reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Blíží se návrat nadzvukových dopravních letadel? Mají se poučit z chyb Concordu

12.11.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Blíží se návrat nadzvukových dopravních letadel? Mají se poučit z chyb Concordu
Společnost Boom Technology chce nabídnout nová dopravní letadla schopná překonat rychlost zvuku. Cesta z Londýna do New Yorku by tak měla trvat jen 3,5 hodiny, přičemž cena letenky bude údajně podobná jako do business třídy běžného letadla.
Od neúspěchu Concordu se výrobci příliš nehrnou do vývoje nadzvukových dopravních letadel. Výjimkou je společnost Boom Technology, kterou vede Blake Scholl. V současné době pracují odborníci na malém, ale rychlém letounu, který se má vyvarovat chyb svého nepřímého předchůdce. Concorde byl vyvíjen v 60. letech minulého století a od té doby prošly technologie v letectví značnými změnami. Nový letoun by tak měl být tišší a o třetinu efektivnější, což samozřejmě znamená výrazně levnější náklady na provoz. Cena letenky mezi Londýnem a New Yorkem by se měla pohybovat okolo 5 000 dolarů. Létání nadzvukovým strojem tedy ani tentokrát nebude pro každého, ovšem vzhledem k cenám letenek v business třídě se už o tak vysoký rozdíl nejedná.





Trasu přes Atlantik přitom urazí za méně než 3,5 hodiny, tedy za poloviční čas ve srovnání s běžnými letouny. Kvůli řidšímu vzduchu se má létat ve výšce 18 km, kde už budou moci pasažéři dobře vidět kulatý tvar planety. Nadzvukové letouny by mohly létat také ze San Franciska do Tokia (4,7 h místo 11 h) nebo z Los Angeles do Sydney (6 h místo 15 h), možností ovšem autoři zvažují mnohonásobně více. Letoun má být vyroben z uhlíkových vláken namísto hliníku, velmi pečlivě také inženýři simulují aerodynamiku. Předpokládáno je dosažení rychlosti Mach 2,2 (2 700 km/h), tedy více než dvojnásobku rychlosti zvuku. V současné době už je stavěn prototyp a ještě do konce příštího roku má být uspořádán první testovací let. Na pravidelných linkách s cestujícími si ovšem ještě pár let počkáme.

Co se týče interiéru, měl by letoun pojmout minimálně 40 cestujících. Sedadla budou v řadách rozmístěna samostatně (v každé řadě dvě sedadla), takže každý bude mít přístup k oknu i uličce. Autoři upozorňují, že kvůli snížení hmotnosti bude nutné používat nesklopitelná sedadla. Společnost se přestěhovala ze Sillicon Valley do Denveru, kde má být 15. listopadu představen zmenšený model nadzvukového letounu v měřítku 1:3. Projekt finančně podporuje miliardář Richard Branson a spolupracuje na něm řada odborníků z oboru, mimo jiné astronaut Scott Kelly.





Nejznámějším nadzvukovým, komerčně využívaným letadlem je britsko-francouzský Concorde, který létal mezi roky 1976 a 2003. Zvládl vyvinout rychlost Mach 2,09 a na palubu se vešlo až 144 cestujících. Jeho provoz byl ukončen především z důvody neúměrně vysokých provozních nákladů, nepomohla ani tragická nehoda na pařížském letišti nebo teroristické útoky v září 2001. Dalším nadzvukovým dopravním letadlem byl Tupolev Tu-144, který sice předběhl Concorde, ale jeho život byl ještě kratší.

Zdroj: Engadget.com
reklama