Britský hybridní motor by mohl usnadnit cestu do vesmíru
30.11.2015, Jan Vítek, aktualita

Britská firma Reaction Engines vyvíjí nový typ motoru, který v sobě kombinuje proudový a raketový pohon. Výsledný hybridní motor by tak mohl značně usnadnit a zlevnit lety do vesmíru či prostě na oběžnou dráhu.
O vývoj nových zařízení, technologií i celých vesmírných lodí, které by umožnily levnou a bezpečnou dopravu do vesmíru, usiluje řada firem. Jednu z nich, konkrétně Space X, si vybrala samotná NASA pro dopravu svých astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici, kam je nyní musí vozit ruské rakety Sojuz. Je tedy jasné, že soukromníky usilující o stavbu lodí pro cesty do vesmíru je třeba brát velice vážně.

To platí i pro britskou firmu Reaction Engines, která pracuje na velice slibném pohonu. Jde o hybrid schopný pracovat jako proudový motor i jako raketový motor. Čili takový motor může být ve spodních částech atmosféry pracovat jako proudový a využívat k pohonu okolní vzduch plus své palivo. Loď tak vystoupá nahoru, nabere i nějakou rychlost a až z okolní atmosféry zmizí potřebný kyslík, přepne na raketový pohon a vlastní zásoby tekutého kyslíku. Použitý princip přitom není nijak složitý, jde o značné ochlazení vzduchu nasávaného turbínou až na teplotu blízkou tekutému kyslíku (konkrétně na cca -150 °C), a to pomocí velice efektivního chlazení, které tvoří velkou část motoru. Poněkud horší to ale bude s praktickou aplikací.
Vesmírná loď s takovým pohonem se může podobat hypermoderní stíhačce a v podstatě i stejně jako ona by mohla dole v atmosféře fungovat, čili je samozřejmostí, že by šlo o loď schopnou po misi opět bezpečně přistát, aby mohla být připravena na další cestu. Neuvažuje se přitom o použití tohoto pohonu pro vynášení těžkého nákladu, to spíše lidí a menších objemů zásob. Do toho se počítá tedy i vesmírná turistika, přičemž dle Reaction Engines by cesta na nižší oběžnou dráhu mohla klesnout na pouhou desetinu. Od raket Space X se přitom očekává sražení dnešních nákladů na polovinu.
Reaction Engines už mají mít hotový prototyp tohoto motoru, jejž čeká řada testů a pak by měly už začít práce na prvním konceptu vhodné vesmírné lodi. Vedle ní by se tyto motory ale mohly využít i v letecké dopravě, tedy pro novou generaci nadzvukových letadel, a tedy nástupců již nelétajících Concorde. Společnost pro vývoj svého motoru a dalších zařízení již získala od BAE Systems a britské vlády nějakých 66 milionů liber. Více se dozvíte ve videu (viz zdroj).
Zdroj: KitGuru

To platí i pro britskou firmu Reaction Engines, která pracuje na velice slibném pohonu. Jde o hybrid schopný pracovat jako proudový motor i jako raketový motor. Čili takový motor může být ve spodních částech atmosféry pracovat jako proudový a využívat k pohonu okolní vzduch plus své palivo. Loď tak vystoupá nahoru, nabere i nějakou rychlost a až z okolní atmosféry zmizí potřebný kyslík, přepne na raketový pohon a vlastní zásoby tekutého kyslíku. Použitý princip přitom není nijak složitý, jde o značné ochlazení vzduchu nasávaného turbínou až na teplotu blízkou tekutému kyslíku (konkrétně na cca -150 °C), a to pomocí velice efektivního chlazení, které tvoří velkou část motoru. Poněkud horší to ale bude s praktickou aplikací.
Vesmírná loď s takovým pohonem se může podobat hypermoderní stíhačce a v podstatě i stejně jako ona by mohla dole v atmosféře fungovat, čili je samozřejmostí, že by šlo o loď schopnou po misi opět bezpečně přistát, aby mohla být připravena na další cestu. Neuvažuje se přitom o použití tohoto pohonu pro vynášení těžkého nákladu, to spíše lidí a menších objemů zásob. Do toho se počítá tedy i vesmírná turistika, přičemž dle Reaction Engines by cesta na nižší oběžnou dráhu mohla klesnout na pouhou desetinu. Od raket Space X se přitom očekává sražení dnešních nákladů na polovinu.
Reaction Engines už mají mít hotový prototyp tohoto motoru, jejž čeká řada testů a pak by měly už začít práce na prvním konceptu vhodné vesmírné lodi. Vedle ní by se tyto motory ale mohly využít i v letecké dopravě, tedy pro novou generaci nadzvukových letadel, a tedy nástupců již nelétajících Concorde. Společnost pro vývoj svého motoru a dalších zařízení již získala od BAE Systems a britské vlády nějakých 66 milionů liber. Více se dozvíte ve videu (viz zdroj).
Zdroj: KitGuru