Spousta různých druhů dopravy stále zvyšuje svou míru autonomního řízení. Jízdní asistenty najdeme na silnicích, železnicích, ve vzduchu i na vodě a vše míří k plné autonomii. A právě Projekt Meguri 2040 se týká lodní dopravy. Jde o společní podnik Nippon Foundation, Mitsubishi Shipbuilding (část Mitsubishi Heavy Industries Group) a Shin Nihonkai Ferry. Výsledkem mají být autonomní lodě a jednou z nich je i trajekt Soleil. Ten má na délku 222 metrů a může dosahovat rychlosti až 26 uzlů (48 km/h).

Soleil, autor: Tky_910_A3, CC BY-SA 4.0, přes Wikimedia Commons
Tato "chytrá" loď podnikla 240 km dlouhou plavbu z Shinmoji do Ioynady, což zabralo zhruba 7 hodin. Využit byl vysoce přesný systém lokalizace lodi s infračervenými kamerami pro detekci okolních plavidel i v noci. O navigaci se pak staral systém Super Bridge-X, nechyběl ani monitorovací systém motorů a tvůrci se chlubí i důrazem na kybernetickou bezpečnost. Cílem podobných autonomních lodí je snížit riziko nehod, nahradit drahou lidskou posádku i celkově zefektivnit lodní dopravu.
Zdroj: interestingengineering.com, mhi.com