Autonomní nemají být jen auta, ale hlavně kamiony
20.6.2016, Jan Pánek, aktualita
V dnešní době se mluví hlavně o samořiditelných autech, ve skutečnosti je ale mnohem větší revoluce za dveřmi u kamionů. Ty by nakonec mohly v oblasti umělé inteligence učinit mnohem větší pokrok.
Zatímco Google testuje samořiditelná auta a Tesla Motors tuto funkci do svých aut nenápadně přidává, těžiště samořiditelných vozidel se pomalu přesouvá ke kamionům. První test samořiditelného kamionu se odehrál v USA v květnu 2015 a od té doby jich mnoho následovalo.
A proč to jsou právě kamiony, které mohou popohnat toto odvětví? Na rozdíl od klasických aut dopravci musí zaplatit řidičům kamionů za řízení. Pokud by se ale našla dostatečně levná alternativa v podobě autonomního řízení, dopravci by takto mohli ušetřit velké peníze.
Alternativa je však na stole. Google založil start-up s názvem Otto. Jeho cíl je jednoduchý, za 30.000 dolarů (asi 720.000 Kč) nabídnout dovybavení vozidla, aby zvládalo autonomní jízdu. A za tuto cenu by se mohly dovybavit nejen osobní auta, ale i kamiony.
Pokud se tak stane, má to velmi daleké následky. Umělá inteligence má stále větší potenciál nahradit spoustu pracovních míst a řidičů kamionů jsou na světě řádově jednotky až desítky milionů. Těžařská společnost Rio Tinto již začala používat samořiditelná nákladní auta v Austrálii, protože to je bezpečnější a levnější.
A právě cena je zásadní. Za 720 tisíc korun se dopravcům vyplatí přejít na umělou inteligenci, jen na výplatách se jim investice vrátí nejpozději do dvou let. Čísla jsou v tomto případě hodně zajímavá, celkem by měl dopravní průmysl ušetřit 168 miliard dolarů (asi 4 biliony Kč) ročně. Z toho se má na platech ušetřit "pouze" 70 miliard dolarů, dalších 35 miliard se ušetří za palivo a 36 miliard za nehody.
Jedná se jen o odhady, ale i tak z nich vyplývá, že se předpokládá, že umělá inteligence bude mnohem "chytřejší" než člověk. Ten se prý správně zachová v 99,9 % případů. I když - i samořiditelné auto od Googlu už také mělo nehodu.
Zdroj: The Guardian
A proč to jsou právě kamiony, které mohou popohnat toto odvětví? Na rozdíl od klasických aut dopravci musí zaplatit řidičům kamionů za řízení. Pokud by se ale našla dostatečně levná alternativa v podobě autonomního řízení, dopravci by takto mohli ušetřit velké peníze.
Alternativa je však na stole. Google založil start-up s názvem Otto. Jeho cíl je jednoduchý, za 30.000 dolarů (asi 720.000 Kč) nabídnout dovybavení vozidla, aby zvládalo autonomní jízdu. A za tuto cenu by se mohly dovybavit nejen osobní auta, ale i kamiony.
Pokud se tak stane, má to velmi daleké následky. Umělá inteligence má stále větší potenciál nahradit spoustu pracovních míst a řidičů kamionů jsou na světě řádově jednotky až desítky milionů. Těžařská společnost Rio Tinto již začala používat samořiditelná nákladní auta v Austrálii, protože to je bezpečnější a levnější.
A právě cena je zásadní. Za 720 tisíc korun se dopravcům vyplatí přejít na umělou inteligenci, jen na výplatách se jim investice vrátí nejpozději do dvou let. Čísla jsou v tomto případě hodně zajímavá, celkem by měl dopravní průmysl ušetřit 168 miliard dolarů (asi 4 biliony Kč) ročně. Z toho se má na platech ušetřit "pouze" 70 miliard dolarů, dalších 35 miliard se ušetří za palivo a 36 miliard za nehody.
Jedná se jen o odhady, ale i tak z nich vyplývá, že se předpokládá, že umělá inteligence bude mnohem "chytřejší" než člověk. Ten se prý správně zachová v 99,9 % případů. I když - i samořiditelné auto od Googlu už také mělo nehodu.
Zdroj: The Guardian