Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Autonomní vozy uvidí za roh, řešení je překvapivě jednoduché

9.10.2017, Jáchym Šlik, aktualita
Autonomní vozy uvidí za roh, řešení je překvapivě jednoduché
Vědci z MIT přišli s jednoduchým způsobem, jak umožnit například autonomním vozidlům předem detekovat překážku, která se nachází za rohem. Řešením je software, který rozpozná objekty podle odrazů světla na silnici.
Jedním z přínosů autonomně řízených vozidel má být zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Automobily jsou totiž vybaveny celou řadou senzorů, které umožní například rychleji detekovat překážku. Hovoří se například o tom, že budoucí samořízené vozy by mohly vidět za roh a zareagovat na jiné vozidlo ještě dříve, než by jej mohl běžný řidič z masa a kostí vůbec zahlédnout. Způsobů, jak umožnit senzorům rozpoznat překážky za rohem, je více, všechny ovšem spojuje technická náročnost. Výzkumníci z Laboratoře počítačových věd a umělé inteligence (CSAIL) na Massachusettském technologickém institutu (MIT)však přišli s relativně jednoduchým a levným řešením.
 
 
Jejích systém CornerCameras umožňuje rozpoznat pohybující se překážky podle světelných odrazů na silnici či jiném podkladu. Jejich sledováním v krátkém časovém intervalu lze potom zjistit, jakou rychlostí a jakým směrem se objekt pohybuje. Vše je založeno na speciálním softwaru, který zvládne z obyčejného dvourozměrného videa pořízeného běžnou kamerou nebo dokonce smartphone detekovat světelné změny, kterých si lidské oko za běžných okolností ani nevšimne. Objekty systém zobrazuje jako barevné čáry v grafu, které se mohou protínat (při setkání objektů), zvětšovat (při přibližování nebo naopak ztenčovat (při vzdalování).
 
 
Vše navíc funguje v reálném čase, právě proto může být systém využit v autonomních vozidlech. S využitím dat z více kamer mohou vědci dokonce vytvořit jednoduchou mapu, která ukazuje historii pohybu objektu. CornerCameras funguje v kombinaci s různými povrchy včetně dlažebních kostek, betonu nebo koberce, a to za téměř jakéhokoliv osvětlení. Výjimkou je samozřejmě úplná tma, což by mohl být problém na silnicích nižších tříd. Potíže má systém prozatím také při časté změně osvětlení, například v případě menších mraků zakrývajících slunce. Na rozdíl od systémů založených na laseru však řešení od MIT nemá problém s deštěm.
 
Vědci mají za sebou poměrně dlouhý vývoj, jak systém zdokonalit – zpočátku zvládnul rozpoznat jen jasně bíle oblečené figuranty, až později se podařilo najít způsob, jak detekovat také jinak barevné objekty a na delší vzdálenosti. Prozatím nebyl systém ještě testován ve vozidlech, ale to by se už brzy mělo změnit. Prvním krokem je testování v kombinaci s invalidním vozíkem. V budoucnu by také mohlo pomoci strojové učení, které by usnadnilo rozpoznávání objektů na základě již známých vzorků.
 
 
CornerCameras si možná vyberou výrobci autonomních vozidel jako jednoduchou, levnou a relativně spolehlivou alternativu k jiným vyvíjeným systémům pro detekci překážky za rohem. Ještě před nasazením v samořízených vozidlech by se však systém mohl objevit v běžných automobilech, kde by mohl varovat řidiče například ve chvíli, kdy by z boční ulice mohl vyjet cyklista a zabránit tak možné nehodě. O novinku od MIT projevila zájem také americká armáda, a tak projekt získal finanční prostředky v rámci programu REVEAL.