vozidlo také samo zastaví na zastávce, otevře i zavře dveře pro cestující a následně pokračuje v jízdě. Problém systému nedělá ani průjezd tunely. Maximální rychlost se zastavila na hodnotě 70 km/h, což je pro použití ve městech naprosto dostačující. Řidič ovšem z kabiny nezmizel, už jen kvůli případnému řešení nenadálých situací či legislativě je jeho přítomnost nadále potřeba.





Tento týden už Future Bus absolvoval první testovací jízdu v nizozemském Amsterdamu. Na 20 km dlouhé trase čekala na vozidlo řada ostrých zatáček, tunelů, úseků s vyšší rychlostí i mnoho autobusových zastávek. Přesto řidič nemusel během jízdy ani jednou otočit volantem nebo šlápnout na některý z pedálů. Pokud by to ovšem z jakéhokoliv důvodu bylo potřeba, mohl by řidič okamžitě převzít kontrolu nad vozidlem. Future Bus je postaven na oblíbeném dvanáctimetrovém modelu Citaro, který ovšem dostal odlišný design exteriéru, jiné rozvržení dveří nebo futuristické osvětlení.


Ve srovnání s dnešními městskými autobusy prošel změnami k nepoznání také interiér inspirovaný městskými parky a náměstími. Vnitřek vozu je rozdělen do tří zón podle délky jízdy, v každé z nich se nacházejí podélně uspořádané sedačky. Nechybí podložky pro bezdrátové nabíjení smartphonů, informační a zábavní systém zajištěný velkými obrazovkami ani dostatek místa pro zavazadla, takže je autobus vhodný i k dopravě na letiště. Moderní je také prostor pro řidiče, kterému slouží displej zobrazující všechny podstatné informace.





Mercedes-Benz označuje Future Bus jako projekt blízké budoucnosti, přesné informace o pravidelném nasazení do běžného provozu ale zatím výrobce nezveřejnil.

Zdroj: Media.daimler.com
reklama