reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Blue Origin představuje svou těžkou raketu New Glenn

8.3.2017, Jan Vítek, aktualita
Blue Origin představuje svou těžkou raketu New Glenn
Společnost Blue Origin blíže představila svou novou raketu, kterou už dobře známe jako New Glenn. Ta na sobě nese nepřehlédnutelné logo ptačího pera, ale rozhodně se nejedná o žádnou lehkou váhu, spíše naopak.
Raketě New Glenn jsme se již jednou věnovali, ale tehdy ještě nebyly známy takové podrobnosti, které firma Blue Origin zmínila teprve tento týden. New Glenn bude 82 metrů vysoká raketa se schopností vynést na nízkou orbitu 45 tun nákladu a na geostacionární pak úctyhodných 13 tun. Jde o dvoustupňovou nebo i třístupňovou raketu, pro níž se počítá s tím, že její první stupeň bude moci letět až stokrát, což zajistí přistávací systém, které je v podstatě stejný jako u raket Falcon 9 konkurenčního SpaceX.

New Glenn bude na prvním stupni využívat sedm motorů BE-4 s počátečním tahem 17 MN pracujících na metan a kapalný kyslík. Druhý stupeň využije jeden motor BE-4 upravený pro lepší fungování ve vakuu a případný třetí stupeň už bude mít motor BE-3U s tahem 490 kN, který v palivové směsi namísto metanu využije vodík.



New Glenn tak můžeme zařadit po bok raket jako Falcon Heavy nebo SLS (Space Launch System) americké NASA. Falcon Heavy bude moci na nízkou orbitu vynést 53 tun a SLS dokonce 70 tun, ovšem to stále není nic proti stále nepřekonanému Saturn V, který sloužil v programu Apollo. Ten dokázal vynést na nízkou orbitu až 140 tun. Nedá se také říci, že by New Glenn byla z vyjmenované trojice první raketa, která vstoupí do operační fáze, nicméně i tak představuje opravdový start nové éry těžkých raket, vedle kterých budou vypadat rakety jako Sojuz nebo Ariane 5 jako trpaslíci.



V příštích několika letech se tak Falcon Heavy, SLS a New Glenn přímo utkají, přičemž soutěžit se bude v ceně, spolehlivosti a výkonu. Umožnit by nám měly návrat na Měsíc a také průzkum Marsu s vysláním lidské posádky a právě Blue Origin a SpaceX sází především na efektivitu a nízké náklady dané tím, že hlavní části raket budou znovupoužitelné. Jak je vidět na druhém obrázku (jde pouze o renderované snímky), New Glenn bude přistávat stejně jako Falcon 9 vertikálně s využitím svých motorů a také bude mít výklopné nohy. Uvádí se přitom, že raketa bude moci bezpečně přistát a vydržet stát i v případě, že jedna noha selže a nevyklopí se.



Jeff Bezos prozradil, že jeho New Glenn přímo vychází z toho, co se firma Blue Origin naučila z provozu raket New Shepard, které jsou také schopny přistávat vertikálně a už příští rok by mohly být využity pro suborbitální turistické lety. Někteří kritici přitom poukazovali na to, že kvůli svému turistickému programu to Blue Origin s průzkumem vesmíru nemyslí opravdu vážně, na což Bezos také reagoval ve svém projevu. Uvedl, že i v minulosti byl zábavní průmysl motorem přinášejícím důležité inovace i pro jiné oblasti. Příkladem budiž herní grafické čipy, v jejichž případě se postupně zjistilo, že mohou být velice dobře využitelné i pro paralelizované zpracování výpočtů, v čemž se jim prosté procesory nemohou rovnat. Nyní jsou to tak především GPU či podobné čipy, které razí cestu novým technologiím umělé inteligence.

Blue Origin již získala pro svou novou raketu prvního zákazníka, a to společnost Eutelsat, která si ji zamluvila pro vynesení svého satelitu na geostacionární orbitu. Bezost také zopakoval, že New Glenn bude tou nejmenší orbitální raketou, kterou jeho společnost postaví, takže v budoucnu bychom se mohli opravdu dočkat i zařízení, které bude schopno soupeřit se samotným Saturn V. Tím by měla být raketa New Armstrong, o které se ale zatím neví zhola nic.

Zdroj: Ars Technica
reklama