Avatar: Frontiers of Pandora: nový trailer zaměřený na PC hráče, FSR 2 a DLSS
28.8.2023, Karel Polívka, aktualita
Ubisoft zveřejnil nový trailer na svou připravovanou hru ze světa Avatara, který je zaměřený na technické vlastnosti týkající se platformy PC. Hra bude podporovat ray tracing a dozvídáme se informace o podpoře FSR 2 a DLSS. Doplněno o nový příběhový trailer.
Aktualizace 15. září 2023 14:45: Sony včera v rámci svého streamu State of Play zveřejnilo následující nový příběhový trailer na připravovanou FPS hru Avatar: Frontiers of Pandora:
Dále následuje původní obsah článku publikovaný 28.8.2023:
První film Avatar měl premiéru 22. září 2009 a krátce poté vydal Ubisoft 1. prosince 2009 první hru z tohoto světa, která měla název Avatar: The Game (s tímto stejným názvem tehdy vyšly další 2 odlišné hry pro platformy Wii/PSP a NDS) a jednalo se o akční hru z pohledu 3. osoby, v které šlo hrát za člověka nebo zástupce rasy Na'Vi a příběh se odehrával 2 roky před událostmi ve filmu.
Posuňme se o mnoho let dopředu, kdy teď Ubisoft připravuje Avatar: Frontiers of Pandora, novou velkou hru od jeho vývojářského studia Massive Entertainment, do jehož dosavadní produkce patří oba díly Ground Control, World In Conflict, Just Dance Now a oba díly Tom Clancy's The Division. Půjde o FPS střílečku s otevřeným světem, v které budeme hrát jen za zástupce rasy Na'vi, který byl vychován lidmi a probudí se po 15 letech cryospánku. Děj se bude odehrávat 15 let po událostech prvního filmu a navíc v jiné části planety Pandora, než kam jsme se ve filmech podívali, takže se můžeme těšit na nová prostředí, postavy a příběhy.
Z hlediska hratelnosti se mnozí obávají, že půjde jen o obdobu Far Cry v jiných kulisách, nicméně i to samo o sobě nemusí být nutně špatně vzhledem k tomu, jak je tato série populární a jak odlišný svět Avatara vlastně je. Navíc jde o licencovanou hru k tak významné značce, že ze strany Ubisoftu by bylo poměrně "odvážné", pokud by šlo pouze o reskin Far Cry bez nějaké snahy o nové herní mechaniky. Spíše je tak větší otázka, jaký bude příběh, způsob jeho rozvíjení a jak obsáhlé a jakým způsobem budou realizované vedlejší mise.
Engine Snowdrop
Hra poběží na nejnovější verzi enginu Snowdrop, který debutoval v Tom Clancy's The Division z roku 2016, kde umožnil vytvořit velmi detailní herní prostředí a byl použit i v pokračování z roku 2019. V tomto se hra odlišuje od série Far Cry, kterou od Far Cry 3 z roku 2012 pohání engine Dunia 2. A přestože nejnovější verze Dunia 2 ve Far Cry 6 umožňuje i ray tracing pro stíny a odrazy, čím dál tím více se u něj projevují jeho slabiny, viz např. tento rozbor.
Dunia 2 je vylepšení dřívější verze s názvem Dunia Engine, jenž byl využit u Far Cry 2 z roku 2008 a který vznikl coby výrazně upravený CryEngine od Cryteku, v kterém se vytvořil první Far Cry z roku 2004. A základy CryEnginu lze datovat až do roku 1999, kdy měl počátek v technologickém demu X-Isle: Dinosaur Island.
Když už Avatar: Frontiers of Pandora bude taky FPS střílečka, mohlo by dojít k tomu, že by se začal modernější Snowdrop využívat i pro nové díly ze série Far Cry, které se věnují vývojáři z dalších týmů Ubisoftu (Ubisoft Montreal, Ubisoft Toronto). To ostatně podtrhují i spekulace z ledna tohoto roku, že by k této změně enginu u Far Cry 7 skutečně mohlo dojít.
Nový trailer je zaměřený na prezentaci technických vlastností na PC a potvrdil vydání 7. prosince 2023:
Na co všechno trailer vlastně poukazuje?
- podpora ray tracingu pro odrazy a stíny
- podpora pro ultrawide monitory i zobrazení na více monitorech
- hra bude obsahovat integrovaný benchmark
- podpora pro upscaling technologii FSR 2 od AMD
- Podpora pro vysoké obnovovací frekvence
- Podpora pro "mnohojádrové" procesory
Jinými slovy nic neobvyklého, co by na PC nebyl v roce 2023 očekávatelný standard, tím spíše u produkce obřího giganta jako Ubisoft. Je zajímavé, že se v traileru zmiňuje ray tracing jen pro odrazy a stíny, když před 2 roky vývojáři mluvili o globálním osvětlení a odrazech pomocí ray tracingu, na což tehdy navázali v rozhovoru s redakcí německého Gamestaru, že hra bude v každé verzi na všech platformách vždy využívat ray tracing, bez kterého se neobejde a že v případě absence grafické karty s HW podporou bude využitý softwarový způsob výpočtů, který jim prý funguje "překvapivě rychle".
Ubisoft má ale plus za nastavení grafiky v novějších hrách, kde je u efektů náhled provedené změny.
Po nedávném vydání trailerů se o tom zase začalo mluvit a Nikolay Stefanov, technický ředitel v Massive Entertainment, na Twitteru znovu potvrdil, že globální osvětlení a odrazy realizované pomocí ray tracingu budou vždy aktivní na všech platformách, konkrétně zde 13. 6. 2023 a teď nově zde 25. 8. 2023.
Podpora FSR 2 a DLSS
V článku na blogu Ubisoftu se dále objevilo info, že hra bude hned při svém uvedení nabízet upscaling technologie FSR 2 od AMD a zároveň DLSS od Nvidie. Zatím nebylo upřesněno, o jakou verzi DLSS půjde, ale vzhledem k tomu, že partnerem hry je AMD, nelze podle mého názoru při uvedení očekávat DLSS 3, natož nejnovější verzi DLSS 3.5, když Ubisoft teď poukazuje na FSR 2 namísto nejnovějšího FSR 3, jehož podporu by měly hry začít dostávat příští měsíc počínaje tituly Forspoken (ta vyšla 24. ledna 2023) a Immortals of Aveum (ta vyšla 22. srpna 2023).
Pro úplnost se můžete podívat i na dřívější trailer, který hru oznámil, nebo na obsáhlejší gameplay trailer. Hra by měla vyjít 7. prosince 2023 pro PC, PS5, Xbox Series X|S a Amazon Luna. Hru si už lze předobjednat v obchodu Ubisoftu: Standard za 69,99 EUR, Gold za 109,99 EUR a Ultimate za 129,99 EUR.
Zdroj: Ubisoft