Osobně mě fascinuje, z jak mrňavých článků se skládají veliké baterie. Chápu to, když jeden článek odejde, baterie funguje dál, jen se zhoršenými vlastnostmi. Ale je to drahé a šíleně neefektivní, nemluvě o nutnosti větších rozměrů celého akumulátoru.
Totéž se děje u velkých baterií pro zálohování elektráren - baterie 200 MW vám složí z vysloužilých baterek z aut, protože při statickém použití můžou klidně být větší na stejný výkon / kapacitu.
Člověk si říká, ještě že nezačali na velikosti článků AAA, ale vzali alespoň ty 1850...
Odpovědět1 0
Rozměry AA, AAA asi nemohli použít kvůli moc jinému napětí, tak si museli vymyslet jiný, že asi nějaký normy přeci jen fungují. Já si dřív myslel že baterie elektromobilu je složená z nějakých velkých hranatých článků podobně jako u olověné baterie :-D nebo aspoň hodně zvětšených článků podobných baterií v mobilech.
Odpovědět0 0
Napětí nezávisí na velikosti článku, ale na jeho chemickém složení. Na velikosti závisí kapacita a odvozeně i maximální proudy.
Odpovědět1 0
a kdo psal že napětí závisí na velikosti článku? Já píšu o tom, že nemohli použít rozměry AA, AAA protože když má Li-ion 3,6 V, tak aby nebyl zaměnitelný za AA článek který má 1,5, nebo 1,2 V. By se děti divili že jim mašinka jezdí nějak rychle a dokonce kouří :-D
Odpovědět0 0
Chápal jsem to tak že standart rozměrů AA, AAA je zároveň jen pro baterie s podobným napětím jako 1,5 V, pochopil jsem to tak v době vzniku dobíjecích NiCd, NiMH že s napětím 1,2 V ještě můžou ten standart použít, protože to zvládnou spotřebiče. Že se to používá i pro Li-ion s úplně jiným napětím jsem nevěděl. Myslím že dřív se jiný napětí schválně rozměrama odlišovalo, aby uživatelé omylem nezničili spotřebič. Šlo např o 3V, 6V podobné velikosti. Když je to dnes takhle, tak to beru jako určitý poškození těch standardů. Tak dík za info.
Odpovědět0 0
"Já si dřív myslel že baterie elektromobilu je složená z nějakých velkých hranatých článků"
No však ano. Že Tesla používala 18650, později 2170 a nyní přechází na 4680, neznamená, že všichni používají cylindrické články. Právě naopak, spousta aut a úložišť má prizmatické (hranaté) články. Cylindrické články se u Li-Ion používaly kvůli standardizaci rozměrů, např. byly v noteboocích, powerbankách, čelovkách a jiných světlech, elektronických cigaretách, RC modelech,..., ale nepoužívají se zas až tak často u elektromobilů. Cylindrické články bude používat např. BMW, a to 4695 a 46120, ale že by cylindrické články byly u elektromobilů pravidlem, to bych neřekl.
Odpovědět1 0
ok, neměl jsem o tom moc přehled, takže je obojí.
Odpovědět1 0
"Ale je to drahé a šíleně neefektivní, nemluvě o nutnosti větších rozměrů celého akumulátoru."
mali by ste ist vysvetlit do tesly, ze pouziva nevhodnu technologiu a ukazat im ako to maju robit.
Odpovědět0 0
Zajímalo by mě kde se berou rozměry pro články, podle čeho se vybírají, jestli jde o nějakou číselnou řadu, nebo jsou to spíš náhodný čísla podle nějakého nového výrobního pokusu a když zavede Tesla s Panasonikem nový rozměr jestli ho pak využívají i další výrobci, nebo si každá firma vymýšlí rozměry samostatně, nebo jak to funguje.
V baterce mám čínskou baterii Fenix 2170, tak díky čemu má stejný rozměry jako v Tesle?
Odpovědět1 0
Věřím že si je Fenix nechá vyrábět od jiné čínské firmy, ale o normách na rozměry jsem v tom článku nic neviděl. Je fakt že překlad nebyl dobrý, ale bylo tam jen o způsobu značení, nic o výběru rozměrů, takže pořád netuším díky čemu maj např ty čínské články stejné rozměry s Teslou.
Jako např u elektronických součástek se používají řady jmenovitých hodnot, např E24. Ve strojírenství jiné normy jako že je sroub M8 a M10, ale ne třeba M9 a nevím jak u těch rozměrů článků.
Odpovědět0 0
tak jste blbě četl ten článek, je tam psáíno že rozměry jsou dle této normy "Cylindrical lithium battery type naming, consisting of three letters and five digits, IEC61960 rules for cylindrical and square batteries are as follows:"
Odpovědět0 0
No nevím jestli norma řeší jen zápis rozměrů, nebo i řadu hodnot. Nenašel jsem žádnou řadu hodnot rozměrů podle této normy, ale třeba jsem to jen nenašel.
Odpovědět1 0
Podle mě se prostě používají ty články, na jejichž výrobu se dodávají výrobní linky. Je to začarovaný kruh, linky se dodávají na standardizované velikosti článků. Jestli ty velikosti vznikly díky náhlému osvícení nějakou normou, nebo jestli je to prostě dáno zvyklostmi, později standardizovanými normou, je v praxi jedno.
Odpovědět0 0
zvyklost musela něčím začít :-) hádám že návrhem rozměrů článku a jde o to jak rozměry navrhli.
Já bych dal průměr i délku v jednotkách SI podle číselné řady E12 a oba rozměry na sobě nezávislé.
Odpovědět0 0
Jistě, nějaká firma začala vyrábět články, jiná se toho chytla a začala je používat i ve svých přístrojích, pak se přidala další... Začátky suchých článků jsou někdy na přelomu 19. a 20. století, první standardizaci jejich rozměrů zavedla snad americká ASA v roce 1928.
Odpovědět0 0
Tak rozměry válcových Li-ion jsou celkem novodobá věc, nový vynález, nově potřeba vymyslet nový rozměry, tak mě šlo speciálně o ty válcové Li-ion, což může a nemusí souviset se starými AAA, AA, C, D. Spíš hádám že to s nima nesouvisí, kromě toho že museli Li-ion obsadit dříve nepoužité rozměry.
Odpovědět0 0
Jiné tvary než válcovité začaly především kvůli mobilům, tam jsou placky.
Odpovědět0 0
Špatné vlákno
Odpovědět0 0
Hurá, konečně někdo kdo ví, že baterka je na svícení. :)
Odpovědět0 0